2021-02-16, 16:39
Medlem
Finns FUPen för trädfällningen?
2021-02-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Du har rätt att det helt klart är olika bilder på Eniros och lantmäteriets kartor.

Jag har för mig att det förekom uppgifter tidigare i tråden att de två tomterna 7:1 och 4:77 som ligger separata på Enirokartan hade lagts samman. På Lantmäteriets karta ser 7:1 och den tidigare 4:77 ut att vara en odelad tomt .

https://kartor.eniro.se/?c=59.839640,17.872937&z=19&l=aerial&q=%22Marielun d,%2062,%20UPPSALA%22;mobile;geo

Vid en lantmäteriförrättning kan således hela tomten ha mätts om. Däremot verkar det märkligt att lantmätaren skulle ha lagt in strandremsan (som uppenbart ligger utanför tomten 7:1 på Enirokartan) utan att det fanns ett fastighetsförvärv som grund för detta.

Men det kanske var därför Esb tog ut pantbrevet 2011 (tror jag det var). Det kanske skulle användas för att betala för strandremsan.

En annan förklaring kan vara att Enirokartan med överdriven tydlighet visar att det handlar om en "strandtomt".

Se bifogade länk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomt

bah så du tror att kartorna Eniro har är juridiskt hållbara?, suck detta har jag redan tagit i tråden, kartor är inte juridiskt giltiga! inte ens de från lantmäteriet Man måste gå till förrättningsakten och förrättningskartan när fastigheten bildades.
Helt övertygad om att fastigheten är en strandtomt, och att eniros karta är den som visar fel och lantmäteriet visar den som visar närmast sanningen. Vill man absolut veta sanningen begär ut förrättningsakten från när fastigheten bildades från lantmäteriet!
Senast redigerad av sandraso 2021-02-16 kl. 16:56.
2021-02-16, 16:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825

Nej, det finns bara utredningsmaterial. Anledningen är att ett FUP bara ställs upp om ärendet går till åtal. Nu gäller istället förundersökningssekretess, och det är väl bra för några av de inblandade.
2021-02-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825

Polisanmälan las ner pga att det inte fanns något brott att utreda. Av det skälet blev det ingen förundersökning och inget att protokollföra.

Finns info i tråden.
2021-02-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I de dokument jag fått från lantmäteriet angående Marielund 4:77 och 7:1 står det inget om strandtomt eller något liknande, vattenarealen är noll på båda fastigheterna.
man behöver inte äga något vatten för att det är en strandtomt eller sjötomt. och varför skulle det stå att det är just en strand eller sjötomt i förrättningsakten menar du?
2021-02-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
bah så du tror att kartorna Eniro har är juridiskt hållbara?, suck detta har jag redan tagit i tråden, kartor är inte juridiskt giltiga! inte ens de från lantmäteriet Man måste gå till förrättningsakten och förrättningskartan när fastigheten bildades.
Helt övertygad om att fastigheten är en sjötomt, och att eniros karta är den som visar fel och lantmäteriet visar den som visar närmast sanningen. Vill man absolut veta sanningen begär ut förrättningsakten från när fastigheten bildades från lantmäteriet!

Så intresserad är inte jag! Jag skulle inte lägga en krona på den fastigheten. Men de som haussar upp värderingar till fantasisummor borde kanske ta sig en titt.
2021-02-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Enligt lantmäteriets registerutdrag är fastigheten taxerad som en strandtomt. Punkt, slut.
Se där, svart på vitt, strandtomt, nu har jag också sett registerutdraget, såhär står det:

Strand
(Strand) högst 75 m och egen strand
2021-02-16, 17:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Besiktningen har inte ens Esbjörn fått ta del av, utifrån vad som kommit fram.
Värderingarna, vad har vi, någon onlinevärdering och en värdering daterad till månader efter försäljningen.
Vad är det att ljuga om?

Ja, varför ljuger du om det? Vi vet att Esbjörn tagit del av besiktningen, utifrån det som framkommit.

Det finns två seriösa värderingar gjorda i samband med köpet.

Var finns Esbjörns/Binninges värderingar som skulle varit klara för en månad sedan?
2021-02-16, 17:12
Medlem
Citat:
Så intresserad är inte jag! Jag skulle inte lägga en krona på den fastigheten. Men de som haussar upp värderingar till fantasisummor borde kanske ta sig en titt.
fastigheten har inte heller genomgått någon fastighetsrättslig åtgärd sedan 1909-04-23 då den styckades till hur den ser ut idag.
2021-02-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
fastigheten har inte heller genomgått någon fastighetsrättslig åtgärd sedan 1909-04-23 då den styckades till hur den ser ut idag.

Tack! Då är det utklarat.
2021-02-16, 17:31
Medlem
Citat:
Tack! Då är det utklarat.
på fastighetsutdraget står även:

Strand
(Strand) högst 75 m och egen strand

Så då är även det utklarat det ÄR en strandtomt
2021-02-16, 17:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat
Enligt lantmäteriets registerutdrag är fastigheten taxerad som en strandtomt. Punkt, slut.

Länk till registerutdraget?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in