Det är lite surt bara att SD meddelat utredningen att han skulle lämna ut sitt lösen till Google. En IT-forensiker AJ utrustad med dator gjorde de två fhl sällskap i förhörsrummet och de var beredda på att gå in i hans konto med hans hjälp.
Förhöret inleddes och han hade kommit på andra tankar...
IT-forensikern fick lämna förhörsrummet.
Jag undrar om han inte drar den valsen att han är beredd att "hjälpa utredningen" som han säger, allt för att verka samarbetsvillig, men egentligen har ha inga som helst intentioner at göra det.
När det väl kommer till förhöret där han ska låta som komma in på google maps, då kommer han med alla möjliga undanflykter; som att utredningen redan har allt, att utredningen kommer att använda informationen för att måla upp honom till ett monster och att häktningstiden kommer att förlängas.
Vad jag undrar är, det som han också tar upp, att han har lämnat sitt gamla lösen redan till utredning, var finns det mailet? Det borde väl finnas i FUP?
OM det är sant, vill säga.
Det verkar inte som att förhörsledaren vet något om detta:
A 147/692
"MT: Näe. Jag har ingenting och dölja .. och ni har ju som sagt allting ..
FL2: Du Stefan det är ju såhär att vi har inte tillgång till Google Maps, dina inloggningar.
MT: Okej. besynnerligt.
FL2: Mm .. men vi har inte rätt att ta del av det om inte du hjälper oss med det.
MT: Mm. eh .. näe men då är det ju så det får vara .. eh .. du minns säkert att i juli förra året så
fick du ett mejl av mig där jag skrev att nu byter jag lösenord för det känns inget bra att ni här
inne säg till om ni vill ha lösenorden igen. Kommer du ihåg?
FL2: (ohörbart) jag kan inte svara på det nu .."
Det är lite surt bara att SD meddelat utredningen att han skulle lämna ut sitt lösen till Google. En IT-forensiker AJ utrustad med dator gjorde de två fhl sällskap i förhörsrummet och de var beredda på att gå in i hans konto med hans hjälp.
Förhöret inleddes och han hade kommit på andra tankar...
IT-forensikern fick lämna förhörsrummet.
Gränserna kan nog lite svåra att hantera, men om den misstänkte själv "medverkar aktivt" vid tömningen av kontot kan det nog fungera. Då är han ju också närvarande under själva förrättningen och kan bevittna att allt går rätt till. Vad jag bara inte kan förstå är hur hans advokat skulle acceptera detta förfarande med tanke på rättsläget 2018, den nya beslagsutredningen (som avsåg hantera digitala beslag mm) hade ju kommit ut bara någon månad tidigare. Men det var kanske efter ett samtal med advokaten som den misstänkte förstod sina rättigheter....
En annan sak att tänka på är att man som privat utredare får göra allt som inte är olagligt, medan polisen bara får vidta åtgärder mot den misstänkte som har stöd av lag. Men jag hoppas att de nu törs prova allt som du föreslår.
Jag undrar om han inte drar den valsen att han är beredd att "hjälpa utredningen" som han säger, allt för att verka samarbetsvillig, men egentligen har ha inga som helst intentioner at göra det.
När det väl kommer till förhöret där han ska låta som komma in på google maps, då kommer han med alla möjliga undanflykter; som att utredningen redan har allt, att utredningen kommer att använda informationen för att måla upp honom till ett monster och att häktningstiden kommer att förlängas.
Vad jag undrar är, det som han också tar upp, att han har lämnat sitt gamla lösen redan till utredning, var finns det mailet? Det borde väl finnas i FUP?
OM det är sant, vill säga.
Det verkar inte som att förhörsledaren vet något om detta:
A 147/692
"MT: Näe. Jag har ingenting och dölja .. och ni har ju som sagt allting ..
FL2: Du Stefan det är ju såhär att vi har inte tillgång till Google Maps, dina inloggningar.
MT: Okej. besynnerligt.
FL2: Mm .. men vi har inte rätt att ta del av det om inte du hjälper oss med det.
MT: Mm. eh .. näe men då är det ju så det får vara .. eh .. du minns säkert att i juli förra året så
fick du ett mejl av mig där jag skrev att nu byter jag lösenord för det känns inget bra att ni här
inne säg till om ni vill ha lösenorden igen. Kommer du ihåg?
FL2: (ohörbart) jag kan inte svara på det nu .."
Jag har sett mejlet i utredningen. Han skriver nåt att de bara behöver meddela så får de hans nya lösen typ. Det är tidigt i utredningen. Ska se om det dyker upp här nånstans.
Jag har sett mejlet i utredningen. Han skriver nåt att de bara behöver meddela så får de hans nya lösen typ. Det är tidigt i utredningen. Ska se om det dyker upp här nånstans.
Vad gäller "ord som beskriver världen" funderar jag på varför hon går dit just den dagen?
Vi vet att det pågår ett "loggkrig" mellan HD och Lena.
Samtidigt har hon fått vetskap om at det är något med "Fru Markurell". Lena nämner "någon" och också "dom" som rapporterat den 11 maj, vilket kanske blir avgörande för hennes utflykt just dit? Det skulle ha varit intressant att veta vem som har hört av sig, kanske helt oväsentligt, men intressant när vi vet at "någon" hörde av sig om cachen "Absolute X-mas också.
Från samtalen med JJ om Fru Markurell:
Det blir lite konstigt i Kompletteringen angående Fru Markurell. Det som det refereras i kompletteringen är från ett samtal mellan Lena och JJ där hon berättar om vad hon har gjort under dagen.
Om man tittar på samtalen mellan Lena och JJ, ser man att hon redan 11 maj nämner att någon har hört av sig om den.
A158/140
11 maj samtal med JJ:
"LW: Ah sätta fast den på Fru Markurell som jag fick rapport idag att dom inte hitta .. den
kanske är borta"
s. 243
13 maj samtal JJ kl 19:27
"L W: Ah .. näe jag tänkte att eftersom jag skulle till Fru Markurell.. "
s. 244
"J: Ja, häftigt.. just det, men du har varit.. duktig idag, hur länge var.. var dom kvar då eller ja
barnen är väl kanske kvar än en del av dom i alla fall, nån av dom?
L W: Ah nja dom hängde ett tag .. nu är det bara jag och Aron, sen så åkte vi och spela tennis
och så åt vi glass .. och sen så .. körde vi lite hinderbana ..
J: Mmm .. satt du på altanen?
LW: Och sen så hörde några av sig om Fru Markurells och den .. den är jag lite rädd om
därför att den är ju så .. den är ganska ofta loggad .. "
Tack, ja redan den 11:e inkom rapporten om "Fru Markurell". Senaste kontakten sker över Telegram natten till den 12:e. Morgonen därpå datorhäng, fix och kalas.
- Är det utebliven respons på nakenbild, aktivitets- och matbilder som skapar frustration?
Bådas resor är nära förestående nu och hon förväntar sig att han prioriterar rätt och avsätter en gemensam stund. En självklarhet.
Tankarna snurrar; en extra titt i mobilen; nej, fortfarande RT. Känslor av gamla oförätter och svartsjuka väller upp och framkallar nästan solsting, därute i eftermiddagsvärmen på altanen. En idé kläcks plötsligt och hon tar raskt fram en ny loggremsa, signerar och sätter sig på cykeln i riktning mot stadsparken.
Citat:
Vad gäller bytet av remsan, verkar det ju alltså som du påpekar kanske inte så planerat. Men man kan inte utesluta att Lena tidigare varit där (har järnkoll på sina cacher och särskilt dom som hon vet att HD inte varit på. Hon kan alltså ha varit där i närtid och observerat att HD inte loggat den.
Man kan konstatera att HD inte har besökt en enda av de 17 av Lena avloggade cacherna trots att de ligger i närområdet. Andra cacher som Lena har skapat har däremot HD cachat, vilket tydligt talar sitt språk.
I samband med kontosplitten efterloggade HD även denna FTF, men mera exakt när i tid?
Chatt mellan SD och HD 11:e maj visar att han är mån om att HD ska ha samtliga loggar iordning inför resan.
11:41 SD: Något är galet med dina loggar. Får kolla på det sedan.
14:16 HD: Inget fel med loggarna tror jag. Du loggade nere i Skåne.
14:16 SD: Nä. Måste vara fel. Såg även att du har många färre virtuella än jag. Kan kolla med pgc.
14:17 HD: Ok. Kolla gärna. Tack.
14:17 SD Pgc jobbar. Det går sakta.
14:19 SD: Ser rimligt ut säger pgc.
Jäklar vad du loggat med fiskarn.
14:20 SD: Du saknar 6 virt mot mig. Vet en i Skåne. I övrigt är jag förvånad. Ska kolla.
Du har 6 färre virt. jag har en i Skåne och du har en i G-land. I övrigt saknar du en i F-furt. som du ej verkar ha fått med. Kanske är den låst. Men matten stämmer alltså inte.
14:23 SD: Den i F-furt borde du fått med.
23:03 HD: Vet att det var flera virtuella som plockades bort när loggarna kopierades på grund av att de var låsta.
"Ord som beskriver världen" - visst är den cachen virtuell?
Citat:
Jag har själv varit väldigt skeptisk till att SD skulle gått in i huset efter mordet, men har under åren blivit mer öppen för att han kunnat göra det. Dörren som står på glänt och 05:23 inloggningen på Lenas konto har varit två anledningar som gjort att jag tänkt om. Men säker är jag inte, bara mer öppen för det alternativet.
Inte sett ifall det togs skoavtryck i köksdelen.
Citat:
Jag är kanske inte heller så mycket inne på att det ska varit SD som slängt remsan, men håller alla dörrar öppna.
I och med att det var hon som fotade den så borde hon också ha slängt den direkt efteråt. Och vore det så att han har smugit sig in i lägenheten och fått syn på remsan så tjänar det inget till att slänga den i papperskorgen.
- Nej, det kan inte vara någon annan än LW själv som har slängt remsan.
Citat:
Så varför skickar inte Lena bara en bild från 13:e? Remsan ligger framme och väntar... på vad? Lättare bara ta nytt foto och skicka.
Gick snabbare att fota igen än att kolla i galleriet?
Citat:
Och syftet?
Du lovade att komma, kom nu?
Ja. - Eller så: "du får lov att ge mig en stund av din tid nu när vi inte kommer att ses på ett tag. - Annars..."
Tack, ja redan den 11:e inkom rapporten om "Fru Markurell". Senaste kontakten sker över Telegram natten till den 12:e. Morgonen därpå datorhäng, fix och kalas.
- Är det utebliven respons på nakenbild, aktivitets- och matbilder som skapar frustration?
Bådas resor är nära förestående nu och hon förväntar sig att han prioriterar rätt och avsätter en gemensam stund. En självklarhet.
Tankarna snurrar; en extra titt i mobilen; nej, fortfarande RT. Känslor av gamla oförätter och svartsjuka väller upp och framkallar nästan solsting, därute i eftermiddagsvärmen på altanen. En idé kläcks plötsligt och hon tar raskt fram en ny loggremsa, signerar och sätter sig på cykeln i riktning mot stadsparken.
I samband med kontosplitten efterloggade HD även denna FTF, men mera exakt när i tid?
Chatt mellan SD och HD 11:e maj visar att han är mån om att HD ska ha samtliga loggar iordning inför resan.
11:41 SD: Något är galet med dina loggar. Får kolla på det sedan.
14:16 HD: Inget fel med loggarna tror jag. Du loggade nere i Skåne.
14:16 SD: Nä. Måste vara fel. Såg även att du har många färre virtuella än jag. Kan kolla med pgc.
14:17 HD: Ok. Kolla gärna. Tack.
14:17 SD Pgc jobbar. Det går sakta.
14:19 SD: Ser rimligt ut säger pgc.
Jäklar vad du loggat med fiskarn.
14:20 SD: Du saknar 6 virt mot mig. Vet en i Skåne. I övrigt är jag förvånad. Ska kolla.
Du har 6 färre virt. jag har en i Skåne och du har en i G-land. I övrigt saknar du en i F-furt. som du ej verkar ha fått med. Kanske är den låst. Men matten stämmer alltså inte.
14:23 SD: Den i F-furt borde du fått med.
23:03 HD: Vet att det var flera virtuella som plockades bort när loggarna kopierades på grund av att de var låsta.
"Ord som beskriver världen" - visst är den cachen virtuell?
Inte sett ifall det togs skoavtryck i köksdelen.
I och med att det var hon som fotade den så borde hon också ha slängt den direkt efteråt. Och vore det så att han har smugit sig in i lägenheten och fått syn på remsan så tjänar det inget till att slänga den i papperskorgen.
- Nej, det kan inte vara någon annan än LW själv som har slängt remsan.
Gick snabbare att fota igen än att kolla i galleriet?
Ja. - Eller så: "du får lov att ge mig en stund av din tid nu när vi inte kommer att ses på ett tag. - Annars..."
Avslutar kvällen med detta (tror mig minnas att det är en repris, men den är rätt rolig):
A 147/635
"FL I: Mm .. du .. Stefan .. vad betyder RT ?
MT: (tystnad) näe ..
FLI: Vadå nej?
MT: Näe det.. jag kommer inte på det..
FLI: Du kommer inte på? Fundera lite då.
MT: TG vet jag men RT .. näe .. om du säger nån mening eller så .. kanske jag knäcker det.
FLI: Det är inget som du .. som du (ohörbart) .. har använt RT?
MT: Det kan det vara men jag kommer inte på vad det betyder ..
FL I : Du kommer inte på?
MT: Nej .. förmodligen initialerna på nån ..
FL I: Okej? inget annat?
MT: Inte som jag kommer på. Men .. jag förstår ju att det är nått jag har skrivit men ..
FL I: Mm .. det är inget som klingar i .. klingar till om man säger RT? För det är nånting som
du brukar använda. Det ordet.
MT: (tystnad) "
Avslutar kvällen med detta (tror mig minnas att det är en repris, men den är rätt rolig):
A 147/635
"FL I: Mm .. du .. Stefan .. vad betyder RT ?
MT: (tystnad) näe ..
FLI: Vadå nej?
MT: Näe det.. jag kommer inte på det..
FLI: Du kommer inte på? Fundera lite då.
MT: TG vet jag men RT .. näe .. om du säger nån mening eller så .. kanske jag knäcker det.
FLI: Det är inget som du .. som du (ohörbart) .. har använt RT?
MT: Det kan det vara men jag kommer inte på vad det betyder ..
FL I : Du kommer inte på?
MT: Nej .. förmodligen initialerna på nån ..
FL I: Okej? inget annat?
MT: Inte som jag kommer på. Men .. jag förstår ju att det är nått jag har skrivit men ..
FL I: Mm .. det är inget som klingar i .. klingar till om man säger RT? För det är nånting som
du brukar använda. Det ordet.
MT: (tystnad) "
Godmorgon!
Olika nyanser av svart... där blev den redan svarta tungan blåsvart! Han skämmes icke för att ljuga under förhören. Det gäller ett mord, han sitter och ljuger om skitsaker!
Undrar om HD/JG/SOA någonsin ställt frågan till SD varför han sitter och ljuger så uppenbart?
Selektivt minne... kommer ihåg vilken månad han skickar mail ang byte av sitt lösenord och vad han skrev men minns inte vilken dag han träffade LW senast... fredag kanske lördag!
Ps Du är så duktig att hänvisa till det Du hittar/visar. Kommer inte åt FUP längre så skulle uppskattas om datum går att få med. Ds
Olika nyanser av svart... där blev den redan svarta tungan blåsvart! Han skämmes icke för att ljuga under förhören. Det gäller ett mord, han sitter och ljuger om skitsaker!
Undrar om HD/JG/SOA någonsin ställt frågan till SD varför han sitter och ljuger så uppenbart?
Selektivt minne... kommer ihåg vilken månad han skickar mail ang byte av sitt lösenord och vad han skrev men minns inte vilken dag han träffade LW senast... fredag kanske lördag!
Ps Du är så duktig att hänvisa till det Du hittar/visar. Kommer inte åt FUP längre så skulle uppskattas om datum går att få med. Ds
Får än en gång avslöja att jag är för okunnig/feg.
Gick bra tidigare när varje akt öppnades var för sig... nu vågar jag inte ens testa då det kommer en del frågor som jag inte vet hur att svara på.
Läser med tacksamhet det som läggs ut i tråden nu.
Den nyflyttade geleklumpen utan ryggrad har tydligen inte slutat leka med S. De tog FTF ihop på en multi by Swindian* häromdagen. Jänkaren skrev en kort text o inget om sin älskling, men S skrev en novell.
Häxan loggar samma datum, men i hennes långa text står det mest om att hon är ledig tre dagar o att hon rest till Uppsala med S.
S har lagt ut en bild på loggremsa där det står FTF av Yankeedud* o HerrTD.
H har åkt snålskjuts? Återgång till gamla rutiner?
När plinget kom var jag utom täckningsområde på en stenhård pannlamps-skidtur med en vän i älskade Kilsbergen, så själva plinget uteblev. Väl inom täckningsområde hade en medcachare hört av sig och meddelat att hen inte tänkte satsa på FTF ikväll i alla fall. Åkte hem och pustade ut i soffan med eftersvettningsfrossa av kyla och ansträngning. Då kommer pling från en annan cachare som är parkerad nära cachen, men tvekar för att satsa själv pga fel klädsel och utrustning. Jag prioriterar soffan, och noterar meddelande från en tredje person som föreslår gemensam tur hit idag. Riktigt sent har värmen återkommit i kroppen, och överväganden sker, men ändå väljs sängen konstigt nog. Lite efter 06 hör Jänkaren av sig och är på väg, så det var bara att masa sig upp och peta bort John Blunds rester för att ta sig ut i skogen på äventyr. Lite diskussioner om bästa angreppspunkt föregår vår rendezvous i skogen. Koll av utrustning och persedlar resulterar i att det visar sig att ingen av oss har penna trots välfyllda bilar. Det får bli en resa in till staden igen innan anmarschen inleds. Solen har nu kommit upp så vi nog ser larviga ut i pannlampor. Med dryga tio minusgrader blir uppgiften ganska svår, men lokala snorungar har byggt en koja av torkade grenar och träd, och snart har vi en sprakande brasa och kort därefter en signerad logg. Återställningen går rätt smidigt tack vare kylan och snart kan vi bege oss till andra, nästan lika viktiga, sysslor. Stort tack för cachen. Denna har större chanser att klara sig än grannen på kullen intill.
11/2 -21
En enkel och tydlig multi som loggades under en riktigt kall promenad. TFTC 😊
Att vara ledig tre dagar utan något planerat är inte ofta som det händer men nu hände det. Det tog inte lång tid att fundera ut vad jag ville göra. Jag ville ut och njuta av det härliga vädret som skulle helgen skulle bjuda på. Labs i Uppsala verkade som en kul idé och planen lades utifrån dem Bilen som inte längre är så stor var fullpackad och tillsammans med HerrTeamDavidsson*gav jag mig iväg på en geotrip.*😊
Fredagen blev en fantastisk dag i Uppsala där fötterna gick sig trötta och jag tror att det blev närmare två mil och många labs och annat som kom i vägen. Det finns ju så mycket skoj att hitta på. Lördagen blev en dag med några speciellt utvalda burkar där en ny UE stod högt på listan. Under söndagen blev det en lugn förmiddag med labs och en fin promenad vid Drottningholm.*
Det är helt otroligt vad mycket jag får se och lära mig genom geocaching. Stort tack till alla som gör detta möjligt.*😊
Haha. Han har försvårat utredningen genom att ljuga om onödiga saker för att försvåra och vilseleda från det centrala. Vanelögnare har inget problem med detta. Det kommer naturligt. Sidsprång, avledande manövrar, Steffes strategi. Lägg till teatern m dåligt minne så blir det perfekt blurrigt.