2021-02-17, 17:02
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu behövs det 3 vaccin:
https://www.cbsnews.com/news/covid-vaccine-variants-third-shot-bill-gates/

Då får vi hålla tummarna att det inte kommer nya mutationer....

Sätt Sydafrika och Brasilien i total lockdown. Inget får komma in eller ut därifrån förutom förnödenheter. Den där smittan får inte komma hit. Då är vi rökta.
Citera
2021-02-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovad-p1
Zuckerberg blir antivaxer i läckt video där han oroar sig för effekterna av modifierade gener.

https://breaking911.com/leaked-video-facebook-ceo-mark-zuckerberg-takes-an-anti-vax-stance-violating-facebooks-new-policy/

Lite för nytt och inte granskat av andra än - jag väntar nog lite innan jag tror på detta.

Skulle inte förvåna mig om han pratar om något helt annat och sedan har det klippts ut delar av det som påstås handla om covid 19 vaccin.
Citera
2021-02-17, 17:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En sak som jag undrar över är fördelningen för de som får första dosen och de som får andra dosen.

I Sverige ligger vi på ungefär 1:1 - dvs för varje person som får första sprutan så får en person andra sprutan.

I UK så är det helt annorlunda fördelning. (går på 7 dagars glidande medelvärde nu)

Där ligger de på 100:1 - dvs för varje 100:e person som får första dosen får 1 person andra dosen.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations

Har de en helt annan strategi än oss? Ska de skippa andra dosen?

Dom har tänkt till och vill minska spridningen snabbt.
Citera
2021-02-17, 17:09
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Något som alla borde vara bekymrade över.
Modifiera cellerna till att producera ett protein, finns det någon avstängning? Vad händer på några år?

Om några år vet vi.

Det finns en startknapp men tyvärr ingen stänga av knapp.

Minst sagt oroväckande detta.

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu behövs det 3 vaccin:
https://www.cbsnews.com/news/covid-vaccine-variants-third-shot-bill-gates/

Då får vi hålla tummarna att det inte kommer nya mutationer....

Ja, 3 vaccin nu och som de säger i intervjun, årliga uppdateringar resten av livet av vaccinet för alla som tagit sprutan. Och det är vidare tydligt att de vill att ALLA ska vaccineras. Det är frivilligt men det kommer att bli svårt att säga nej.
Citera
2021-02-17, 17:13
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Sätt Sydafrika och Brasilien i total lockdown. Inget får komma in eller ut därifrån förutom förnödenheter. Den där smittan får inte komma hit. Då är vi rökta.

Ja, det är DEN mutationen man har varnat för sedan i mars 2020.

Det kommer att krävas total lockdown i både Brasilien och här för att vi ska slippa den. Det kommer inte att hända. Syftet är att alla ska ta vaccinet.

Bunkertime!
Citera
2021-02-17, 17:16
Medlem
LeeVans avatar
Läget i region Västra Götaland bedöms nu som allvarligt. Nya restriktioner införs med omedelbar verkan.

Citat:
"Munskydd ska alltid användas i kollektivtrafiken under rusningstid men även vid andra tider. I inomhusmiljö ska engångsmunskydd användas när det inte går att hålla avstånd.

Munskydd ska även användas inomhus, i situationer där nära kontakt under längre tid inte går att undvika."

Här menar jag att man på ett bra sätt fångar upp just dom situationener där munskydd kommer att göra nytta.
Citera
2021-02-17, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind

Sydafrika mutationen sprids redan i Österrike tyvärr.

Har gissningsvis spridit sig till flera länder i europa, bara en tidsfråga innan den sprids brett i sverige.
Citera
2021-02-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
24% ökning av fall på en vecka. Har någon region någon liknande ökning för närvarande?
I Stockholm håller få avstånd. Restauranger, caféer nästan fullsatta...
Citera
2021-02-17, 17:20
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseisnice
mina tankar är att det ligger lite i en kombination av deras egenintressen, skattepengar och sedan att det är en viss typ av invånare som åker på dessa resor speciellt i nuläget och det är lite fördomsfullt nu men en hel del människor med mycket pengar och inflytande så att det kanske är lite vanskligt att inte stryka dessa medhårs..

sen är det lätt att sparka på oss vanliga dödliga efteråt även om man tar mig som exempel sitter med hemmajobb och har majoriteten av vardagarna 1 tillfälle mellan 04:30-05:30 jag tränar i övrigt mer eller mindre isolerad ska jag sedan inte ens ha kvar den lilla "utflykten" kommer jag verkligen bli tokig

Vad är felet med att få genomföra uteaktiviteter så länge det inte ökar smittspridning. Långsiktigt strategi och det finns ju 100 tals andra uteaktiviteter förutom Åre att välja på för olika målgrupper . Alternativet är ju att alla trängs med ungarna i städer ..
Citera
2021-02-17, 17:21
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ja.. JedanProblem.. TÄNK att folk har så dåliga mattekunskaper nuförtiden.. du borde kanske slipa lite på dina egna kunskaper innan du kommer med ifrågasättande.

Du vet inte vad Mortality Rate är och förväxlar det med CFR eller IFR.

Mortality Rate: antal döda över en viss period (1 år) jämfört med totala befolkningsantalet

Infection Fatality Rate: antal döda jämfört med estimerat antal smittade fall, ackumulerat (inkl de med milda eller inga symptom som inte uppsöker sjukvården och därmed inte registreras. Stort mörkertal). Detta förutsätter att testerna är tillförlitliga

Case Fatality Rate: antal döda jämfört med bekräftat antal smittade, Ackumulerat.

https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html

Så för att repetera.. Mortality Rate (Cause-Specific) är inte högre än 0,1%

Så sätt dig nu ner och fundera igenom om åtgärderna är i proportion till dessa 0,1%
Haha, vilken skojare! Du, det är inte ofta jag ser dig i tråden för Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter .

Vårt räkneexempel gick ut på att påpeka det orimliga i att IFR endast skulle vara 0,1% när det redan är 0,12% som har dött i sjukdomen. Det är ju omöjligt - även om varenda svensk i hela befolkningen hade blivit smittad.

Vad fan svamlar du om? "Mortality Rate" per år? Det har inte gått ett år sedan pandemin bröt ut i Sverige, men under de senaste 11 månaderna har det dött nästan 13 000 personer i covid och ungefär 2 500 000 svenskar har antagligen blivit smittade.

Räkna på det du.
Citera
2021-02-17, 17:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm sämst på vaccinering enligt Anders Lindberg på AB:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/LnjLj4/ingen-naturlag-att-stockholm-ar-samst, idag.

Jag brukar inte fästa någon vikt vid vad Lindberg skriver om pandemin, men här har han kanske rätt eller?

Ett politiskt påhopp inte oväntat från det hållet. Bali fick en känga också. Men man undrar vad som pågår i Stockholm åker de fortfarande bara ut i uppsökande syfte. Ser oftare nu, vårdbolagens bilat i rörelse kanske åker syrrorna ut på hembesök till de med hemhjälp. Dom borde i alla falla vara hemma.

Hur ska de klara fas 2, det är helt tyst.
Citera
2021-02-17, 17:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ännu mer restriktioner och inskränkning på vår frihet. Jävla fascistregering. Helt sjukt!

Detta är inte hållbart i längden. Folk kommer protestera, hoppas jag. När fler och fler vaccineras så finns det faktiskt inga ursäkter för fler restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in