• 2
  • 3
2021-02-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du kan inte räkna med att få ett jobb där du kan jobba 3-4 h/dag och slippa stress. Någonstans.

Nejnej inte jobb. Jag menar under studierna kan jag tänka mig studera runt 30h/vecka. När det kommer till arbetslivet har jag inget problem med runt 50-60h per vecka. Att arbeta har jag erfarenhet av och det är inga problem, att plugga dock 60-70h per vecka är betydligt jobbigare.
Citera
2021-02-14, 22:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shwareb94
Nejnej inte jobb. Jag menar under studierna kan jag tänka mig studera runt 30h/vecka. När det kommer till arbetslivet har jag inget problem med runt 50-60h per vecka. Att arbeta har jag erfarenhet av och det är inga problem, att plugga dock 60-70h per vecka är betydligt jobbigare.
Det kan jag hålla med om. Men det är det du ska bevisa med din examen, att du är av det virke som klarar att plugga hårt och som därmed också klarar att jobba hårt.
Citera
2021-02-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatarflum
Verkar som du hakat upp dig för mycket på utbildningen än själva jobbet du sen kommer utföra. Tänk efter såhär istället: Vad vill du jobba med?

Hög/civ innebär ofta att du arbetar med någon form av logisk/matematisk problemlösning (ex programmering) eller bläddra bland Excelblad och skriva in siffror, eller kanske sitta i kundmöten som mellanchef och ansvarig för någon ny företagsprodukt.

Läkare/tandläkare vet du redan men studierna verkar inte fungera för dig. Varför är det så? Tycker du om plugget men att det blir för stressigt, för högt tempo? Skulle du annars kunna tänka dig jobba som läkare?

Oavsett vad, sitt inte och vela för länge. Bestäm dig, slutför det och påbörja ditt liv med jobb, lägenhet, flickvän mm. Att dra ut på studierna onödigt länge är fan inte kul, tro mig, jag vet.

Gissar för övrigt att du är väldigt ambitiös, och att du nu insett att din personlighet och stresstolerans inte är på samma nivå. Det är som det är. Alla kan inte bli allting. Sikta högt, men inte för högt.

Jag känner folk som läst industriell ekonomi och det är ett väldigt flummigt område att studera. Tycker du om flummiga, oklara kurser (inget är skrivet i sten, det finns inget rätt och fel som i matematiken osv) där du får resonera hur fan du vill bara du lyckas övertyga examinatorn så lär du kunna sätta högsta betyg på det mesta. Men du får komma ihåg att om målet med detta är att hamna på någon investmentbank eller topp konsultfirma är det lååånga veckor och stressiga dagar som väntar dig, och det låter inte som en höjdare för någon som dig.

Du gav mig en tankeställare. Aa det är precis som du säger - plugget är för stressigt och tempot för högt på läkarprogrammet. Jag skulle dock definitivt kunna jobba som läkare, det är vägen dit som är väldigt svår. Jag har erfarenhet av att jobba långa timmar - det är inga problem.

”Gissar för övrigt att du är väldigt ambitiös, och att du nu insett att din personlighet och stresstolerans inte är på samma nivå.”

Det känns som att du verkligen lyckats förstå vem jag är. Saken är att jag sedan barnsben ställt in mig på att bli läkare. Nu plötsligt har jag hamnat i en situation där jag ej når upp till målet. Hela typ min identitet har ifrågasatts och jag vet typ inte vad jag annars ska bli. Kanske en dålig metafor - men tänk att du är djupt troende och sedan plötsligt inser att allt var fejk och gud finns ej, då skulle jag påstå att man drabbas av en identitetskris, man ifrågasätter allt. Lite så känner jag, om inte läkare, då vet jag inte vad jag ska bli... har aldrig haft en plan B.

Har du något tips på vad jag kan studera? Är nog en mycket svår fråga att svara på när det är en främling som frågar, men alla tips är välkomna!
Citera
2021-02-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det kan jag hålla med om. Men det är det du ska bevisa med din examen, att du är av det virke som klarar att plugga hårt och som därmed också klarar att jobba hårt.

Så du menar att om man inte kan plugga timmarna, kan man ej jobba timmarna heller? Vad skulle du då rekommendera mig att tänka på när det gäller ett karriärbyte? Några tips på andra utbildningar?
Citera
2021-02-14, 23:01
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:

Jag håller med dig helt. Jag hade stora svårigheter med att fokusera under plugget (civilingenjör), men nu i arbetslivet går det hur bra som helst.

Någon yrkeshögskoleutbildning kan vara ett bra alternativ för dig. T ex någon av dessa. Jag vet folk som läst yh-ingenjör och sen gjort riktigt bra ifrån sig på arbetsplatsen och gått om civilingenjörer lönemässigt.

Byggnadsingenjör
https://www.yhutbildningar.se/skola/...jor-rot-878602

Järnvägsingenjör
https://nackademin.se/utbildningar/jarnvagsingenjor/
Citera
2021-02-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Jag håller med dig helt. Jag hade stora svårigheter med att fokusera under plugget (civilingenjör), men nu i arbetslivet går det hur bra som helst.

Någon yrkeshögskoleutbildning kan vara ett bra alternativ för dig. T ex någon av dessa. Jag vet folk som läst yh-ingenjör och sen gjort riktigt bra ifrån sig på arbetsplatsen och gått om civilingenjörer lönemässigt.

Byggnadsingenjör
https://www.yhutbildningar.se/skola/...jor-rot-878602

Järnvägsingenjör
https://nackademin.se/utbildningar/jarnvagsingenjor/

Jag kollade faktiskt lite på yrkeshögskoleutbildningar. Hittade bland annat den här:
https://www.ihm.se/utbildningar/ekon...sningskonsult/

Tror du den kan leda till ett bra jobb? Oklart om byggnadsingenjör eller järnvägsingenjör skulle vara av intresse. Är det allmänt känt vilka yrkeshögskoleutbilningar som har bäst framtidsutsikter?
Citera
2021-02-14, 23:25
Medlem
Citat:
Du gav mig en tankeställare. Aa det är precis som du säger - plugget är för stressigt och tempot för högt på läkarprogrammet. Jag skulle dock definitivt kunna jobba som läkare, det är vägen dit som är väldigt svår. Jag har erfarenhet av att jobba långa timmar - det är inga problem.

”Gissar för övrigt att du är väldigt ambitiös, och att du nu insett att din personlighet och stresstolerans inte är på samma nivå.”

Det känns som att du verkligen lyckats förstå vem jag är. Saken är att jag sedan barnsben ställt in mig på att bli läkare. Nu plötsligt har jag hamnat i en situation där jag ej når upp till målet. Hela typ min identitet har ifrågasatts och jag vet typ inte vad jag annars ska bli. Kanske en dålig metafor - men tänk att du är djupt troende och sedan plötsligt inser att allt var fejk och gud finns ej, då skulle jag påstå att man drabbas av en identitetskris, man ifrågasätter allt. Lite så känner jag, om inte läkare, då vet jag inte vad jag ska bli... har aldrig haft en plan B.

Har du något tips på vad jag kan studera? Är nog en mycket svår fråga att svara på när det är en främling som frågar, men alla tips är välkomna!

Det känns så för att jag varit/är i en väldigt liknande sits som du befinner dig i. Skillnaden är att jag dragit ner på studietempot och tar det i min egen takt, samtidigt som jag accepterat att jag inte vet vad jag vill bli, så jag kan lika gärna chansa på det jag redan studerar.

Likt dig har jag frågat totala främlingar på internet, många gånger om, om hjälp och karriärvägledning och det händer även idag att jag googlar fram artiklar skrivna av framförallt milennials (som också inte visste vad de ville bli, och ironiskt nog numera karriärscoachar folk som inte vet vad de vill bli) för att få inspiration och motivation att "göra det jag verkligen vill göra i livet", trots att jag inte har någon aning om vad det skulle vara. Generellt verkar det vara vi 90-talister som inte vet vad vi vill bli. Fight Club hade rätt, vårt krig är ett spirituellt krig. Våra liv är den stora depressionen.

Det sagt, jag vet absolut inte vad du borde plugga. Jag är likt dig fortfarande insnöad i tanken att det ska antingen vara läkare eller ingenjör (för min egen del), trots att det inte finns någonting som säger att det måste vara så. Vi kan välja ett gå en helt annan väg, om vi vill, eller kanske handlar det mest om huruvida vi vågar gå vår egen väg. Men där verkar ju problemet för såna som oss vara att först veta vilken vår egentliga väg är. Vad vill vi bli?

Livet är dock en resa full av konstant utveckling. Det du blir idag innebär inte att du förblir imorgon. Det var folk som tog examen i ekonomi på 90-talet som nu plötsligt jobbar inom IT-branschen. Världen förändras och så gör vi, oavsett vad vi pluggade för 20 år sen. Så tro inte heller att det val du gör idag bestämmer dina kommande 40 år i arbetslivet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in