2021-02-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Hej!

Jag är ledsen men jag hittade ingen annan tråd i ämnet.

Fler och fler barn sätts på förskola tidigare och tidigare.

På vilka grunder sker utvecklingen? Vad finns det för bra, och vad finns det för dåligt med detta?

Hoppas detta inte blir en krigs- eller åsiktstråd utan mer hänvisningar till aktuella eftersökningar i ämnet.

Samhällsekonomiska effekter? Socioekonomiska?

Tack

Du får nog själv börja med att hämta en källa på att barn sätts tidgare och tidigare i förskolan. Rekommenderad ålder är fortfarande 1,5 år. Sedan finns syskonförskolor som tar in vid 1 år och Öppna förskolan.

Vad menar du med din fråga "på vilka grunder sker utvecklingen? Vilken utveckling?
Citera
2021-02-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
Jag har inga vetenskapliga belägg, men att ge ungarna vid låg ålder till överarbetade sönderstressade vuxna som utbildas i att den mänskliga biologin är fel och ska korrigeras till varje pris är ett recept för katastrof.

Och detta sker, var då? TS ville ha vetenskaplig forskning, inte tyckande.
Citera
2021-02-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får nog själv börja med att hämta en källa på att barn sätts tidgare och tidigare i förskolan. Rekommenderad ålder är fortfarande 1,5 år. Sedan finns syskonförskolor som tar in vid 1 år och Öppna förskolan.

Vad menar du med din fråga "på vilka grunder sker utvecklingen? Vilken utveckling?

Det finns siffror på att det blir fler och fler yngre barn på förskola, och det kan man väl kalla utveckling?

Menar du att inte alla har rätt till förskola vid 1 år eller? Så har inte jag uppfattat det och ber om ursäkt för det isåf.

Mata inte trollen snälla, även om du tycker att förskolan fungerar bra och känner att du behöver försvara den. Nu kanske jag gör detsamma iofs men inte lika tydligt troll isåf.
Citera
2021-02-17, 10:52
Medlem
https://zen.yandex.ru/media/motherdragon/iasli-v-sssr-kak-eto-rabotalo-5e060818fe289100b0f16295

I Ryssland har man länge haft tradition att lämna barn på miniförskolan från 2 månaders ålder. De har varit där i samma byggnad där deras mödrar arbetade och fick enbart amma 3 gånger per arbetsdag. Det har blivit folk av dem också.

När jag var liten fanns det ett lag som förbjöd vuxna att stanna hemma från arbete längre än 1 år (med sina nyfödda barn) Sedan var det förskola från 8.00-17.00. Eller om man haft tur en mormor/nanny. Alla barn har dock vuxit upp utan större skada. De flesta av mina jämnåriga har presterat bra i skolan och har gått vidare och studerat på universitet. Barns psyke är anpassningsbar och kan klara av att separeras med sina föräldrar under dagen utan större skada.

Sedan finns det barn med svårigheter som varken klarar av separationer eller stora barngrupper. De kan skadas och behöver annan uppväxt för att må bra.
Citera
2021-02-17, 11:00
Medlem
Citat:
Och detta sker, var då? TS ville ha vetenskaplig forskning, inte tyckande.

Vem är du?
Citera
2021-02-17, 11:01
Medlem
Citat:
Det finns siffror på att det blir fler och fler yngre barn på förskola, och det kan man väl kalla utveckling?

Menar du att inte alla har rätt till förskola vid 1 år eller? Så har inte jag uppfattat det och ber om ursäkt för det isåf.

Mata inte trollen snälla, även om du tycker att förskolan fungerar bra och känner att du behöver försvara den. Nu kanske jag gör detsamma iofs men inte lika tydligt troll isåf.

Va?

Den rekommenderade ålder för inskolning på Förskolan är fortfarande satt till 1,5 års ålder. En del förskolor med syskonavdelningar tar in barn redan vid 1 års ålder. Väldigt få förskolor tar in barn tidigare än så. Öppna förskolan tar däremot in nyfödda, givetvis med sin mamma/pappa.

Förklaringen till varför vi ser "denna utveckling" ligger i förskolans syfte; omsorgsbehovet finns då föräldrar inte kan vara lediga med sina barn en längre tid. Det är samma omsorgsbehov nu som det var i början av 1800-talet när förskolan kom till. Det är exakt samma fenomen som gör att vi inte kan stänga ned skola och barnomsorg nu i pandemin, då samhället skulle stanna om så skedde.

Jag har inte tagit ställning till huruvida förskolan fungerar bra eller inte, men jag vet hur förskolan är uppbyggd, historien kring förskolans utveckling och den sociologiska biten kring förskolan och övriga skolsystemet.

Jag kan tipsa dig om att själv söka fakta på diva-poral.org och förkovra dig lite i den verkliga vetenskapen kring utbildning.
Citera
2021-02-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
Jag har inga vetenskapliga belägg, men att ge ungarna vid låg ålder till överarbetade sönderstressade vuxna som utbildas i att den mänskliga biologin är fel och ska korrigeras till varje pris är ett recept för katastrof.

Har du något belägg för att det i någon större omfattning faktiskt är så i praktiken?
Har själv bara sett det motsatta, med exempelvis förskolepersonal som kategoriskt kallade alla flickor för ”pigan”/”pigorna ”
Citera
2021-02-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Har du något belägg för att det i någon större omfattning faktiskt är så i praktiken?
Har själv bara sett det motsatta, med exempelvis förskolepersonal som kategoriskt kallade alla flickor för ”pigan”/”pigorna ”

Inga vetenskapliga bevis som sagt, men tittar man på samhället i stort ser man konsekvenserna i form av flickor som mår allt sämre, pojkar som isolerar sig alltmer och politiker som mer eller mindre skiter i verkligheten och tvingar på folket sin utopi där alla är högutbildade krigsflyktingar som lever på bidrag och källsorterar sina sopor och är förtryckta av arbetande svenskar som betalar dessa bidrag.
Citera
2021-02-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
I dagens Sverige ser man Villa, bilar, fritidshus och utlandsresor som en målbild för småbarnsföräldrar. För att man ska ha råd med detta krävs två heltidslöner. Detta tvingar föräldrar att sätta barnen i förskola så tidigt det går.

För någon generation sen kunde en familj leva gott på en heltidslön. Men idag när man vill köra en bil med självöppnande baklucka och ha en jacuzzi i badrummet så behöver barnen börja i förskola innan dom kan prata.

För exakt en generation sedan hade vi fortfarande problemet med barnomsorg. För fyra generationer sedan började vi få en lösning på problemet att föräldrarna behövde arbeta. För fem generationer sedan kom problemet med urbaniseringen och industriarbetande familjer behövde någonstans att lämna sina barn. Med industrialiseringens intåg växte behovet av en sekundär barnomsorg då båda föräldrarna behövde arbeta i industrin för att Sverige överhuvudtaget skulle gå runt. Idag är vi fortfarande där och det ser vi tydligt när Försäkringskassan bara beviljar visst antal dagar till föräldraledighet.
Citera
2021-02-17, 11:16
Medlem
Citat:

Förklaringen till varför vi ser "denna utveckling" ligger i förskolans syfte; omsorgsbehovet finns då föräldrar inte kan vara lediga med sina barn en längre tid. Det är samma omsorgsbehov nu som det var i början av 1800-talet när förskolan kom till. Det är exakt samma fenomen som gör att vi inte kan stänga ned skola och barnomsorg nu i pandemin, då samhället skulle stanna om så skedde.

Jag har inte tagit ställning till huruvida förskolan fungerar bra eller inte, men jag vet hur förskolan är uppbyggd, historien kring förskolans utveckling och den sociologiska biten kring förskolan och övriga skolsystemet.

Varför gör du såna haröron för ordet utveckling? Det är en utveckling, när något rör sig över tid. Det är bara att ta in det. För tio år sen var det 46% av ettåringarna som var på förskola, nu är det runt 50%.

Det jag menar, är att vi inte alls sätter de på förskola för att vi inte har råd eller möjlighet att vara hemma med de, utan för att vi inte orkar och för att möjligheten att slippa är serverad av staten.

Folk har ju till och med sina små på förskola fast de är hemma, vilket artikeln från NA intygar om. Jag tror inte det är bra, av fler än en anledning. Tycker synd om pedagogerna till att börja med.
Citera
2021-02-17, 11:25
Medlem
Citat:
Jag tänker att det borde finnas mer på barns hjärnor från 0-18år för att utifrån det i större utsträckning kunna utröna vilken miljö som är bäst för barnen.

Jag tex tror inte att det suger så mycket för treåringen att vara 15 timmar i veckan, är nog bra till och med, medan hon som är ett och ett halvt aldrig skulle må i närheten nån annanstans, just för att hon är så liten, även fast hon nog skulle klara av det utan problem. Ja ni hör ju hur det låter... klara av. Verkar som att jag tycker det räcker att börja prövas runt sex års ålder.

Det som verkligen är bäst för barnet är att få vara med sin familj, släkt och grannar (bekantskapskrets) i sin by, ute i naturen och hjälpa till praktiskt på gården. Sedan kan man skola barn från 4 års ålder, kanske 25 timmar i veckan i en närliggande byskola när det gäller vardaglig matematik, svenska, NO, SO etc. Det är det som har fungerat bäst större delen av vår historia och det är så vi är uppbyggda. Barn får den lek som behövs via grannbarn och syskon, de får sitt rörelsebehov och de blir självständiga. Är föräldrarna och pedagogikerna uppmärksamma får även barnet en praktisk utbildning i matematik, svenska, NO och SO genom arbetet på gården.

Tyvärr lever vi inte längre i det agrara samhället, utan större delen av den vuxna populationen säljer ut sina egna kroppar och tjänster i det urbaniserade och industrialiserade tjänstesamhället. Barnen måste utbildas teoretiskt då det är i tjänstemannasektorn man hittar de flesta jobben. Väldigt få svenska barn har agrara kunskaper från hemmet, färre och färre barn är ute i skogen med sina föräldrar. Baskunskaper såsom de fyra sädesslagen är helt bortglömt bland skolbarn idag. Det var något som vi fick inpräntat i oss redan de första åren i skolan.

Här är förskolan väldigt stark (om det är en förskola med rätt pedagogisk planering dvs.) och ser till att barnen verkligen får vara i naturen och har sin lekstund bland träd och buskar och inte bara i en sandgrop.
Citera
2021-02-17, 11:29
Medlem
Citat:
Varför gör du såna haröron för ordet utveckling? Det är en utveckling, när något rör sig över tid. Det är bara att ta in det. För tio år sen var det 46% av ettåringarna som var på förskola, nu är det runt 50%.

Det jag menar, är att vi inte alls sätter de på förskola för att vi inte har råd eller möjlighet att vara hemma med de, utan för att vi inte orkar och för att möjligheten att slippa är serverad av staten.

Folk har ju till och med sina små på förskola fast de är hemma, vilket artikeln från NA intygar om. Jag tror inte det är bra, av fler än en anledning. Tycker synd om pedagogerna till att börja med.

Som sagt, anledningen till den minimala ökning i antalet barn runt 1 år är syskonförturen och blandade syskonavdelningars framfart. Den rekommenderade åldern är fortfarande 1,5 år! En 1,5åring är fortfarande ETT ÅR så de räknas in i din statistik.

Vill du inte ha ungen på förskola är det bara att vara hemma, eller ännu bättre; flytta ut till en gård på landet och ge din telning en RIKTIG utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in