2021-02-17, 14:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ingen kan se in i framtiden, men om vaccinleveranserna och vaccinationerna funkar och det inte uppkommer någon väldigt smittsam variant av viruset så borde mycket kunna bli åtminstone mindre onormalt till sommaren 2021.

Sedan beror det ju väldigt mycket på vad man förväntar sig av "mindre onormalt" om man blir nöjd eller inte.

Ingen kan se in i framtiden och just DÄRFÖR måste vi så småningom bestämma oss för när vi ska öppna upp helt igen. Ingen kan tycka att de kraftiga inskränkningar i människors liv som vi just nu lever med fortgår i all evighet.

Jag kommer vara ”nöjd” om 500 pers får samlas framför ett band eller på en idrottsarena i sommar.
Citera
2021-02-17, 14:22
Bannlyst
Leveransen av vaccin kommer skruvas upp från vecka 8 (250.000 alltså nästa vecka) och därefter är det runt 500.000 doser varje vecka. Borde väl gå att köra igång med fas 2 redan 1 mars och framåt i alla regioner väl?
Citera
2021-02-17, 14:26
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det stämmer 525 850 har delats ut. Doser. Veckan är inte slut än och om man snittar 25.000 vaccinationer under onsdag,torsdag,fredag,lördag,söndag (mindre på helgerna givetvis) och om du tar hänsyn till mindre fördröjning så är du nära dom 700.000

Nästa vecka får vi hela 250.000 doser för att veckan efter och framåt ligga runt 500.000 I VECKAN det är då regionerna sätts på prov.
Levereras hela Sveriges veckoleverans på en och samma gång alltså? Trodde man tog emot flera småleveranser från vaccintillverkare flera dagar i veckan.
Citera
2021-02-17, 14:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det ska alltid jämföras med extremerna.

Israel har avhandlats många gånger. De la alla ägg i samma korg och gjorde en tidig deal med Pfizer om mycket vaccin mot att Pfizer använder Israel för att studera vaccinets effekter på sikt.

UK har gjort propaganda av vaccineringen som ett sätt att legitimera Brexit. Se på oss vad bra vi klarar oss utan EU. De öser ut första doser men är mycket sämre med att fullvaccinera enligt bolagens anvisningar. Alltså två extremer som valt olika vägar än EU.
Det finns inget som hindrar att vi hade gjort sammalunda. Alltså tagit tag i det själva. Det hade t.o.m. gått att ge tillverkare nödtillstånd. Men nu ska allt göras gemensamt med EU. Vi brukar ju följa EU-reglerna in absurdum som inga andra medlemmar gör. Skulle inte förvåna mig om vi står där i sommar och att flera har gått om oss och är klara med sitt som Tyskland, Benelux-länderna och Frankrike för att inte tala om de forna öststaterna som är med i EU. Medan vi har halva befolkningen kvar att vaccinera.
Citera
2021-02-17, 14:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Det är ju nästan 700 000 doser levererade men det verkar som att man väljer att spara mer och mer nu, nog finns det till att vaccinera fler men man vågar inte.
Sverige ger vaccin ungefär som danmark. Skillnaden är att vi är urusla på att rapportera medans danskarna verkar vara mycket effektivare på rapporterna. Men resultatet är ändå det samma i princip.

Alltså, jämför antal levererade vaccin så får du bättre jämförelse mellan sverige och andra länder eller bara hur effektiva Sverige är.
Citera
2021-02-17, 14:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det minskar faktiskt i Uppsala. Sakta men säkert.

Nej,
8,4% mot 7,8% senaste 7-dagars.
Detta trots ökad testning
Citera
2021-02-17, 14:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Leveransen av vaccin kommer skruvas upp från vecka 8 (250.000 alltså nästa vecka) och därefter är det runt 500.000 doser varje vecka. Borde väl gå att köra igång med fas 2 redan 1 mars och framåt i alla regioner väl?

Absolut!
Jag tror regionerna har kommunicerat ett försiktigare scenario för att slippa tjatet om varför det inte går snabbare.
Alltid bättre att överleverera och lova lite försiktigt.
Skåne klarar 140.000/vecka enligt egen uppgift.
Citera
2021-02-17, 14:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej,
8,4% mot 7,8% senaste 7-dagars.
Detta trots ökad testning
Enligt platz.se så minskar det. Det är ett faktum. Sen om du har andra siffror så visst, då är det kanske så men då har platz fel. Och det är ju fullt möjligt att de har.
Citera
2021-02-17, 14:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En sak som jag undrar över är fördelningen för de som får första dosen och de som får andra dosen.

I Sverige ligger vi på ungefär 1:1 - dvs för varje person som får första sprutan så får en person andra sprutan.

I UK så är det helt annorlunda fördelning. (går på 7 dagars glidande medelvärde nu)

Där ligger de på 100:1 - dvs för varje 100:e person som får första dosen får 1 person andra dosen.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations

Har de en helt annan strategi än oss? Ska de skippa andra dosen?
De har en helt annan strategi, de har 12 veckor mellan doserna istället för 3.
Citera
2021-02-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag håller med dig i detta!

Ibland kan man undra varför man försvarar vissa intressen så innerligt? Skattepengar, eller som du säger att det helt enkelt kan bero på att de vill kunna Åke till Åre på sportlovet..

mina tankar är att det ligger lite i en kombination av deras egenintressen, skattepengar och sedan att det är en viss typ av invånare som åker på dessa resor speciellt i nuläget och det är lite fördomsfullt nu men en hel del människor med mycket pengar och inflytande så att det kanske är lite vanskligt att inte stryka dessa medhårs..

sen är det lätt att sparka på oss vanliga dödliga efteråt även om man tar mig som exempel sitter med hemmajobb och har majoriteten av vardagarna 1 tillfälle mellan 04:30-05:30 jag tränar i övrigt mer eller mindre isolerad ska jag sedan inte ens ha kvar den lilla "utflykten" kommer jag verkligen bli tokig
Citera
2021-02-17, 14:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Enligt platz.se så minskar det. Det är ett faktum. Sen om du har andra siffror så visst, då är det kanske så men då har platz fel. Och det är ju fullt möjligt att de har.

Jag utgår från region Uppsalas egna siffror.
De har ökat testningen men andelen positiva ökar.
Citera
2021-02-17, 14:43
Medlem
Västra Götaland inför nu lokala restriktioner med bla rekommendation på munskydd i inomhusmiljö. Samtidigt skriver Tegnell på frågor i Expressen detta

"Det pågår lite dialoger med olika regioner där det har börjat vända och man tycker att det ser oroligt ut, men de kommer att gå ut själva när de känner att det är dags. Upplägget den här gången är att det är deras beslut, så det är bättre att de kommunicerar det."

Varför är det denna gång regionerna som avgör och inte Folkhälsomyndigheten som det alltid var förut. Beror det på att regionerna nu vill ha munskydd och Folkhälsomyndigheten inte kan stå bakom detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in