Citat:
Ursprungligen postat av
XX-Ambar
Jag tog jaktexamen 2009, så sug min kuk!
Det finns inget som heter "jaktexamen" och ingen som håller på med att utbilda för jägarexamen skulle säga så - jag vet för jag har jobbat med just det.
Jägarexamen är enbart ett bevis för att du har adekvata kunskaper om jakt, jaktbara arter och vilka tider de är tillåtna, juridik samt säker vapenhantering. När du har godkänd jägarexamen så kan du söka licens för de vapen du anser att du behöver för din jakt - men det ger dig ingen rätt att få några licenser ty det är det länsman som bestämmer och har du en historik hos dem, eller att de helt enkelt tycker du är för suspekt, så får du ingen licens.
Upplägget för sportskytte och licenser där är annorlunda, men även här finner du inga rättigheter.
Vidare så är det många som tar jägarexamen utan tanke på att skaffa några vapen. Det är oftast de som bara har tänkt gå som hundförare, men även vanliga människor som bara vill lära sig mer om vår fauna och jakt. Jag har utbildat många som inte hade tänkt införskaffa några vapen efter avklarad jägarexamen så de finns absolut, även om de är i minoritet.