2021-02-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag räknar med att försäljningen av Hälsingegatan renderat en reavinst på cirka 500’. Vid denna tid, enligt vad jag förstår, beskattades sådan som inkomst av tjänst, d.v.s. lades ovanpå inkomsten innevarande år. CA hade närmare noll i inkomst. Säg 200’ i reavinstskatt (vet inte hur detta framgår i taxeringsuppgifterna).

.

Kan det vara så att Christer inte kalkylerade med att betala reavinstskatt nästkommande år eller han inte var så insatt i hur dessa regler fungerade?
Citera
2021-02-11, 22:52
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
1987 säljer CA lägenheten på Hälsingegatan och köper en ny på Huggarvägen i Haninge. Detta sker, enligt vad han själv uppger, av ekonomiska skäl.

Håller med om allt, sånär som på att jag inte har något minne av att han uppgav ekonomiska skäl.

Det kan förstås kollas om man går igenom förhören igen, men min minnesbild är att CA aldrig får frågan om varför han flyttade.
Citera
2021-02-12, 00:48
Medlem
kato85s avatar
Vet inte om det har någon betydning i fallet CA, men på 80-talet så kunde man dra av mer av skatten ifall man behöll sina aktier i mer än ett år, detta i syfte att minska den kortsiktiga spekulationen på börsen och främja mera långvarigt ägande.
Citera
2021-02-12, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vet inte om det har någon betydning i fallet CA, men på 80-talet så kunde man dra av mer av skatten ifall man behöll sina aktier i mer än ett år, detta i syfte att minska den kortsiktiga spekulationen på börsen och främja mera långvarigt ägande.
Detsamma gällde väl med reavinstskatten på egna hem, vill jag minnas. Det var något med 5 år, alltså att man slapp skatt om man ägt i fem år. Men exakta detaljer kanske nån minns.
Citera
2021-02-12, 08:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Håller med om allt, sånär som på att jag inte har något minne av att han uppgav ekonomiska skäl.

Det kan förstås kollas om man går igenom förhören igen, men min minnesbild är att CA aldrig får frågan om varför han flyttade.

Jag vet inte var jag fått det ifrån. Han har nog aldrig uppgett något skäl för denna flytt. De i omgivningen som yttrat sig (bror och kusin) är oförstående.

Oavsett hur det förhåller sig, så understryker de nämnda omständigheterna hur, till synes, märklig flytten var. Fanns inte en vilja att dra sig undan innerstan av någon anledning, framstår den som helt irrationell.
Citera
2021-02-12, 08:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnojschel
Detsamma gällde väl med reavinstskatten på egna hem, vill jag minnas. Det var något med 5 år, alltså att man slapp skatt om man ägt i fem år. Men exakta detaljer kanske nån minns.

Kollat lite och verkar som att det där gällde aktier.

Modern AA uppger i förhör angående flytten från Hälsingegatan: "Fru Andersson vet inte exakt vid vilken tid detta var men kommer ihåg att det var men kommer ihåg att det var i samma veva som Palme skulle göra någon skatteomläggning/justering som eventuellt hade med beskattning av reavinster vid försäljning av bostadsrätter eller dylikt att göra"

Har ej funnit någon regeländring vid denna tid. Dessutom verkar hon ha för sig att Christer säljer sin lägenhet i närtid till att Palme var i livet (kan tyda på flytt 1986). Det kan också vara så att CA för henne uppgett att anledningen till hans flytt var skatteteknisk, då den framstod som märklig. Det är knappast så att AA håller koll på detaljändringar i revinstskatteregler. Den stora skattereformen som folk hade koll på kom i början av nittiotalet.

Man får ha i åtanke att Hälsingegatan 19 är en bostadsförening och ingen brf och lyder under andra regler. Lagen om ekonomiska föreningar, som reglerar bostadsföreningar, ändras 1987.
Citera
2021-02-12, 12:43
Medlem
Citat:

Man får ha i åtanke att Hälsingegatan 19 är en bostadsförening och ingen brf och lyder under andra regler. Lagen om ekonomiska föreningar, som reglerar bostadsföreningar, ändras 1987.
Undrar hur det påverkade just Christers ekonomi? Det ligger i så fall i tiden. För övrigt så tycks inte mamma haft mycket koll på hur o varför han gjort si och så. Trots att han tycks ha hängt i Trångsund och Vedahöjden en hel del. Får en känsla av att han blir mer och mer inåtvänd.
Citera
2021-02-14, 00:04
Medlem
CA är ett luftslott- det som kommit fram efter 10 juni har stärkt mig ordentligt att CA inte var inblandad alls.
Citera
2021-02-14, 15:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
CA är ett luftslott- det som kommit fram efter 10 juni har stärkt mig ordentligt att CA inte var inblandad alls.

Vilken information efter den 10/6 är det som gjort att du hamnat i denna slutsats?

Hur kommer du runt CA?
Citera
2021-02-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vilken information efter den 10/6 är det som gjort att du hamnat i denna slutsats?

Hur kommer du runt CA?

Lätt att komma runt CA som inte var varken nära mordplatsen eller på mordplatsen när mordet skedde- finns inga bevis för det i.a.f. Hade varit väldigt konstigt, märkligt om KP, Melander hade lagt fram CA (eller KGB, CIA med flera) som misstänkt mördare 10 juni.
Citera
2021-02-15, 11:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Lätt att komma runt CA som inte var varken nära mordplatsen eller på mordplatsen när mordet skedde- finns inga bevis för det i.a.f. Hade varit väldigt konstigt, märkligt om KP, Melander hade lagt fram CA (eller KGB, CIA med flera) som misstänkt mördare 10 juni.

Ok, trodde du var seriös och hade sett något efter den 10/6 som utesluter honom.

Det är väl endast CA's egna uppgifter om att han var hemma som ligger till grund för "att han inte var nära mordplatsen"?
Ponera nu om han vore mördaren, så anser du att det "är enkelt att komma runt" genom att lyssna och tro på vad GM säger...

Och poängen med att skriva CIA och KGB i samma mening som CA?

Nåja, du behöver inte besvara detta.
Citera
2021-02-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok, trodde du var seriös och hade sett något efter den 10/6 som utesluter honom.

Det är väl endast CA's egna uppgifter om att han var hemma som ligger till grund för "att han inte var nära mordplatsen"?
Ponera nu om han vore mördaren, så anser du att det "är enkelt att komma runt" genom att lyssna och tro på vad GM säger...

Och poängen med att skriva CIA och KGB i samma mening som CA?

Nåja, du behöver inte besvara detta.

Önsketänk, spekulation att CA var på mordplatsen när mordet skedde är inga bevis. Det mesta som kommit fram pekar bort från CA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in