Begravningsbyrån Fonus har tagit ett initiativ som jag tycker är värt att uppmärksamma. Djur som förlorat sin ägare finns för omplacering på deras hemsida. De samarbetar med Djurskyddet och Hundstallet.
https://www.fonus.se/djuranklingar/
Det här är hemmakatter och hundar som inte levt förvildade och hemlösa. De som tvekar att adoptera en "vildis" eller gatuhund kanske kan hitta ett nytt husdjur här.
Det kan vara svårt att ta hand om ett djur som farit illa, som fortfarande är det vanligaste på katthemmen även om det minskar. De har kanske blivit lite knepiga, skygga, rädda för att gå ut osv, och vara olämpliga om man inte har vana och brinner för att habilitera djur.
Fonus tar också upp Vita Arkivet, där man kan skriva sina önskemål efter döden, inklusive vad som ska hända med ens husdjur.
Hur har du tänkt när det gäller dina husdjur? Finns det någon anhörig som kommer ta hand om ditt djur? Vill du använda dig av Fonus adoptivhjälp, antingen för dina egna djur när den dagen kommer eller att adoptera ett djur från deras sida? Eller vill du att djuret ska avlivas och följa med dig i graven?
För egen del kommer jag prata igenom saken med mina närmaste. Inte för att jag hade tänkt dö än på ett tag, men men....