2021-02-17, 12:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Bland det bästa jag läst om fallet
https://www.dagensarena.se/essa/medierna-och-skandiamannen/

Som skribenten skriver borde de flesta kunna med om det som skrivs i citatet närmast nedan.
"Krister Peterson beklagade idag att de tidigare mordutredarna aldrig förhörde Stig Engström som misstänkt. Under de år Engström var i livet fanns det bara en tidning som ställde de kritiska frågorna till spaningsledningen: Proletären. Och bara en journalist som ställde Stig Engström mot väggen: privatspanarnestorn Sven Anér.

Det var alltså bara de ofta så förlöjligade privatspanarna som, när det begav sig, insåg behovet av fortsatt utredning av Skandiamannen.

Oavsett om man tror att Engström är skyldig eller inte borde det vara lätt att hålla med chefsåklagaren om att det vore bra om polisen redan 1986 hade kunnat gå till botten med alla frågetecken som han omringas av. På så sätt hade vi kunnat få veta om misstankarna stärkts eller om han kunnat avföras.
"
Ett par till intressanta citat.
"Den man som Hage inte såg är alltså den man som enligt chefsåklagare Peterson inte kan ha befunnit sig på den platsen. Och som han därför hade velat hålla häktad för att få klarhet i om han vid just den tidpunkten istället sprang på Tunnelgatan med en nyss avfyrad revolver."

Anna Hage skriver i sin bok hur mycket bättre det varit om hon redan i polisförhören hade fått ge hela sin berättelse, och prata om det som var viktigast för henne. Men poliserna ville inte höra om hennes ansträngningar för att få igång Olof Palmes hjärta. Om de tagit sig den tiden hade de redan från början förstått att det i hennes historia inte fanns plats för någon man i keps som gav henne instruktioner. Hage upplevde rättegångarna som en kränkning, där hennes ord inte togs på allvar. Det är väldigt lätt att förstå hennes känslor."
Citera
2021-02-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har inte läst Thomas Petterssons bok så jag vet inte, men hade det funnits faktafel i den så borde det ha kommit fram. Journalister har väl koll på vad andra journalister skriver, och om det skulle finnas uppgifter i boken som inte stämmer så borde väl någon annan ha påpekat det. Sedan angående det som lades fram på åklagarens pressträff så var det nog inga felaktiga uppgifter där heller, annat än möjligen någon mindre detalj som inte spelar någon större roll för slutsatser som drogs om händelseförloppet. Det mesta av det här lades väl fram i "Nationens fiende" av Lars Larsson redan 2016. Inte heller i den boken verkar någon ha hittat några allvarliga faktafel:

Varför har du inte läst den boken? Var ett tag sen jag själv gjorde det men jag minns den som välresearchad och knappast fylld av faktafel. Däremot går det nog inte en sida utan att Pettersson drar en förhastad slutsats eller medvetet väljer att misstolka en uppgift.
Citera
2021-02-17, 12:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
En av de stora svagheterna med Engström-spåret är att det inte finns en samlad och trovärdig hypotes kring hur han sköt Palme. Eller menar du med "händelseförloppet" att han klev fram och sköt statsministern i ryggen? Ja, det är en tung gärningsbeskrivning.
Lite mer utförlig än så är väl ändå SE-hypotesen. Det är en teori som gör anspråk på att kunna förklara hur gärningsmannen såg ut, varifrån han kom, och vart han sedan tog vägen.

Citat:
En av styrkorna med att frikänna Engström från inblandning är just att du kan göra det på en miljon olika sätt. Han kan ha talat sanning, han kan ha ljugit om det mesta, han kan ha hittat på vissa delar. Inget av detta går att avfärda. Det rimligaste så klart att vi har med nån sorts mellanting att göra som kan se ut på ett otal olika sätt.
Här ser jag snarare framför mig en hypotetisk rättegång med femtio försvarsadvokater, som försöker överrösta varandra med sina inbördes motstridiga argument. Jag undrar vad det egentligen är för invändningar som t.ex. Palme-kännarna i den här låsta artikeln har? Finns det sakliga invändningar som går att sammanfatta på ett begripligt sätt?:

Citat:
Men jag vet inte varför jag skriver detta egentligen. Det går ju inte fram. Du tror på fullt allvar att för att Engström ska kunna vara oskyldig till mordet så måste alla som betvivlar hans skuld ha en och samma uppfattning om exakt allt han gör i varje litet ögonblick den här kvällen. Det är så enastående dumt att jag häpnar.
Nej, jag säger bara att vi skulle behöva en teori som beskriver ett rimligt (eller åtminstone ett möjligt) alternativt händelseförlopp. Så länge det bara finns en misstänkt och en teori så kommer SE att betraktas som palmemördare.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-17 kl. 12:36.
Citera
2021-02-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Men poliserna ville inte höra om hennes ansträngningar för att få igång Olof Palmes hjärta. Om de tagit sig den tiden hade de redan från början förstått att det i hennes historia inte fanns plats för någon man i keps som gav henne instruktioner."

Märklig slutsats av artikelförfattaren. Hon behövde väl ingen extra tid i förhören för att klargöra att hon inte tog några instruktioner från någon på mordplatsen. Det lyckades hon framföra klart och tydligt ändå.
Senast redigerad av Bemp 2021-02-17 kl. 12:22.
Citera
2021-02-17, 12:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Men du värderar att väktarna påstår sig ha samtalat med SE ute i receptionen högt (trots att uppgiften kom flera månader efter) antar jag, men att SE själv (inledningsvis) hävdar att han INTE pratade med väktarna efter 23:19 utan gick DIREKT ut på Sveavägen tar du för strunt?

Annars håller jag med dig. Jag ger inte många korvören för väktarnas sägningar överhuvudtaget. Det intressanta med SE, är att han stämplade ut 23:19, därefter har ingen sett röken av honom de efterföljande femton tjugo minuterna som vittne/varande på platsen. Om han återvände till Skandia 23:35, 23:40 eller rent av 23:45 spelar inte så stor roll. Om han bara var 15 minuter på den lilla plätten i korsningen, och ändå ingen minns honom, eller kan bekräfta hans närvaro, är det ett problem (och mysterium), särskilt i kombination med hans många framträdanden och "unika" yttranden i media de efterföljande månaderna.

Oavsett om SE är GM eller oskyldig, så är det väldigt mycket som inte stämmer kring honom. Frågan är vad, och varför. Men vem vet, att han ens kom tillbaka till Skandia kanske också är ett hittepå som SE och väktarna kom överens om för att SE skulle få "en roll", något även exfrun ljuger om. Som oskyldig kanske SE gick direkt till bussen på Odenplan 23:19 och missade precis allt. Han fick reda på det inträffade först när han kom hem till Täby. SE var kanske en större clown och lögnare (men oskyldig) än vad vi hittills förstått.

Jag tror inte jag kommenterat SE samtal med väktare någonstans någon gång. Men gissar att de kan ha bytt några vanliga hälsningsfraser och på sätt och vis rätt obetydligt iom att Engström alltid själv placerat sig någonstans på Sveavägen under andra skottet.
Citera
2021-02-17, 12:38
Medlem
Citat:
Lite mer utförlig än så är väl ändå SE-hypotesen. Det är en teori som gör anspråk på att kunna förklara hur gärningsmannen såg ut, varifrån han kom, och vart han sedan tog vägen.

Du skrev:

Citat:
Styrkan i SE-hypotesen är väl just att de som har lagt fram den genom åren (främst LL, TP, Filter och KP/HM) verkar vara helt överens om hur det troliga händelseförloppet ser ut, och vilka omständigheter det är som kan vara besvärande för SE. Det finns alltså bara en teori här.

Kan du inte beskriva det händelseförloppet då?

Citat:
Här ser jag snarare framför mig en hypotetisk rättegång, med femtio försvarsadvokater som försöker överrösta varandra med sina inbördes motstridiga argument. Jag undrar vad det egentligen är för invändningar som t.ex. kändis-Sverige och Palme-kännarna har? Finns det sakliga invändningar som går att sammanfatta på ett begripligt sätt?

En rättegång mot Stig Engström hade, precis som vilken rättegång som helst, gått ut på att pröva Engströms skuld. Inte att ställa en uppsjö olika teorier om Engström mot varandra. Där försvarsadvokaten får komma med en, LGWP en annan och popartisten Niklas Strömstedt en tredje. Det finns som sagt säkert tusen varianter på hur Engström kan ha fördrivit tiden mellan 23.20-23.40. Alla fullt tänkbara. Den enda version som hade betytt någon vid en rättslig prövning är den som gör Engström till mördare. Den versionen behöver styrkas bortom rimligt tvivel. Alltså utesluta alla de övriga versionerna.

Citat:
Nej, jag säger bara att det skulle behövas en teori som beskriver ett alternativt händelseförlopp.

Du kan få ett dussin såna bara av mig. Ingen behöver vara sann. Alla är rimligare än din.

Citat-ikonen är den helsvarta bubblan i verktygslisten. Den med prickar är för spoilers. Men om du använder den medvetet som nån sorts trigger warning för att man ska slippa blodstörtning så kör på.
Citera
2021-02-17, 12:39
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Problemet med SE:s egen version är väl just att han anpassar sig allt eftersom. Den som tror att det finns en logiskt sammanhängande berättelse här kan ju gärna försöka sammanfatta denna "SE:s berättelse" i ett och samma inlägg. Andra här kommer då direkt att kunna visa på flera punkter där SE har sagt helt tvärtom vid något annat tillfälle.

En myt. Skulle utan vidare säga precis tvärtom om. Engström säger genomgående samma sak i alla förhör. Bara att läsa innantill. Det enda som ändras är den exakta tiden för utstämpling, som han inte riktigt minns efter att åren går.
Citera
2021-02-17, 12:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Styrkan i SE-hypotesen är väl just att de som har lagt fram den genom åren (främst LL, TP, Filter och KP/HM) verkar vara helt överens om hur det troliga händelseförloppet ser ut, och vilka omständigheter det är som kan vara besvärande för SE. Det finns alltså bara en teori här.

Någon sådan här samstämmighet verkar inte finnas alls hos de som argumenterar för att SE inte kan vara gärningsmannen, och det är ju en svaghet hos försvaret. Tydligast märks det här i synen på SE:s egen berättelse om sitt agerande på brottsplatsen. Några menar här att SE talar sanning, och att han alltså pratade med Lisbeth Palme, hjälpte till med livräddande insatser, såg en man med blå täckjacka inne i gränden, sprang efter poliser för att säga mörkblå täckjacka osv. osv. (Fejan som du hänvisar till här verkar alltså köra på den här linjen). Sedan finns det andra som försvarar SE med att han nog bara var ett passivt vittne som kom fram till mordplatsen senare än han själv har uppgett, och att han hittar på sin historia i efterhand för att få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.

Ett tydligt exempel på det splittrade försvaret är också det här med SE:s alibi. SE säger själv att han stämplade ut kl. 23:21, vilket skulle innebära att han inte kan vara gärningsmannen. LGWP kör en helt annan variant. Han menar att SE stämplade ut 23:19-23:20, men att han sedan också pratade med väktare ett par minuter och därför kom ut för sent för att kunna vara gärningsmannen.
Vad konstigt att LL, TP och KP har ungefär samma troliga mordförlopp... Kan det bero på det faktum att de inte ger något förlopp mer än det vi vet dvs att GM skjuter Palme i ryggen och sen springer uppför Tunnelgatan. Resten, dvs det som rör SE specifikt, "hände tror jag, men jag vet inte hur".

Det är inte svårt vara samstämmig när man inte säger något rakt ut.

Vad är den enda teorin dessa tre har menar du? Att SE är mördaren på något sätt? Wow. Samstämmighet...

Bristen i samstämmighet i försvaret är bra för försvaret. Det visar att det finns flera olika förklaringar om SE inte är GM. Rimligt tvivel så in i bomben.

Om jag inte minns fel har LL, TP och KP en sak gemensamt. De har öppet sagt att de inte har ett händelseförlopp för hur SE ska ha begått mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-17 kl. 12:57.
Citera
2021-02-17, 12:47
Medlem
Något vi alla kan vara eniga om är att det blir ganska enkelt att slå hål på alla eventuella teorier/händelseförlopp som presenteras. Bar den utpekade rock? Några vittnen säger täckjacka. Hade han en täckjacka? De flesta säger rock. Sprang han fort? Några anser det men andra tycker att han rörde sig klumpigt. Stod han och väntade vid mordplatsen? Ett vittne är tvärsäkert. Någon menar att han gick efter makarna.

Så här kan man hålla på i evighet. Om man anser att SE inte går att få till mördare bör i rättvisans namn samma sak gälla CP och CA. Med andra ord är alla teorier chanslösa.
Citera
2021-02-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Något vi alla kan vara eniga om är att det blir ganska enkelt att slå hål på alla eventuella teorier/händelseförlopp som presenteras. Bar den utpekade rock? Några vittnen säger täckjacka. Hade han en täckjacka? De flesta säger rock. Sprang han fort? Några anser det men andra tycker att han rörde sig klumpigt. Stod han och väntade vid mordplatsen? Ett vittne är tvärsäkert. Någon menar att han gick efter makarna.

Så här kan man hålla på i evighet. Om man anser att SE inte går att få till mördare bör i rättvisans namn samma sak gälla CP och CA. Med andra ord är alla teorier chanslösa.

Ja, alla teorier får nog ses som lika chanslösa om det är överensstämmelse med signalementet som är det bärande argumentet. Ingen kan med framgång lansera en Palmemördare genom att åberopa vissa kläder eller ett bestämt rörelsemönster. Jag kan inte se att den samlade signalementsbilden ger så värst mycket mer än att man kan räkna bort folk som avviker kraftigt i fråga om längd och kroppsbyggnad.

Att det blir mycket prat om kläder i samband med Engström är ju för att vi ska förutsättas veta hur han faktiskt var klädd den här kvällen och att det därför är relevant att passa in honom på vittnenas iakttagelser. De som tror att han sköt Palme gör en stor grej av att det blir matchning där. Vi som inte tror att han är mördaren kan bara påpeka att han lika gärna hade kunnat vara klädd på ett annat sätt och det hade blivit träff då med, genom att helt enkelt sålla ut andra vittnesuppgifter. Det är alltså meningslöst att prata om hans kläder som något indicium.
Citera
2021-02-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ja, alla teorier får nog ses som lika chanslösa om det är överensstämmelse med signalementet som är det bärande argumentet. Ingen kan med framgång lansera en Palmemördare genom att åberopa vissa kläder eller ett bestämt rörelsemönster. Jag kan inte se att den samlade signalementsbilden ger så värst mycket mer än att man kan räkna bort folk som avviker kraftigt i fråga om längd och kroppsbyggnad.

Att det blir mycket prat om kläder i samband med Engström är ju för att vi ska förutsättas veta hur han faktiskt var klädd den här kvällen och att det därför är relevant att passa in honom på vittnenas iakttagelser. De som tror att han sköt Palme gör en stor grej av att det blir matchning där. Vi som inte tror att han är mördaren kan bara påpeka att han lika gärna hade kunnat vara klädd på ett annat sätt och det hade blivit träff då med, genom att helt enkelt sålla ut andra vittnesuppgifter. Det är alltså meningslöst att prata om hans kläder som något indicium.

Eftersom att alla teorier är chanslösa är det märkligt att håna de som tror på SE samtidigt som man själv glatt hävdar att CP eller CA är mördaren. Anser jag.
Citera
2021-02-17, 13:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det intressanta här är ju att det var SE själv som sedan påstod sig stämma bra in på signalementet som polisen hade gått ut med angående den flyende mannen (lång mörk rock, keps och en liten väska). Så den slutsats man måste dra här är väl att antingen stämde han riktigt bra in på signalementet, eller också ljög han om hur han hade varit klädd den här kvällen för att göra sig själv misstänkt. Samma med det här att han påstår att han plötsligt sprang iväg, i riktning bort från Palmes liggande kropp och in i gränden. Antingen agerade han här alltså som gärningsmannen gjorde, eller också ljuger han väl om det här också då. Han kanske bara var en konstig pajas som ville få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-17 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in