2021-02-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det är typiskt att nya ägare fäller alla träd. Och ångrar sig sen men då är det försent.

Kloka människor bor in sig ett år eller två innan man bulldozar ner allt.

Sen att komma med argumentet att de flesta gör si o gör så för att sänka värdet är bara beklagligt lågt.
Finns köpare som ser värdet med gamla fina träd som ger fin skugga.

Att sitta under en fullvuxen björk när det är högsommar o känna den svalka som strömmar ner från trädet är gudomligt. Rena air-condition feeling.

Men du har rätt att de flesta köper inte en fastighet i Marielund. De flesta har inte råd.
Att komma med argument att folk har det si eller så.... Bla bla bla.
Bara för att DU inte har råd betyder det inte att många har det. Beklagligt lågt - eller hur?

Men jag råkar för tillfället jobba i en bransch som riktar sig mot trädgård... Så jo jag har en del på fötterna när jag säger att folk ogillar STORA träd. Man fäller allt och köper gärna nya små, som inte skuggar trädäcket man byggt.
2021-02-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ett stort träd är ej ovärderligt bara i betraktarens öga, att ha stora träd kring ett hus är mest till problem och dessa måste förr eller senare tas bort och då blir det en kostnad som kan skjuta i höjden upp till 20-30.000 per träd

Beroende på vart du bor kan priset ändras. Bor du på en plats som Stockholm kan det till exempel bli dyrare att anlita firma än om du bor i Norrland.
Detta är inget LN6 behöver kommentera då han ej förstod det förra gången heller

Ovärderligt är det på sätt o vis då du inte kan ersätta det fullt ut tex om någon sågar ner ditt fullvuxna träd o vill ersätta dig med ett från plantskolan om 3m.

20-30.000 för att ta ner ett träd - ja, det finns alltid idoiter som betalar vad som helst.

Om jag minns rätt så var det bla tallar där o de kan bli flera hundra år så det är ju inte akut läge precis. (ang förr eller senare)
2021-02-17, 13:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag har svårt att se att just denna tomten skulle vara exceptionellt exklusiv man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena
detta kan ses både i expressens bild samt på en arkivbild från inventeringen.
Detta är ett nordöst läge samt utloppet från sjön tveksamt om man får muddra där och iom det kan ju stranden bli nästintill obrukbar, sjöar växer ju ingen som alla vet.
Det är inte speciellt brett där heller. se kartan.

https://static.cdn-expressen.se/images/c0/26/c0269cf534f54e57b3609f6c7f0ae39a/16x9/1280@40.jpg
https://digitaltmuseum.se/011014007674/sjobod-marielund-funbo-socken-uppland-1982/media?slide=0
https://www.hitta.se/kartan!~59.83995,17.87205,16.873969067814645z/tr!i=LhGRdybN/tileLayer!l=1/realestate!a=1?search=funbo%2520uppsala&sst=cmp&st =weblist

Vad det gäller huset är det ju ingen guldgruva precis och det kostar en hel del att få det beboeligt hade man fått skulle det varit betydligt bättre och billigare med ett nytt men tomten innefattas av strandskydd på 100 m dvs hela tomten

Du får inte muddra något utlopp fast det inte skulle vara skyddat artområde, det hör inte någon vattenareal till fastigheten.
2021-02-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ett stort träd är ej ovärderligt bara i betraktarens öga, att ha stora träd kring ett hus är mest till problem och dessa måste förr eller senare tas bort och då blir det en kostnad som kan skjuta i höjden upp till 20-30.000 per träd

Beroende på vart du bor kan priset ändras. Bor du på en plats som Stockholm kan det till exempel bli dyrare att anlita firma än om du bor i Norrland.
Detta är inget LN6 behöver kommentera då han ej förstod det förra gången heller

Nu får vi sansa oss lite, du menar på allvar att den skogen som är på tomten skulle kosta över miljonen att skövla?
Med tanke på Ebba Buschs uppskattning av kostnaden för tomten så förutsätter jag att det inkluderar trädfällning och iordningställande av tomten till en bra, lättskött villatomt.
Men eftersom att vi inte har del av Anticimex undersökning så är det ingen som vet, vi vet inte heller vilken firma som offererat och vad de offererat för de 300tkr.
2021-02-17, 13:31
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Har du varit på plats och själv sett läget ?

Citerar dej:

"man har egentligen inte så mycket till sjöutsikt i min värd en av de sämsta lägena"

Du sitter bakom din dator dygnet runt, tittar på kartor, nån bild och sen killgissar du !
Jag ska då förklara för dej att detta är ett grymt läge, om man dessutom har pengar att lägga på fastighet/tomt blir det ett paradis.

Men i din lilla inskränkta hjärna så vet du t.o.m. mer än även grannar till fastigheten vilka uttryckligen har sagt att fastigheten har ett fantastiskt fint sjöläge.
Du blir ju bara patetisk, eller blir är fel ord för patetisk är du ju sedan långt tillbaka i denna tråd !

Ebba har tokblåst Esbörn, punkt !

Ja just de, om man har ett par miljoner till och tiden att få det till det där paradiset.
Då stämmer nog dina "värderingar" på 5.5-6milj, men inte förrän då!
Ja just ja!
Du skulle ju som du lovat visa dom, var är dom.
2021-02-17, 13:37
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Nej tyvärr, måste göra dej besviken, det är en vanlig granne, vilken bor och lever dagligen i området (Sa*dra A*dersso*.).

*Finns på film.

Lägg ut filmen då.
För Sa*dra bor norr om sjön mkt långt från Esb, är med i Marielunds vänner som valt att husfrid ska råda och inte uttalar sig varken i medier eller på hemsida/bloggar etc om denna affär.

Jag kan ju göra som du, bara plocka en random person i Marielund, se här, fler än Esb/Ebba som fäller träd, måste vara en lokal åkomma, ring Expressen....
https://ibb.co/82Ch29L
Senast redigerad av vittne-x 2021-02-17 kl. 13:43.
2021-02-17, 13:44
Medlem
Citat:
Ebbas plan är enligt rykten dock, att renovera det till ett lyxigt boende, sen att barnen ska kunna ha och dela en egen stuga där, som de kan utnyttja när de blivit större, flyttat hemifrån.
Bra plan i så fall, så tänker nog många föräldrar. Lyxigt är så klart en definitionsfråga, men många satsar en hel del pengar på sitt boende. Det är tack och lov helt accepterat, vi bor ju inte i DDR där man fick ett boende tilldelar av staten
2021-02-17, 13:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Hela grejen är ju det att det på samma vis har framgått att han inte har sett besiktningsprotokollet, ord står mot ord.
Det är sjukt mycket oklarheter här och du låssas som att du har en bild över allt som har hänt.
Som jag ser på det så är jag mycket frågande till Ebba Buschs hantering fram tills kontraktsskrivningen och sedan mycket frågande till Esbjörns hantering efter kontraktet var påskrivet.
Men det finns för lite underlag för att påstå något åt nått håll. Du försöker ju påskina att allt är klart som korvspad, att Ebba Busch anser att hennes ord är lag vet vi men Esbjörn ska ju inte göras rättslös för det!

Nej, ord står inte mot ord.
Esbjörns lögn står emot teknisk bevisning.

Det är du som blundar för massvis med fakta och ljuger om att "vi" inte vet en massa saker som vi visst vet.

Esbjörn har besiktningsprotokollet och fastigheten är värderad till 4.2 miljoner +- 200ksek. Bägge dessa är fakta som vi vet.

Jag har inte sett en enda grej fram till kontraktskrivning som höjer några ögonbryn. Allt tycks ha gått mycket ordentligt till, särskilt från Ebbas sida med besiktning, underlag förberedda av mäklare, värdering gjord av ytterligare mäklare t.ex.

Finns inte ett belägg för något felaktigt innan avtal. Allt sådant är bara hittepå och lögn som sprids i tråden och i vissa fall i media.
2021-02-17, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bra plan i så fall, så tänker nog många föräldrar. Lyxigt är så klart en definitionsfråga, men många satsar en hel del pengar på sitt boende. Det är tack och lov helt accepterat, vi bor ju inte i DDR där man fick ett boende tilldelar av staten

Nej, hon har ju muskler att så göra, så det är nog ett trovärdigt rykte.
2021-02-17, 13:48
Medlem
nova68s avatar
Ursprungligen postat av sandraso
file:///C:/Users/Hemma/Downloads/Uppsala%20Marielund%207_1%20(kopia)%20(1).pdf
Citat:
Snygg länk till din egna hdd du får lägga upp en bild på https://imgur.com

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Som tidigare anmärkts-adressen var till din hårddisk.
Finns ingen Marielund 207:1, däremot Funbo 207:1 som besväras av fornminne på marken och ligger långt ifrån sjön.

Citat:
det är en delad länk som finns på byggahus.se, sök uppsala marielund 7:1 på google så hittar du det där troligen som tredje alternativ

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Nej-byggahus har inte heller den koden alls.
Däremot går koden mot en skogstomt på över 1500000 m2 med viss bäring mot denna tråd, din hårddisk kodar knappast om 7:1 till annan betäckning, vilken roll har denna aktör eftersom du sparat ned den som pdf...

🤔 Varför letar en mäklare fram filer på fastigheter från byggahus.se och laddar ner, istället för att logga in på sitt konto på fastighetsregistret istället???
2021-02-17, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, hon har ju muskler att så göra, så det är nog ett trovärdigt rykte.
Det är väldigt många i Sverige som bor i villor som kostar +6 miljoner. Det är helt normalt. Hennes muskler har jag ingen aning om.
2021-02-17, 14:13
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
file:///C:/Users/Hemma/Downloads/Uppsala%20Marielund%207_1%20(kopia)%20(1).pdf

🤔 Varför letar en mäklare fram filer på fastigheter från byggahus.se och laddar ner, istället för att logga in på sitt konto på fastighetsregistret istället???

Bingo !
Till råga på allt brukar byggahus också blurra viss persondata m.m, speciellt när deras mods härsknar till, vilket kan bero på att det är samma pajkastning på det forumet som här, där dock alla"experter och mäklare" får brallorna nedragna omgående då folk där är mer hemma inom fastighetssvängen.
Nu väntar vi bara på att en riktig advokat skall inträda i denna tråd.....och snacka hyresrätter....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in