Citat:
Andra möjligheter finns, men det finns i princip bara ett enda känt laboratorium i världen som genmodifierar coronavirus för att smitta människor, och det ligger på gångavstånd från epicentrum för pandemin. Jag har oftast valt att avfärda Kinas undersökningar som skitsnack ock propaganda.
Om man istället väljer att tro att Kina verkligen försökt hitta en syndabock som du skriver, så finns ju andra spännande alternativ för varifrån viruset kommer
För mig känns det som olika konspirationsteorier att viruset inte kommer naturligt från Kina. Jag har helt enkelt svårt att lita på de kinesiska undersökningarna.
Borde inte Kina kunna visa tydligt att viruset inte kommer från marknaden och inte kommer från labbet i Wuhan?
Varför går inte det?
Om man istället väljer att tro att Kina verkligen försökt hitta en syndabock som du skriver, så finns ju andra spännande alternativ för varifrån viruset kommer
- labbet i Wuhan
- något annat labb i Kina
- något labb utanför Kina
- naturligt från djur från något annat land
- naturligt från människor i något annat land
- importerade livsmedel
- något annat importerat
För mig känns det som olika konspirationsteorier att viruset inte kommer naturligt från Kina. Jag har helt enkelt svårt att lita på de kinesiska undersökningarna.
Borde inte Kina kunna visa tydligt att viruset inte kommer från marknaden och inte kommer från labbet i Wuhan?
Varför går inte det?
Det finns inte heller någon logisk händelsekedja för hur USA eller Europa skulle få tag på ett hittills okänt backbone från fladdermöss i Kinas djungler, för att genmodifiera och plantera i Kina.
För att få viruset på importerade livsmedel så måste det ju först finnas ett land som redan är drabbat, som man importerar ifrån. Jag tror inte heller att Nya Zeeland eller Australien har haft några problem med smitta på livsmedel, fast de lär importera otroligt mycket, mitt i brinnande pandemi. Samma problem som ovan gäller, att det finns ingen logisk händelsekedja för hur en zoonos kan uppstå i väst, när virusets reservoar enligt kineserna själva är fladdermöss i Kina.
Kineserna har redan motbevisat att marknaden var ursprunget. Det framgick på WHO:s presskonferens. Marknaden sålde i huvudsak fryst fisk och frysta skaldjur.