Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-02-16, 17:13
Medlem
Talespins avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AlpQ9E/kina-byggde-ett-nytt-kolkraftverk-i-veckan-2020--trots-sitt-lofte

Förstår ni klimatalarmister hur meningslös er kamp är? Även OM människor hade påverkat klimatet så spelar det ingen roll vad andra länder gör när Kina och Indien förstör planeten själva.
Citera
2021-02-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Är storleken på den direkta effekten (forcingen) baserad på empiriska data, eller hur ligger det till det här? Jag är inte så insatt.
Dels baseras den naturligtvis på empiriskt fastslagna absorptionsdata osv som man sen räknat vidare på, dels mäter man via satellit strålning som når marken och som lämnar jorden för att verifiera sina modeller.

T o m en "skeptiker" som Happer fick samma resultat när han nyligen räknade på det och,för det mesta, folket i grupper som Stockholmsinitiativet accepterar den. Det är bara de verkligt extrema som ifrågasätter den biten.
Citat:
Ollilas hemsida:
Du kan hitta obegränst med konstiga hemsidor. Orkar bry sig.
Citat:
Hur har Myhre gjort, och kan man av det avgöra om Ollila har fel? Eller behöver Myhre dela med sig av mer data?
Ja, eller så tittar du på andra som räknat på samma sak.
Citera
2021-02-17, 10:13
Medlem
humanlifes avatar
Ursprungsfolk spelar en viktig roll i bevarandet av den biologiska mångfalden och för att rädda klimatet. Deras områden är viktiga kolsänkor och de vet hur man lever i samklang med naturen.

Man måste värna om deras områden och kunskap, sägs det här.

Pay heed to indigenous peoples to tackle climate change

Around 370 million indigenous peoples live on 22% of the world’s land surface. This 22% holds 80% of the earth’s biodiversity. It is estimated that more than 20% of the carbon stored in forests is found in land managed by indigenous peoples. They are preserving vital carbon sinks that play a critical role in reducing the accumulation of carbon dioxide, the main greenhouse gas that is causing climate change.

To address climate change, the suggestions of indigenous communities should be incorporated in policy debates and consultations. Their positive contribution to the sustainable management of natural resources and the abatement of greenhouse gas emissions should be appropriately recognised by the government, academics, developmental institutions and aid agencies.
There is an urgent need to recognise indigenous peoples’ land and territorial rights, as their habitats harbour rich buffer against deforestation — one of the main drivers of climate change.

“Indigenous land rights are fundamental tools to fight against climate change,’’ said Kadey Soren, a Bhubaneswar-based development professional working with indigenous communities in Odisha. Soren belongs to the indigenous Santal community. “By collaborating with indigenous people, we could move towards a low-carbon planet.”

Economist Nicholas Stern believes that if we recognise indigenous peoples’ rights over their territories, it will substantially reduce the rate of deforestation, which allows the forests to continue absorbing carbon.

Pay heed to indigenous peoples to tackle climate change - India Climate Dialogue
Citera
2021-02-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ursprungsfolk spelar en viktig roll i bevarandet av den biologiska mångfalden

Det känns spontant överdrivet att vara såhär bekymrad för människor som lever i ett med naturen och dagligen behöver vara lyhörda och flexibla för att överleva. De kommer sannolikt utan minsta bekymmer överleva en uppvärmning som sträcker sig över flera generationer.

Deras (och våra) förfäder var med om en förändring på 3-4 grader på 50 år (!) vid ekvatorn (mer vid polerna).

https://www.researchgate.net/publication/200033211_Synchroneity_of_Tropical_and_High-Latitude_Atlantic_Temperatures_over_the_Last_Glaci al_Ter mination

Det ligger i våra gener att vara flexibla och att kunna anpassa sig.

En del svenskar bestämmer sig vid ålderns höst för att bosätta sig i Portugal där klimatet är 5 grader varmare. En del av våra immigranter har flyttat till ett klimat 10 grader kallare.

Vi människor är bra på att anpassa oss, och så länge inte något så oväntat som att glaciären på Grönland skulle glida ner i havet nästa vår inträffar, kommer vi klara oss utmärkt.

Vad som är betydligt mer farligt för dessa människor tror jag är miljöförstöring, gifter i dricksvattnet, pengar, sprit, mm.
Senast redigerad av suppose 2021-02-17 kl. 10:55.
Citera
2021-02-17, 11:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det känns spontant överdrivet att vara såhär bekymrad för människor som lever i ett med naturen och dagligen behöver vara lyhörda och flexibla för att överleva. De kommer sannolikt utan minsta bekymmer överleva en uppvärmning som sträcker sig över flera generationer.

Deras (och våra) förfäder var med om en förändring på 3-4 grader på 50 år (!) vid ekvatorn (mer vid polerna).

https://www.researchgate.net/publication/200033211_Synchroneity_of_Tropical_and_High-Latitude_Atlantic_Temperatures_over_the_Last_Glaci al_Ter mination

Det ligger i våra gener att vara flexibla och att kunna anpassa sig.

En del svenskar bestämmer sig vid ålderns höst för att bosätta sig i Portugal där klimatet är 5 grader varmare. En del av våra immigranter har flyttat till ett klimat 10 grader kallare.

Vi människor är bra på att anpassa oss, och så länge inte något så oväntat som att glaciären på Grönland skulle glida ner i havet nästa vår inträffar, kommer vi klara oss utmärkt.

Vad som är betydligt mer farligt för dessa människor tror jag är miljöförstöring, gifter i dricksvattnet, pengar, sprit, mm.
Ja, det framhålls i artikeln att de drabbas orättvist mycket av klimatförändringarna redan. Och vi har ju exempel även här i norr, samerna som får problem med renarnas bete när temperaturen växlar så mycket på vintern.

Men vad som framförallt lyfts fram i artikeln är deras bidrag till att rädda klimatet. De är en buffert mot avskogning t ex.

Jag vet inte vilken klimatförändring du avser. Vi vet däremot att människor och deras samhällen har förintats förut av klimatförändringar. Så försök inte förringa klimatkrisen är du snäll, vi vet inte hur allvarlig den blir.
Eller du kanske vet exakt vad vi klarar och inte klarar?
Citera
2021-02-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Dels baseras den naturligtvis på empiriskt fastslagna absorptionsdata osv som man sen räknat vidare på, dels mäter man via satellit strålning som når marken och som lämnar jorden för att verifiera sina modeller.

T o m en "skeptiker" som Happer fick samma resultat när han nyligen räknade på det och,för det mesta, folket i grupper som Stockholmsinitiativet accepterar den. Det är bara de verkligt extrema som ifrågasätter den biten.

Du kan hitta obegränst med konstiga hemsidor. Orkar bry sig.

Ja, eller så tittar du på andra som räknat på samma sak.

Har du en länk till Happers arbete?

Hittade den här sammanfattningen bara.
https://ams.confex.com/ams/15CLOUD15ATRAD/webprogram/Handout/Paper342816/AMSVancouver2018poster.pdf
Citera
2021-02-17, 11:22
Medlem
Citat:
Har du en länk till Happers arbete?
Den finns här. Jag vet inte om jag vill rekommendera den egentligen, framförallt skall du inte låta lura dig av abstract och inledningen utan läsa till slutet där han får ett kvantitativt resultat.
https://arxiv.org/abs/2006.03098
Citera
2021-02-17, 13:57
Medlem
Citat:
Hur hanterade de den? Att man är med om något innebär inte att det är behagligt. Kanske svalt hälften ihjäl, det är också en form av anpassning. Det finns även gott om ruinstäder runt om i världen som tycks ha övergetts när klimatet förändrades och det inte längre gick att försörja en så centraliserad befolkning. I själv verket är många urbefolkningar ute i regnskogen ättlingar till folk som bodde i städer och hade en mer organiserad civilisation.
Citera
2021-02-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur hanterade de den? Att man är med om något innebär inte att det är behagligt. Kanske svalt hälften ihjäl, det är också en form av anpassning. Det finns även gott om ruinstäder runt om i världen som tycks ha övergetts när klimatet förändrades och det inte längre gick att försörja en så centraliserad befolkning. I själv verket är många urbefolkningar ute i regnskogen ättlingar till folk som bodde i städer och hade en mer organiserad civilisation.

Jag föreställer mig att det var motsvarande att vandra från Brest till Göteborg, och generationer senare från Göteborg till Brest.

Det vore intressant att få veta på hur människorna hade det under den här perioden av Yngre dryas, men jag gissar att man inte har så detaljerad kunskap om det.
Citera
2021-02-17, 17:09
Medlem
Citat:
Jag föreställer mig att det var motsvarande att vandra från Brest till Göteborg, och generationer senare från Göteborg till Brest.
Troligen bodde redan lika mycket folk i "Göteborg" som naturen där kunde försörja och då blir det problem.
Citat:
Det vore intressant att få veta på hur människorna hade det under den här perioden av Yngre dryas, men jag gissar att man inte har så detaljerad kunskap om det.
Därför är det rätt dumt att dra upp som exempel på hur lätt det är att anpassa sig.
Citera
2021-02-17, 17:27
Medlem
Fangfaces avatar
Anpassning nu och då känns inte riktigt jämförbart. Innan misstänker jag att man tog sitt pick och pack och drog söderut om det visade sig att det ständigt blev kallare. När man var framme byggde man sin hydda eller hittade sin grotta och så levde man där.

Nu är det ju liiiite mer komplicerat.

En annan sak jag funderat på iom de senaste veckornas vinter; nästan alla jag pratar med hatar detta. Dom vill ha 5-10° hela vintern och således ingen snö (förutom på julafton då). När man hör väderprognoser på radion bl.a så beklagas det när det blir kallt (även då det normalt ska vara kallt) och jublas över värme. Minns hela förra "vintern" så var de så nöjda över de höga temperaturerna.

Om majoriteten vill ha varmare, hur motiverar man dom att bry sig om uppvärmningen?
Säga till nån som hatar kyla att han måste tänka på klimatet annars blir det varmare och snöfattigare vintrar är ju ingen bra motivationsfaktor direkt.
Citera
2021-02-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Om majoriteten vill ha varmare, hur motiverar man dom att bry sig om uppvärmningen?
Säga till nån som hatar kyla att han måste tänka på klimatet annars blir det varmare och snöfattigare vintrar är ju ingen bra motivationsfaktor direkt.
Här på FB är nog effektivaste argumentet att även om det inte är så farligt om det blir varmare här, så är det värre längre söderut där det redan är varmt och då kommer miljoner flyktingar vilja ta sig hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in