2021-02-17, 13:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag är inte "bekväm" med att någon dör i förtid av någon sjukdom.. inte bara av Covid som står för endast 10% av alla dödsorsaker efter Cancer, Hjärt/Kärlsjukdommar mfl (även om det inte låter så om man följer media)..

MEN.. allt handlar om en avvägning..

Vad kostar det att 99,9% av resterande delen av samhället får betala med arbetslöshet, konkurser, och följande hyperinflation (nej just det.. missat den biten? .. googla och se vad som väntar runt hörnet)

Vad är kostnaden för att upprätthålla "fred" genom att skicka ut unga män i krig med en kalkylerad risk att de aldrig återvänder levande?

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det värt att förstöra ekonomin i hela världen och öka fattigdomen överallt (stjäla från 99% och ge till 1%? För det är det som det handlar om. En ekonomisk överföring till de allra rikaste, medan alla andra får det sämre.), samt att öka psykiskt ohälsa, drogmissbruk; förstöra för människor generellt, stjäla deras frihet/framtid? Så att Bert 85 kan leva någon månad längre, så han kan dö av en hjärtattack istället?

Väger man för och emot så är nog restriktioner, nedstängningar, coronapass, och allt annat som kommer komma, 100 gånger värre än viruset.
Det är en avvägning - där är vi ense. Jag tycker man borde gjort mycket mer och borde göra mer för att rädda liv samt undvika långtidscovid och vårdskuld. Ni tycker tvärtom.

Vi kan ju eventuellt även vara ense om att ifall vi haft en mer kompetent regim och en regim som inte ljugit för oss om flockimmunitet etc, så hade vi kunnat haft mycket bättre och mycket mer effektiva smittskyddsåtgärder vilka antagligen även kunnat mildra de negativa effekter som ni fokuserar på.
Citera
2021-02-17, 13:15
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Du glömmer alla de som har långtidscovid. Facebook gruppen växer för varje dag. Det är således inte bara de som dör vi ska titta på, utan de som får långvariga symptom.

Bara i min nära bekantskapskrets och min nära familj är det 5 stycken som antingen fått vara sjukskrivna en längre tid eller som har jobbiga symptom som konstant trötthet eller problem med matsmältning och extrem trötthet.

Bara för att du inte upplever några som helst inom din privata sådär av människor som upplever problem, så kanske du inte ska uttala dig generellt över befolkningen som helhet.

Sen vill du gärna påpeka att mortalitet är 0,1 %. Vad tror du den hade varit om inga åtgärder satts in? Dissekera sådana siffror om du kan. Men det kan du inte, för det är inte möjligt.

När Alarmisterna får fakta uppkörd i .... då börjar de greppa efter nya skrämsel-argument.

vill du vi går tillbaka månad för månad och drar fram gamla inlägg vad som var "Flavor of the month Alarmism"?

1. Hur många sade man skulle dö i första vågen.. 100.000? Har du förträngt det?
2. Hur många sade man skulle dö i November sedan December.. sedan Januari då alla var och trängdes i galleriorna.. alla mutationer Engelska, Brasilianska
3. Januari, Alla tester i avloppsvattnet som visade mycket höga halter av Covid... nu kommer det smala bla bl alla
4. Först skulle alla vaccineras för att set skyddar mot Covid som sedan ändrades till att vaccine egentligen inte skyddar mot Covid.. men vi skall vaccineras trots det eftersom det "skyddar andra från att bli smittade"

Senaste Alarmism trenden är
1. LångtidsCovid
2. Barn är den stora faran

... såååååå.. för att vi inte skall använda oss av egna vänner som referenser.

hur många har drabbats av långtidsCovid? + Källa
Citera
2021-02-17, 13:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är en avvägning - där är vi ense. Jag tycker man borde gjort mycket mer och borde göra mer för att rädda liv samt undvika långtidscovid och vårdskuld. Ni tycker tvärtom.

Vi kan ju eventuellt även vara ense om att ifall vi haft en mer kompetent regim och en regim som inte ljugit för oss om flockimmunitet etc, så hade vi kunnat haft mycket bättre och mycket mer effektiva smittskyddsåtgärder vilka antagligen även kunnat mildra de negativa effekter som ni fokuserar på.

Det är Ok att inte alltid vara ense.. så det skall vara

1. För mig är det viktigare med Riktade Rätt åtgärder snarare än Breda trubbiga åtgärder

2. När det kommer till regereingen så finns det mycket at önska.. Denna pandemi har avslöjat stora brister.. framför allt i vem det egentligen är som styr Sverige
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle vilja inflika angående "allvarliga långtidseffekter" av C19.

Jag fattar om man pratar om andningsbesvär eller att pulsen skenar så fort man anstränger sig minst lilla. Men men.. Allergiska besvär och problem med matsmältning..

Folk tvingas att jobba när de har cancer och här är det tydligen ett jätte problem om man har allergiska besvär.

Vissa tappar håret. Men det ska växa tillbaka. Och även som flintis går det faktiskt att jobba..

Extremt trötthet. Det skulle jag också vilja veta vilken grad vi pratar om då.

Somnar de mitt i meningen ungefär som narkolepsi-patienterna eller är det bara ovanligt trötta efter en arbetsdag?

Jag blir lite purken när allt blandas ihop i en stor soppa. De som verkligen HAR långtidsbesvär och de som har besvär som man gott kan leva med fullgott liv.

Du visar upp din finkänsliga sida som vanligt. Du hade självklart resonerat likadant om du själv hade uoplevt dessa symptom? Nej just det.

Tänk själv vilka ekonomiska effekter detta kommer att få, t ex att så många upplever t ex konstant trötthet att de tvingas sjukskriva sig. Du får förkovra dig lite och läsa de berättelser (i tex Facebook gruppen för de med långtidscovid) som finns tillgängliga.

Men om du vill vara okänslig, okunnig i sakfrågan samt ha skygglapparna på gällande de enorma konsekvenser detta kommer att få för Sverige, så be my guest.

Se på England som öppnat upp väldigt många avdelningar för de med långtidscovid.

Men en sak har du rätt i; Vi snackar inte om symptom liknande de man har som svårt cancersjuk.

Men ju högre smittspridning vi har, ju fler är det som får långtidscovid.
Citera
Medlem
Citat:
När Alarmisterna får fakta uppkörd i .... då börjar de greppa efter nya skrämsel-argument.

vill du vi går tillbaka månad för månad och drar fram gamla inlägg vad som var "Flavor of the month Alarmism"?

2. Hur många sade man skulle dö i November sedan December.. sedan Januari då alla var och trängdes i galleriorna.. alla mutationer Engelska, Brasilianska
3. Januari, Alla tester i avloppsvattnet som visade mycket höga halter av Covid... nu kommer det smala bla bl alla
4. Först skulle alla vaccineras för att set skyddar mot Covid som sedan ändrades till att vaccine egentligen inte skyddar mot Covid.. men vi skall vaccineras trots det eftersom det "skyddar andra från att bli smittade"

1. LångtidsCovid

Glöm inte den enorma vårdskulden, ca. 100,000 inställda operationer pga smittspridningen.
Citera
2021-02-17, 13:26
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Det är Ok att inte alltid vara ense.. så det skall vara

1. För mig är det viktigare med Riktade Rätt åtgärder snarare än Breda trubbiga åtgärder

2. När det kommer till regereingen så finns det mycket at önska.. Denna pandemi har avslöjat stora brister.. framför allt i vem det egentligen är som styr Sverige

Rätt åtgärder insatta i ett tidigt stadium har ju visat sig vara effektivt.

Den här vänta och se varianten som vi kör med i Sverige är totalt värdelös.

Lite mer samordning inom EU hade ju också varit bra. Kontroll av yttre gränserna i början hade nog gjort susen..
Citera
2021-02-17, 13:29
Medlem
Antalet patienter som intensivvårdas i Region Jönköping är just nu högre än vad man har sett under hela pandemin, skriver regionen i ett pressmeddelande.

82 personer får just nu vård för covid-19 på regionens sjukhus. 20 av dem får intensivvård.

Antalet nya fall fortsätter att ligga på en jämn nivå i regionen, med ungefär 1 000 nya fall per vecka.

En uppgift som beskrivs som glädjande är att det är färre personer över 70 år som blir sjuka i covid-19 i regionen nu. Det är glädjande eftersom den gruppen ofta behöver sjukhusvård.
Citera
2021-02-17, 13:33
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:

1. LångtidsCovid

Du verkar skriva i affekt. Jag avråder dig från det då du dels skriver som en kratta och kommer med känsloargument som inte stämmer med fakta (se fetad text).

Jag har inga exakta siffror på hur många som drabbats av långtidscovid. Men jag har svårt att se att tusentals människor skulle vara medlemmar i en Facebook grupp samt att det skulle skrivas så sjukt många detaljerade beskrivelser av "sjukdomen" av riktiga personer i ovan nämnd grupp. Folk har nog normalt sett bättre saker för sig än att sitta och skriva sidolånga långtidscovid-berättelser på Facebook.

Några personliga frågor: 1) Vad har du att tjäna personligen på att helt ignorera allt vad gäller denna jobbiga sjukdom? 2) Ökar inte värdet på dina aktier i samma omfattning som innan pandemin? 3) Vill du ha ett helt öppet samhälle utan restriktioner där man blundar för sjukdomen, t ex som i Turkmenistan? 4) Hade du varit lika okänslig om en av dina egna familjemedlemmar hade dött i sjukdomen?

P.s) jag förväntar mig inga sanningsenliga svar på de personliga frågorna.
Citera
2021-02-17, 13:34
Medlem
Madagascars avatar
205 nya fall rapporteras från Uppsala idag. 110 förra onsdagen.

Men det hoppar en del i Uppsala. Igår var det i princip tvärtom.

Källa: Reg Uppsala och Platz
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-17 kl. 13:46.
Citera
2021-02-17, 13:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det borde ju kunna funka att öppna upp rätt mycket när riskgrupperna är vaccinerade, men hur många är de och när är de färdigvaccinerade.

Just nu verkar planen vara att riskgrupperna är färdigvaccinerade till månadsskiftet maj/juni och då är ju även vädret bättre mot corona.

Håll ut, kanske bara 3 - 4 månader kvar!?

Jag kan absolut ”hålla ut” 3-4 månader till. Bara man inte då kommer och säger att det visst inte räcker med att riskgrupperna blev vaccinerade utan nästa grupp och nästa och nästa.
Citera
2021-02-17, 13:40
Medlem
Nu när vi kommit ett år in i epidemin - vad vet man om risken för ADE om man senare skulle smittas av en muterad variant om man tidigare antingen haft Covid eller om man vaccinerats?
https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement
Citera
2021-02-17, 13:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Med undantag för Tegnell som verkar vantrivas i rampljuset så känns det som att många dammtorra myndighetspersoner älskar att få sina fifteen minutes of fame i någon nersutten tv-soffa varje vecka. Jag tror man vill dra ut på det, om inte annat för att övertyga alla om sin egen viktighet.

Om det är så måste vi, folket, kräva öppning av samhället. Jag personligen kommer inte känna någon som helst skuld när jag beblandar mig med andra människor efter att riskgrupperna blivit vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in