Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Lägg därtill den höga personalomsättningen på många förskolor kan inverka negativt på barnens välmående genom att personer som de knyter an till ständigt försvinner ur deras liv.
https://sverigesradio.se/artikel/6996709
Verkligen, pojken pratade oftare om en av pedagogerna än andra när han var hemma, vilket jag uppfattade som en trygghet för honom. Knappt tre månader senare fick vi veta att hon skulle byta jobb.
Nästan alla fördomar jag haft om förskolan har slagit in, med råge, och jag gör verkligen mitt bästa för att gilla skiten.
Nu har vi ju inte varit ut bland folk på ett tag men varenda gång vi varit ex på köpcenter, öppna förskolor, lekparker etc så har jag upplevt mina ungar mer rediga än andra barn i samma ålder. Ljudnivå, respekt, lekfullhet etc, sånt barn håller på med. Det är verkligen ingen skillnad jag vill se utan jag hatar mina barn mer än andras barn men man går ju ständigt runt och tvivlar om det här med att vara hemma i så stor utsträckning är en så bra idé, och därför försöker man titta hur andra är. Pressen utifrån är inte nådig.
Känns som att det är mycket påhittade lögner om dagisets fördelar. Om att barn skulle bli några missfoster och inte klara av en grupp eller andra vuxna, av att vara hemma och ledas och träffa andra barn på mer spontan basis. Att det skulle någon kognitiv språngbräda för åldrara 1-3 osv. Min känsla är att det är tvärtom för många mångs av barnen på instutition.
Visst finns det lyckligt lottade barn även där, men jag är bara ute efter att alla barn ska få likvärdiga förutsättningar. 👍