2021-02-16, 05:44
Medlem
Har det kommit mer i dagboksbladen?
2021-02-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om du har varit med och läst samt förstått vad som gäller ang lagfart så förstår du varför hon och alla måste söka det.
Jag tänker inte länka igen du får söka upp det själv.

Varför måste hon söka lagfart när hon lovat offentligt att hon inte ska tvinga sig till ett löp?
2021-02-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Och sist det vi diskuterade. Kan man verkligen säga att Esb tagit emot pengarna, bara för att Ebba skickat dom? Jag tycker inte det.
Om du sträcker fram en sedelbunt åt mig och jag tar den ur din hand, då har jag tagit emot den. Om du kastar den på mig så den landar vid mina fötter, så har jag ju inte tagit emot den. Lite så.

Det där är ju en dålig analogi. Nu gäller det en fastighetsaffär där kontraktet stipulerar att en handpenning ska betalas, signerat av båda parter.
Esbjörn har lämnat sitt bankkontonummer, dvs, sträckt ut handen så att Ebba kan lägga pengarna i den, vilket har skett.
Kan vi lägga ner det sidospåret nu?
2021-02-16, 07:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Varför måste hon söka lagfart när hon lovat offentligt att hon inte ska tvinga sig till ett löp?

För att säkra upp sin investering. Söker hon inte lagfart, kan Esbjörn sälja vidare, ta lån på fastigheten osv.

Hon fortsätter driva affären framåt som sig bör, ända tills de reder ut om den ska backas och i så fall hur den ska backas.

Hon har inte lovat att hon inte ska tvinga sig till ett köp. Hon lovade att backa om Esbjörn verkligen inte vill sälja. Inte riktigt samma sak.

Men då hon sa det, vad ville Esbjörn? Alla runt omkring honom påstod en massa saker i hans namn, men för att kunna backa, måste man träffas. Det såg Esbjörn till att så inte skedde, när han vände i dörren. Så vad vill Esbjörn? När inte alla påtryckare och gamar står bredvid honom? Det vet vi inte. Tyvärr.
2021-02-16, 07:56
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

1 för att hon är ägare juridiskt till fastigheten
2 som ägare måste du inom tre månader söka lagfart
3 eftersom Esb Ombud ej ville gå med på att bryta köpet så är hon fortfarande ägare juridiskt
4 läs nr ett igen osv..

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/#faq=5f33
2021-02-16, 08:07
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nu förstår jag hur dina alster kan se ut som dom gör med de vanföreställningar du har. Jag tror att dina kompisar har skämsmössan på just nu för din skull.

Först kan vi klargöra att även om Esbjörn hade betalat tillbaka handpenningen hade Ebba Busch stämt han för att han inte fullgjort sitt påskrivna avtal, för att det över huvud taget skulle bli tal om någon hävning av avtalet så hade de behövt haft ett möte för att göra upp detaljerna.

Det som stämningen gäller är att få lagfarten godkänd och köpet genomfört till fullo, vinner hon som kommer hon kunna avhysa Esbjörn med fogden eller polisen och lagfarten kommer inte längre ligga vilande då utan ägandeskapet övergår till fullo formellt till Ebba Busch.

Den ekonomiska ersättningen kommer antagligen lösas i och med domstolens utfall. Om Ebba Busch vinner kan han med enkelhet tillse att hon fullgör betalningen minus de kostnader som Esbjörn orsakat. Skulle Esbjörn vinna mot förmodan så kan han räkna av sina kostnader och betala tillbaka den del av handpenningen som återstår.

Med reservation med att någon formell term inte stämmer så är flödet korrekt, vill förekomma de vise männen i tråden!

Skämsmössa varför skulle någon ha skämsmössa?
Det han stämts för är ju precis detta.
Köpeavtalet har undertecknats av båda parter och innehåller olika steg i en fastighetsöverlåtelse.
1. Köpeavtal skrivs (bindande för bägge parter)
2. Handpenning överförs (om avtalats, nästan alltid)
3. Handpenning tas emot och accepteras
4. Fastighetens belånade pantbrev regleras (du äger inte rätt ha annans egendom i pant)
5. Köpebrev skrivs & bevittnas (4. 5. 6. 99% av fallen på köparens bank)
6. Resterande köpeskilling överförs och alla formalia uppfyllda.
7. Lagfart tas av ny ägare (lagkrav in inom 3 mån från köpeavtal)

Så vad är då Esbjörn stämd för?
Jo, att Ebba har bättre rätt till fastighet p.g.a just detta
1 Han har skrivit under köpeavtalet som är bindande.
2. Hon har betalat in handpenning enligt avtal.
3. Han har tagit emot och accepterat handpenningen (MJ försöket 7dar senare räknas inte!)
Men att han sen ändå inte uppfyllt 4. 5. enligt det bindande köpeavtalet

Esbjörn har alltså blivit stämd inför domstol för att ha behållit handpenningen, men utan att sen fullgöra sitt eget åtagande enligt bindande köpeavtal.
Eller finns någon alternativ verklighet?
2021-02-16, 08:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Du glömde punkt 5.

5 för att Ebba Busch är en
.

Ditt påstående är ej relevant, då du tillskriver henne denna titel som ej är fakta endast din egen uppfattning.
2021-02-16, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ditt påstående är ej relevant, då du tillskriver henne denna titel som ej är fakta endast din egen uppfattning.

Här har du än mer relevant fakta angående att fastigheten är värd 6000000SEK.

https://moderaterna.se/uppsala/programarbetet-marielund-aterupptas-omedelbart
2021-02-16, 08:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Utdragsbestyrkande

Din text saknar info vart du fått det ifrån! detta är ju vanligt förfarande från dig
Nonsens eller lägg till vart din wot kommer från anars är det ej relevant.
2021-02-16, 08:34
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Nu förstår jag hur dina alster kan se ut som dom gör med de vanföreställningar du har. Jag tror att dina kompisar har skämsmössan på just nu för din skull.

Först kan vi klargöra att även om Esbjörn hade betalat tillbaka handpenningen hade Ebba Busch stämt han för att han inte fullgjort sitt påskrivna avtal, för att det över huvud taget skulle bli tal om någon hävning av avtalet så hade de behövt haft ett möte för att göra upp detaljerna.

Det som stämningen gäller är att få lagfarten godkänd och köpet genomfört till fullo, vinner hon som kommer hon kunna avhysa Esbjörn med fogden eller polisen och lagfarten kommer inte längre ligga vilande då utan ägandeskapet övergår till fullo formellt till Ebba Busch.

Den ekonomiska ersättningen kommer antagligen lösas i och med domstolens utfall. Om Ebba Busch vinner kan han med enkelhet tillse att hon fullgör betalningen minus de kostnader som Esbjörn orsakat. Skulle Esbjörn vinna mot förmodan så kan han räkna av sina kostnader och betala tillbaka den del av handpenningen som återstår.

Med reservation med att någon formell term inte stämmer så är flödet korrekt, vill förekomma de vise männen i tråden!

Reserverar mig mot en sak i ditt resonemang om kostnader och återbetalning.
Vid den möjlighet att Binninges svaromål om hävning/ogiltigförklarande fastställs.
Bär vardera parter sina egna kostnader och handpenningen ska genast till fullo återbetalas.
Det har då aldrig funnits något avtal, så Esbjörn förfogar olovligen över Ebbas pengar.
MPL har skyldighet som generalfullmaktstagare medverka att så sker, annars blir även hon åtalad om inte Ebba återfår hela handpenningen.
Ingen vinner i tingsrätten vid ett ogiltigförklarande av köpeavtalet, så ingen förlorare kan då ådömas att betala den vinnande partens kostnader heller.
om du förstår vad jag menar?
2021-02-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
För att säkra upp sin investering. Söker hon inte lagfart, kan Esbjörn sälja vidare, ta lån på fastigheten osv.

Hon fortsätter driva affären framåt som sig bör, ända tills de reder ut om den ska backas och i så fall hur den ska backas.

Hon har inte lovat att hon inte ska tvinga sig till ett köp. Hon lovade att backa om Esbjörn verkligen inte vill sälja. Inte riktigt samma sak.

Men då hon sa det, vad ville Esbjörn? Alla runt omkring honom påstod en massa saker i hans namn, men för att kunna backa, måste man träffas. Det såg Esbjörn till att så inte skedde, när han vände i dörren. Så vad vill Esbjörn? När inte alla påtryckare och gamar står bredvid honom? Det vet vi inte. Tyvärr.

Men det är ju två motstridiga påståenden, jag tror du missar min frågeställning.

Varför går man ut offentligt och lovar att man inte ska tvinga någon att sälja samtidigt som man "säkrar sin investering"?
2021-02-16, 08:46
Medlem
Tror många här missar att Ebba och Esbjörn kommit överens efter flera möten och handpenning.
Att det är andra makter som vill stoppa affären och kanske inte ens Esbjörn utan andra som trodde sig ha inte bara halva foten utan hela foten inne.
Att de försöker påverka stackars Esbjörn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in