2021-02-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Snälla du. Bedrägerier mot åldringar i vinningssyfte av de typ som Bush har iscensatt är alltid brottsliga. Sen att olika tolkningar alltid finns ser vi bland annat i denna tråd.

Möjligheten att överklaga finns alltid för båda parter. Ofta nog dömer en högre instans tvärtom.
Åldringsbrottet betyder ju i det här fallet att en åldring begått brottet.
Det är inte lagligt att ta emot handpenning och dra mes stålarna och vägra överlåta huset när ma nhar ett avtal om att så ska ske.
2021-02-15, 14:46
Medlem
Citat:
Märkligt egentligen vad ni krisdemokrater här binder ris åt egen rygg. Ni fattar visst inte att en juridisk seger för Ebba i denna bedrägerisoppa skulle vara förödande för ert parti.

Räkna inte med de sedvanliga stödrösterna från M. M har fullt upp med att hålla sej kvar som Riksdans näst största parti. Dom ligger redan och ballanserar på gränsen.

Detsamma gäller KD:s abortkompisar i SD. Dom behöver alla röster de kan få. Just nu är dom nämligen det tredje största partiet enligt mätningar. Men det märker ni väl inte. Vidsynthet är inget utmärkande för nån av er.
Vi kristdemokrater? Vad vet du om vilket parti jag tillhör? Måste man vara KD:are för att man ifrågasätter kompetensen hos ett ombud som bestämmer sig för en försvarsstrategi som bygger på att Esbjörn är lättsinnig i en kommentar på Monika Pernrot Lüllmaas Facebook utan att någonsin ens ha träffat Esbjörn, och sedan misslyckas helt med att styrka detta.

Finns det något politiskt ställningstagande i detta?
2021-02-15, 14:53
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är inte lagligt att ta emot handpenning och dra mes stålarna och vägra överlåta huset när ma nhar ett avtal om att så ska ske.

Så polismisshandel är alltså misshandel med en polis som gärningsman?
2021-02-15, 15:01
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag förstår inte kopplingen mellan ditt inlägg och mitt som du citerar. Jag är inte det minsta intresserad av ditt svammel om bedrägerier mot åldringar eftersom dessa sällan bygger på att bedragaren betalar flera miljoner till den bedragna.

Det mitt inlägg handlade om var jävssituationen mellan Esbjörns fullmaktshavare och hans ombud som har en lång affärsmässig och privat relation sinsemellan. Det innebär att de har ett jävsförhållande eftersom det kan ifrågasättas om fullmaktshavaren är objektiv i sin roll.

Det ligger i Esbjörns intresse att avsluta denna tvist med så små ekonomiska förluster som möjligt samtidigt som både hans fullmaktshavare och ombud riskerar att ha avvikande intressen. Det går inte att komma ifrån att en onödig förlängning av tvisten gynnar dessa personer men missgynnar Esbjörn.

Det finns inget som tyder på att ombudet kan få sin Facebook strategi om Esbjörns lättsinne att hålla, den föll redan på psykologens intyg. Än mindre har vi sett värderingen som skulle styrka ocker.

Det finns i praktiken ingenting som styrker ombudets uttalanden till media. Binninge säger till Aftonbladet för en månad sedan att han har en värdering som bevisar att Ebba Busch har begått ocker mot Esbjörn. Men denna värdering har ännu inte lämnats in till tingsrätten. Det innebär att Binninge har gjort sig skyldig till förtal. För man får faktiskt inte fara fram med osanning i media, inte ens som en strategi för att vinna en rättstvist.

Jasså. Du vill inte höra ord som "bedrägeri" eller "åldringsbrott"? Har du inte insett att det är därför jag använder just dessa ord. Man ska kalla en gris för en gris och en spade för en spade. Man kan inte linda in vad skit som helst.
2021-02-15, 15:06
Medlem
Citat:
Jasså. Du vill inte höra ord som "bedrägeri" eller "åldringsbrott"? Har du inte insett att det är därför jag använder just dessa ord. Man ska kalla en gris för en gris och en spade för en spade. Man kan inte linda in vad skit som helst.
Dina ord har ingen betydelse i sammanhanget eftersom det bara är i din fantasi som dessa saker har skett, hur inkompetent Binninge än må vara så har inte ens han hävdat att det skulle handla om saker som du inbillar dig.
2021-02-15, 15:06
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Detta borde vara en bedrägerirättegång med Ebba/Antikrist skulle vara svarande. Det är alls inte så att alla domar är rättvisa- Och det är väl rättvisa vi söker - inte fastställande av att bedrägeriturerna hållit sej inom lagens ramar. Det här gäller mer än om Ebba/Antikrist är en skicklig manipulatör eller inte.

Då är det ju toppen att anmäla det och få det prövat av domstol då. Men min erfarenhet säger mig att rättshaverister är livrädda för domstolar då de hellre vill gläfsa och gläfsa i all oändlighet istället för att en sakkunnig berättar för dem att de har fel.
2021-02-15, 15:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Märkligt egentligen vad ni krisdemokrater här binder ris åt egen rygg. Ni fattar visst inte att en juridisk seger för Ebba i denna bedrägerisoppa skulle vara förödande för ert parti.

Jag tror att skadan redan är skedd, oavsett vad rättegången kommer utvisa. Om Ebba får rätt i en rättegång, är det klart att de som är emot henne, kommer försöka spinna vidare utifrån det faktumet. Om hon inte får rätt, kommer de försöka utnyttja det. Rent mediamässigt kan hon inte vinna. Spelet är riggat.

Det är dock intressant hur många på Esbjörnsidan tänker. De har en superklar bild över Ebba. Hon är antikrist, hon är sekt, hon är ondskan personifierad, hon är bedragerska, lögnerska och jag vet inte vad. Vi som tror mer på hennes bättre rätt, blir utmålade med diverse nedsättande argument.

Det enda konkreta ni har kommit med, är att Ebba inte backat, fast hon lovat. Det är den enda lilla fakta som fastnat. Sedan överöses vi med "fakta" om vad som sagts och gjort mellan Ebba och Esbjörn. Fakta som inte har någon som helst förankring i verkligheten (dvs mediareportage, myndighetdokument etc) har inte hänt. Led det ni säger i bevis och jag tror på att det hänt.

Spekulationer för att försöka lista ut vad som hänt javisst, men när enda syftet är att smutskasta för smutskastandets skull, då blir det bara trist att lägga ner tid på att följa tråden.

Det där med smutskastning och nedvärderande epitet gäller tyvärr inte bara Esbjörnsidan. Kan vi inte höja nivån lite? Eller är målet att det ska bli en skitkastartråd?
2021-02-15, 15:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
En köpare måste inte betala in en handpenning! Det är brukligt att man gör det o att man då betalar in det till mäklarens klientkonto.

Nu sätter Ebba in dem direkt på Esbjörns konto istället. Varför?

Hon har själv satt Esbjörn i knipan o Ebba-klanen ropar i kör: Esbjörn har lurat Ebba o dragit med stålarna. Vem lurar vem?

Finns inga bevis på att stålarna försvunnet!

Synnerligen intressant koncept.

Man betalar överenskommen handpenning, och då snärjer man säljaren...
En alternativ tolkning (i den verkliga världen, är att då fullgör man sitt åtagande enligt kontraktet.

Fatta nu en sak, du och alla andra:

Ebba har, helt klart, oaktsamt givit sig in en obehaglig och tämligen sjaskig affär. Ingredienserna är falsk advokatyr, politisk aktivism, lögner och utnyttjande av en äldre person, ungefär som när hemtjänsten har zigenarmoral.

Men har man nu, likt Ebba, tagit ett falskt anhang i båten, kan man bara reda ut det genom att göra det rätta. I det här fallet, när "Esbjörn stänger dörren" gäller tingsrätten och en dom där, dessvärre. Att Ebba, på eget initiativ, skall upplösa köpet finns inte på kartan, bland annat därför att Esbjörn sitter på handpenningen ("som han slugt tillskansat sig, genom att spela hederlig" (en lika bisarr slutsats som att Ebba snärjt honom genom att betala)
2021-02-15, 15:30
Medlem
Mullrets avatar
Är datum bestämt för holmgång i TR?

Vore intressant när TR bara låter fakta komma på bordet. Trams, skvaller och hörsägen lär inte fungera. Tal i tungor, spådomar och kaffesump lär inte heller fungera.

Ebba lär vinna detta, allt annat är osannolikt.
2021-02-15, 15:57
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Du svarar inte på frågan och fortsätter samma dina förvirrade inlägg.

Va hände dom dagarna mellan att Ebba postade sin långa snyft-text på Facebook om att hon såklart inte ska tvinga nån gammal farbror att sälja sin gård och att hon sen lämnade in ansökan om lagfart?

Ingenting såvitt jag förstår och därför undrar jag om hon trodde på sitt löfte själv ens
Esbjörn hörde inte av sig, fortsatte gömma sig och göra sig oåtkomlig för samtal.
2021-02-15, 15:58
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Är datum bestämt för holmgång i TR?

Vore intressant när TR bara låter fakta komma på bordet. Trams, skvaller och hörsägen lär inte fungera. Tal i tungor, spådomar och kaffesump lär inte heller fungera.

Ebba lär vinna detta, allt annat är osannolikt.
MUF 2/3.
2021-02-15, 16:20
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Så du menar alltså på fullt allvar att bara för att man lyckats få offrets namnteckning på ett papper, så är det helt ok att råna denna?
Helt otroligt korkat resonerat.

Och vadå ta emot handpenningen? Det är ju faktiskt Ebba som fört över pengarna till Esb konto. Esb har ju inte "tagit emot" några pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in