Citat:
Ursprungligen postat av
Flatamoderata
Nu kan man inte gör så mycket längre utan man får stå sitt kast eller brist på kast. Vad jag vill se nu är en ödmjuk och realistisk inställning till vaccinationsmålsättningen. Vi kommer INTE bli klara till midsommar inte till slutet av juli. Snarare i september/oktober.
Sommaren är mer eller mindre helig för svenskar alla vill vara lediga 5-6 veckor, även sprutpersonalen. Dessutom kommer den naturlig spridningen att vara mycket låg under den perioden. Inget har gått förlorat om man siktar in sig på oktober.
Däremot kommer de ansvariga få väldigt mycket skit för brutna löften.
Läkemedelsbolagen har lovat en sak - då kan inte svenska myndigheter gå ut med och säga att de "inte tror på det". Det vore ju dumt. Bakom kulisserna kan EU naturligtvis sätta läkemedelsbolagen mot väggen och kräva dygnet runt tillverkning så att de kan leverera den mängd de har lovat.
Jag anser inte att sprutpersonalen kan prioritera sin semester under pandemin. Däremot anser jag att man kan visst rekrytera andra krafter som militären och pensionerad vårdpersonal för denna uppgift. Apotekare kan också hjälpa till.
Under svininfluensatiden kunde man vaccinera 5milj personer på några månader. Det är inte där flaskhalsen sitter..