2021-02-15, 20:53
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Begravningsbyrån Fonus har tagit ett initiativ som jag tycker är värt att uppmärksamma. Djur som förlorat sin ägare finns för omplacering på deras hemsida. De samarbetar med Djurskyddet och Hundstallet.

https://www.fonus.se/djuranklingar/

Det här är hemmakatter och hundar som inte levt förvildade och hemlösa. De som tvekar att adoptera en "vildis" eller gatuhund kanske kan hitta ett nytt husdjur här.

Det kan vara svårt att ta hand om ett djur som farit illa, som fortfarande är det vanligaste på katthemmen även om det minskar. De har kanske blivit lite knepiga, skygga, rädda för att gå ut osv, och vara olämpliga om man inte har vana och brinner för att habilitera djur.

Fonus tar också upp Vita Arkivet, där man kan skriva sina önskemål efter döden, inklusive vad som ska hända med ens husdjur.

Hur har du tänkt när det gäller dina husdjur? Finns det någon anhörig som kommer ta hand om ditt djur? Vill du använda dig av Fonus adoptivhjälp, antingen för dina egna djur när den dagen kommer eller att adoptera ett djur från deras sida? Eller vill du att djuret ska avlivas och följa med dig i graven?

För egen del kommer jag prata igenom saken med mina närmaste. Inte för att jag hade tänkt dö än på ett tag, men men....
Citera
2021-02-15, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Begravningsbyrån Fonus har tagit ett initiativ som jag tycker är värt att uppmärksamma. Djur som förlorat sin ägare finns för omplacering på deras hemsida. De samarbetar med Djurskyddet och Hundstallet.

https://www.fonus.se/djuranklingar/

Det här är hemmakatter och hundar som inte levt förvildade och hemlösa. De som tvekar att adoptera en "vildis" eller gatuhund kanske kan hitta ett nytt husdjur här.

Det kan vara svårt att ta hand om ett djur som farit illa, som fortfarande är det vanligaste på katthemmen även om det minskar. De har kanske blivit lite knepiga, skygga, rädda för att gå ut osv, och vara olämpliga om man inte har vana och brinner för att habilitera djur.

Fonus tar också upp Vita Arkivet, där man kan skriva sina önskemål efter döden, inklusive vad som ska hända med ens husdjur.

Hur har du tänkt när det gäller dina husdjur? Finns det någon anhörig som kommer ta hand om ditt djur? Vill du använda dig av Fonus adoptivhjälp, antingen för dina egna djur när den dagen kommer eller att adoptera ett djur från deras sida? Eller vill du att djuret ska avlivas och följa med dig i graven?

För egen del kommer jag prata igenom saken med mina närmaste. Inte för att jag hade tänkt dö än på ett tag, men men....
Det är väl fint. Jag hoppas någon kan ta hand om min hund om jag dör innan honom.
Citera
2021-02-15, 21:21
Bannlyst
Fonus. Jaha. Hur mycket pengar vill de ha för sin goda gärning?
Citera
2021-02-15, 21:27
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Ett bra initiativ men jag är ganska säker på att det har några år på nacken. Värt att uppmärksamma oavsett.
Citera
2021-02-15, 21:29
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Hundstallet vill ha pengar för hunden när den väl placeras om.
Citat:
Vad kostar en Hundstallshund?
Hundarna kostar mellan 2 000 och 4700 kronor beroende på ålder och egenskaper.

En valp med hygglig bakgrund kostar väl runt 20.000 så det är billigt, men alla hundar som förmedlas har inte haft det så kul. Så det ställer vissa krav på mottagaren.

Har inte hund idag men om jag skulle ha hund den dag jag går bort så antar jag att mina anhöriga och arvingar tar hand om jycken. Något jävla besvär ska de ha för alla miljoner som de kommer att lägga rabarber på vid min bortgång.
Citera
2021-02-15, 21:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Man får betala en slant till katthemmet när man adopterar, men det är så liten summa, 1000-1500 kr, att jag inte tror Fonus ska ha något.

Det här torde vara något de gör för goodwill, i vart fall om det gäller omplacering och inte att man vill begravas med sitt djur.

Det är inte helt nytt, de har hållit på med det i ett år.

Artikel:
https://www.expressen.se/kvallsposte...p-om-nytt-liv/
Citera
2021-02-15, 22:06
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag tycker Fonus idé var sympatisk.
Citera
2021-02-15, 22:07
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Efter att ha kollat vad de skulle ha för att skriva ett testamente inklusive hembesök (deras samarbetspartner), så tvivlar man på att de har humana priser tyvärr.
Citat:
Man får betala en slant till katthemmet när man adopterar, men det är så liten summa, 1000-1500 kr, att jag inte tror Fonus ska ha något.

Det här torde vara något de gör för goodwill, i vart fall om det gäller omplacering och inte att man vill begravas med sitt djur.

Det är inte helt nytt, de har hållit på med det i ett år.

Artikel:
https://www.expressen.se/kvallsposte...p-om-nytt-liv/
Ett vanligt katthotell låg priset sist på 100kr per dygn, så har de ett fast pris om man "löser ut " nån katt?
Citera
2021-02-15, 22:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Man får ju vara duktigt egoistisk om man vill avliva sitt husdjur när man själv mular.

Beror på omständigheterna. Gamla katter är svåra att omplacera, speciellt om de har börjat få krämpor. De är inte heller lika anpassningsbara som yngre katter, att flytta och måsta sitta i bur på ett katthem med en massa okända är tufft.

Min kattgubbe fyller 20 i år. Om ingen närstående som han redan känner kan ta hand om honom, är det bättre för honom att få vandra vidare. Men att ha askan med mig i samma grav, som en del verkar vilja, det är för makabert för min del.
Citera
2021-02-15, 22:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Efter att ha kollat vad de skulle ha för att skriva ett testamente inklusive hembesök (deras samarbetspartner), så tvivlar man på att de har humana priser tyvärr.
Ett vanligt katthotell låg priset sist på 100kr per dygn, så har de ett fast pris om man "löser ut " nån katt?

Det är inte så det går till när man adopterar katter. Som jag skrev tidigare, 1000-1500 kr är priset för en katt. Kan inte tänka mig det skulle bli dyrare för att det är Fonus som lämnat in den.
Citera
2021-02-15, 22:21
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Det är inte så det går till när man adopterar katter. Som jag skrev tidigare, 1000-1500 kr är priset för en katt. Kan inte tänka mig det skulle bli dyrare för att det är Fonus som lämnat in den.
Okey, fundera lite på det då vår nuvarande musfångare börjar bli till åren, var bara en tanke som dök upp så vi får se. Men trevligt att djuren tas omhand efter hussar/mattar, djur och gamla skall man värna om och behandla med respekt.
Citera
2021-02-17, 09:49
Medlem
Jag var faktiskt inne och tittade där idag även om jag inte har möjlighet till fler djur just nu. Tycker det är fint att det uppmärksammas!

Blev påmind om att jag borde skriva ett vitt arkiv eller liknande, även om jag inte heller planerar att dö just nu, men man vet ju faktiskt aldrig. I dags läget skulle sambon självklart ta över katterna, annars mamma kanske. Lillkatten är dessutom livrädd för andra människor, ingen aning om hur han skulle klara av en omplacering faktiskt, men säkert bättre än vad jag tror.

Har svårt att se att jag skulle vilja ta med mig djuret i graven om det inte var så att det var väldigt gammalt själv eller svårt att omplacera av andra anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in