2021-02-15, 09:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Cornell University vill ochså diskutera "konspirationsteorier"

An open debate on SARS-CoV-2's proximal origin is long overdue
https://arxiv.org/abs/2102.03910
Jag syftade mera på din text
Bara chansen att alla sjuka de första månaderna insjuknar på samma tunnelbanelinje är 1 på 68500.
Citera
2021-02-15, 09:38
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad är R0 för det ursprungliga viruset?
Statistiken visar ju skillnaden i antalet upptäckta fall vilket inte behöver ha med R, R0 eller virusspridning att göra utan kan lika gärna påverkas av testkapacitet och av vilka som testas.

Kurvan du hänvisar till är både svårtolkad och ointressant.

Svårtolkat, möjligtvis. Ej statistiskt säkerställt utan rådata, JA.
Ointressant?! Definitivt inte. Om spridningen är naturlig eller inte
är högintressant.
Citera
2021-02-15, 09:40
Medlem
Via en länk som sprids i Västra Götaland har privatpersoner kunnat boka tid för covidvaccination
trots att de inte alls tillhör de grupper som i nuläget har rätt till vaccin.

Någon som har tillgång till länken..?
Citera
2021-02-15, 09:40
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Cornell University vill ochså diskutera "konspirationsteorier"

An open debate on SARS-CoV-2's proximal origin is long overdue
https://arxiv.org/abs/2102.03910

Citat:
Bara chansen att alla sjuka de första månaderna insjuknar på samma tunnelbanelinje är 1 på 68500.

Nu refererar du till någon annan, ej till mig..... "1 på 68500"?
Citera
2021-02-15, 09:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad är R0 för det ursprungliga viruset?

Vi vet inte för att det fanns flera olika strains i Wuhan och Kina har släppt väldigt lite information kring de tidiga fallen. Uppskattningsvis var det mellan 2 och 6 mellan de olika tidiga varianterna men det ska ju också tas i beaktning att kineserna inte hade någon vidare hygien att tala om.
Citera
2021-02-15, 09:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

https://gnews.org/845873/
Citera
2021-02-15, 09:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://www.youtube.com/watch?v=VGzxmxhVJ9w

Ser den kvinnliga läkaren med långtidscovid ut att vara en typisk hypokondriker som inte vill jobba?
Du behöver inte övertyga mig om att långtidscovid är och kommer att vara ett ganska stort problem.

Det du behöver övertyga mig om är att det kan bli 200 000 förtidspensionerade med långtidscovid.
Länka eller förklara, 200 000 arbetsoförmögna är väldigt många och information om detta är väldigt intressant.
Citera
2021-02-15, 09:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jo, det är vetenskapliga belägg. Det är inte bevis, men det är belägg.
Citat:
Den mest vetenskapliga förklaringen är att viruset kommer från ett lab
Det är lite märkligt hur ofta detta hävdas och hur få (läs inga) vetenskapliga referenser presenteras. Allt som presenterats i frågan visar på snarare på naturligt ursprung. Detta gör dessa påståenden högst anmärkningsvärda och till något annat visas helt och hållet grundlösa.
Citera
2021-02-15, 09:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du behöver inte övertyga mig om att långtidscovid är och kommer att vara ett ganska stort problem.

Det du behöver övertyga mig om är att det kan bli 200 000 förtidspensionerade med långtidscovid.
Länka eller förklara, 200 000 arbetsoförmögna är väldigt många och information om detta är väldigt intressant.

om 10-15% av alla fall inkl. asymtomatiska fall beräknas få långtidscovid och det är mer än 1 miljon fall i Sverige vid ungefär halvtid av pandemin så borde det vara en ganska enkel typ av verklighetsanalys om du har gått klart grundskolan. Om det är att du kräver "bevis" för att man "aldrig blir frisk" när det bara gått ett år innan vi kan börja göra den här typen av riskanalyser kan du också vänligen lämna tråden eftersom du inte hjälper någon och bara orskar ytterligare problem.
Citera
2021-02-15, 09:50
Medlem
Citat:
Det är mer än 10% av alla fall som beräknas ha neurologiska problem inkl. asymtomatiska fall. De håller på med en 10 års studie på långtidscovid nu. Oavsett hur fånigt ni tycker det är så rör det sig idag om antagligen mer än 200k svenskar som kanske kommer att bli förtidspensionerade som resultat av covid. Grattis ekonomin.

Jag tycker inte att det är fånigt, jag bara konstaterar att det med största sannolikhet är ME. Det verkar definitivt som att frekvensen av detta är mycket hög, om detta beror på att det är ett nytt virus, eller om det beror på hurdant viruset är vet nog ingen ännu. Symtomen indikerar dock väldigt starkt att det är ME som de långtidssjuka i Covid-19 har drabbats av.

Det finns en bra och en dåloig nyhet med att det är ME, den bra är att man när man vet vad det är för något också vet hur man skall behandla den. Den dåliga är att de behandlingar som finns fungerar väldigt olika bra. En del mår ganska bra med den behandling de får, andra märker ingen skillnad.
Citera
2021-02-15, 09:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är lite märkligt hur ofta detta hävdas och hur få (läs inga) vetenskapliga referenser presenteras. Allt som presenterats i frågan visar på snarare på naturligt ursprung. Detta gör dessa påståenden högst anmärkningsvärda och till något annat visas helt och hållet grundlösa.

Jag postade precis den här: https://gnews.org/845873/
Citera
2021-02-15, 09:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
https://gnews.org/845873/
Var står det att alla sjuka de första månaderna insjuknar på samma tunnelbanelinje.
Jag kan inte hitta det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in