2021-02-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
De får utmana Aagård på duell.

Han lyser med sin frånvaro. Föräldrarledig?
Citera
2021-02-15, 07:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
https://bulletin.nu/lars-aberg-framtiden-ar-fortfarande-en-morkhyad-flicka
Bulletin raglar vidare mot meningslösheten. Åberg försöker på ett tillkrånglat sätt peka på problemen med folkutbytet och att rasism och extrem nationalism inte har med hudfärg att göra.
Eller så är det jag som tolkar honom för välvilligt.
Oavsett blir det lika ängsligt som allt annat låtsashögern brukar ägna sig åt.
Citera
2021-02-15, 10:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror de inte har bestämt en linje utan alla medarbetare trevar och vet inte vad de får skriva och inte skriva. Ansvarig utgivare måste vara tydligare med vad de kan skriva och inte. Och de behöver vara mer radikala än idag om de skall utmärka sig. Jag tror de missade en möjlighet att vara det vid start när de var omskrivna. Om de blir med radikala nu så kanske ingen märker det.
Citera
2021-02-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror de inte har bestämt en linje utan alla medarbetare trevar och vet inte vad de får skriva och inte skriva. Ansvarig utgivare måste vara tydligare med vad de kan skriva och inte.

Det som är intressant med Bulletin är ju att de tillåter en fri debatt och olika åsikter utan att en partipiska står bakom en och viner. Det kanske är jobbigt för svennebanan som är uppvuxen i ett mini DDR men förhoppningsvis kanske även svensken så småningom blir vuxen. Det är bisarrt att ha tidningar som utgår ifrån tex SVD obundet moderat eller som många andra oberoende liberal. Bara denna utgångspunkt är ju ett hinder för bra oberoende journalistik. Resultat blir ju mest propaganda och hjärntvätt som vi kan se och har sett.
Citera
2021-02-15, 11:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det som är intressant med Bulletin är ju att de tillåter en fri debatt och olika åsikter utan att en partipiska står bakom en och viner. Det kanske är jobbigt för svennebanan som är uppvuxen i ett mini DDR men förhoppningsvis kanske även svensken så småningom blir vuxen. Det är bisarrt att ha tidningar som utgår ifrån tex SVD obundet moderat eller som många andra oberoende liberal. Bara denna utgångspunkt är ju ett hinder för bra oberoende journalistik. Resultat blir ju mest propaganda och hjärntvätt som vi kan se och har sett.

Men allt de skriver hade de kunnat skriva i SvD? Fri debatt och olika åsikter är ju bara intressant om de sticker ut; Jimmie Åkesson får ju skriva i Aftonbladet.

Men generellt håller jag med dig att det skulle vara bra. Fördelen med tidningarna du nämner är dock att de är öppna med var de står för alla har en bias. Värre med SVT som enligt lagen skall vara politiskt oberoende men som är radikalt vänsterliberala i praktiken.
Citera
2021-02-15, 11:38
Medlem
Citat:
Men allt de skriver hade de kunnat skriva i SvD? Fri debatt och olika åsikter är ju bara intressant om de sticker ut; Jimmie Åkesson får ju skriva i Aftonbladet.

Men generellt håller jag med dig att det skulle vara bra. Fördelen med tidningarna du nämner är dock att de är öppna med var de står för alla har en bias. Värre med SVT som enligt lagen skall vara politiskt oberoende men som är radikalt vänsterliberala i praktiken.

Nja jag har SVD gratis på nätet men har inte ens varit inne och tittat sedan B startade. Du hittar mycket fler intressanta artiklar på B. Taket är mycket öppnare på B. Det kommer in syre ovanifrån, journalisterna får andas på ett normalt sett. SVD är mest en grå och trist soppa. Sista stycket håller jag med dig om. Public service är inte ens i närheten av att sköta sitt jobb.
Citera
2021-02-15, 11:58
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Jag tror de inte har bestämt en linje utan alla medarbetare trevar och vet inte vad de får skriva och inte skriva. Ansvarig utgivare måste vara tydligare med vad de kan skriva och inte. Och de behöver vara mer radikala än idag om de skall utmärka sig. Jag tror de missade en möjlighet att vara det vid start när de var omskrivna. Om de blir med radikala nu så kanske ingen märker det.

Alla skribenter från Lars Leijonborg till Ivar Arpi är liberaler och har rekryterats utifrån det. De har lite olika inriktning men det är inga stora politiska skillnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos

Bulletin kör inte ren propaganda som public service gör, men de har givetvis en åsiktskorridor. Det är bara att betänka vad som skulle hända om någon skribent skulle lämna det liberalkonservativa lätthögertramset bakom sig och skriva mer radikala saker. Möjligen att det är något högre i tak än på SvD, men det säger inte särskilt mycket.

Jag dömer dock inte detta i sig; har full förståelse för att en tidning kör en politisk inriktning. Däremot gillar jag inte Bulletins inriktning, då den inte innehåller svaren på Sveriges problem.
Senast redigerad av GusFring 2021-02-15 kl. 12:04.
Citera
2021-02-15, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Jag dömer dock inte detta i sig; har full förståelse för att en tidning kör en politisk inriktning. Däremot gillar jag inte Bulletins inriktning, då den inte innehåller svaren på Sveriges problem.

Men det är inte journalister som ska lösa Sveriges problem. Det är inte deras uppgift, det är politikerna och partierna som ska lösa problemen. Till och med en femåring borde kunna lösa problemen om viljan fanns.
Citera
2021-02-15, 17:25
Medlem
Läser man mellan raderna så verkar det ha varit dålig stämning:

Citat:
Projektet var inte färdigutvecklat när det läcktes till medier, hypen tvingande Bulletin att lansera tidigt med en underbemannad nyhetsavdelning samt växa snabbare än ledningen orkade med, vilket ledde till slitningar, långa arbetstimmar och att ett fåtal personer fick massor av ansvar på sig, säger Tino Sanandaji till Expressen.

Citat:
Det som vi trodde skulle ta ett år, där är vi redan nu vad gäller både prenumeranter och medarbetare, säger Ivar Arpi. Paulina har ett väldigt stort internationellt nätverk och tanken var hela tiden att vi skulle använda oss av det. Men nu har allt vuxit så snabbt att Paulina inte har hunnit med att arbeta så mycket med det internationella. Hon har fått fokusera på att chefredaktörsrollen och nu ändrar vi så vi bättre tar tillvara på varandras kompetenser, fortsätter Ivar Arpi.

Citat:
Det är något som skett i samråd med styrelsen, Paulina och mig. Alla tyckte att det var det bästa.

Citat:
Journalisten har sökt Paulina Neuding.
Citera
2021-02-15, 17:39
Medlem
Arpi eftersöker nyhetstips på Twitter:

Citat:
Vi på Bulletin är tacksamma för alla nyhetstips från våra läsare. Tveka inte att skicka! Det kan vara information, bilder eller filmer. Mejla oss på tips@bulletin.nu. Kom ihåg att du har rätt att vara anonym enligt lag.

Besvarar även en fråga om Signal/securedrop att de jobbar på det.

Kanske kan bli lite fart på nyhetsredaktionen då.
Citera
2021-02-15, 21:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Läser man mellan raderna så verkar det ha varit dålig stämning:

Det skulle ju förklara en hel del, men varför var de tvungna att starta i förtid för att det blev en hype?
Citera
2021-02-15, 22:01
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Alla skribenter från Lars Leijonborg till Ivar Arpi är liberaler och har rekryterats utifrån det. De har lite olika inriktning men det är inga stora politiska skillnader.

Skribenterna och ägarna är liberaler, men prenumeranterna och läsarna tror att det är en konservativ tidning, oavsett hur många gånger man påpekar att så inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in