Jag är väldigt ny inom fonder och skulle behöva hjälp att sy ihop en fin fondportfölj för långsiktigt månadssparande. Jag har 20 000:- i startkapital att sprida ut pengarna. Därefter kommer jag fördela 3000kr varje månad.
Jag är ute efter en lite mer riskbenägen portfölj som kan ge en bättre avkastning. Vad skulle ni satsa på för fonder? Hur många, 5-10st? Och hur skulle ni fördela månadssparandet procentuellt?
Tanken är att köpa via SAVR, resten på Avanza om fonden ej finns på SAVR eller om avgiften är samma.
Köp en eller två globala indexfonder som följer MSCI ACWI dvs även innehåller tillväxtmarknader som Kina, Sydkorea m fl. Innan du har ca 100 000 sparat ska du kanske inte riskera att sätta av alltför mycket i en sektorfond som teknik, eller en landsfond som kan krascha rejält. Men sen så...
Du har inte nämnt något om din tidshorisont, men jag förutsätter 10+ år?
USA index typ S&P500 eller motsvarande
Emerging Markets/Asien
Spiltan investmentbolag
Låt dessa utgöra basen i din fondportfölj. Fördela ungefär lika där.
Sen kryddar du med fonder med ännu högre risk och potentiell avkastning, förslagsvis branschfonder i något du tror på. Kanske är det Ny Teknik, kanske Hållbar Energi, svensk fastighetsfond?
Har lite olika bla teknik som gått upp över 100%, ryssland som går upp och ner runt nollan o en kinafond som e upp 15% men funderar på att kliva ur då folk på jobbet börjar snacka aktier.. brukar vara en rätt bra indikator på att bubblan snart kommer smälla...?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!