• 1
  • 2
2021-02-14, 13:43
Medlem
dentages avatar
Läste lite i tråden om bästa staden att bo i uppe i norrland. Letade sedan efter någon motsvarande tråd om södra Sverige men hittade ingen, så då får jag skapa en själv. Finns många fina städer söder om Öster och Västergötland för eventuella norrlänningar att bosätta sig i och skippa Stockholm helt och hållet.

1. Karlskrona
En riktigt sommarstad där centrum ligger på en ö med skärgården nästan inom synhåll från centrum. Många fina äldre hus med, staden känns dessutom större än den faktiskt är. Vilket är ett rejält plus om man nu är ute efter den där subjektiva stadskänslan. Ska även vara vad jag vet den enda staden i Sverige med katakomber i centrala stan där Wachtmeister familjer har platser bokade. (under en av kyrkorna vid stortorget. Atmosfären är som i en småstad dom gånger jag varit där.

2. Laholm
Den ultimata småstaden med jordbruksbygd samt nära till större samhällen som Halmstad och Helsingborg. Att flytta hit är nästan som att både äta kakan och ha den kvar. Med möjlighet till både lantligt liv, småstadsliv och storstadsliv inom reseavstånd. Vid havet så sträcker sig även en av Sveriges längsta obrutna strandlinje från Båstad nästan ända till Halmstad. En kronisk sommarstad, hur det är på vintern vet jag inte. Säkert blåsigt eftersom det är så nära havet.

3. Jönköping
Vyn ut över Sveriges näst största sjö och dom höga strandkanterna på var sin sida är en bra början om du kommer med tåg. Två städer i en och trevligt atmosfär speciellt sommartid. Gränna ligger inom pendlingsavstånd om du blir godissugen. Att gå omkring längst shoppingatorna i centrum är bara avslappnande och trevligt. Säkert en trevlig stad att bosätta sig i med.

Dessa tre förslag är någon av platserna jag kommer att flytta till när jag får möjlighet. Men det finns säkert flera tips på andra ställen?
Senast redigerad av dentage 2021-02-14 kl. 13:46.
Citera
2021-02-14, 13:54
Medlem
nedboys avatar
Tingsryd

Det är en trevlig stad. I alla fall för ett tiotal år sedan när jag hade en tjej där ett tag. Det var ganska fint på sommaren och jag älskade att köra längs vattnet på sommaren när jag skulle till henne.
Citera
2021-02-14, 14:09
Medlem
Karlskrona är gettho. Inte läst om problemen?

Laholm är en otroligt sömnig stad.

Jönköping är bibelbältet.

Alla tre utgår för mig.
Citera
2021-02-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Tingsryd

Det är en trevlig stad. I alla fall för ett tiotal år sedan när jag hade en tjej där ett tag. Det var ganska fint på sommaren och jag älskade att köra längs vattnet på sommaren när jag skulle till henne.

3000 invånare. Stad?
Citera
2021-02-14, 14:12
Medlem
Kajahs avatar
Höganäs är en grymt trevlig liten stad. Bra företagande, rent och fint, mycket natur i omnejd, och bara 20 minuter från Helsingborg om man vill ha stadspuls.
Citera
2021-02-14, 14:13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Höganäs är en grymt trevlig liten stad. Bra företagande, rent och fint, mycket natur i omnejd, och bara 20 minuter från Helsingborg om man vill ha stadspuls.
Och minimalt med svartskallar!
Citera
2021-02-14, 14:14
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Och minimalt med svartskallar!

Exakt. De som bor där har assimilerats bra 👍
Citera
2021-02-14, 14:17
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Karlskrona är gettho. Inte läst om problemen?

Laholm är en otroligt sömnig stad.

Jönköping är bibelbältet.

Alla tre utgår för mig.
Karlskrona getto?? Såg inte mycket till Ghetto dom gånger jag är där?
Laholm sömngt, förvisso bättre än Ghetto. Visst Laholm är sömnigt men som jag skrev om att både äta kakan och ha den kvar. Så har ju det sina fördelar. Vilken fördom om Jönköping, har du varit i Jönköping själv någon gång?
Citera
2021-02-14, 14:18
Medlem
dentages avatar
Citat:
3000 invånare. Stad?
Det är ju en Kommun, då kanske han räknar det som stad.
Citera
2021-02-14, 14:20
Medlem
nedboys avatar
Citat:
3000 invånare. Stad?

Men då utgår även Laholm som står i trådstarten. Den saknar också population för att definieras som stad.

I det här ämnet så räknar jag Tingsryd som en stad.
Citera
2021-02-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Karlskrona getto?? Såg inte mycket till Ghetto dom gånger jag är där?
Laholm sömngt, förvisso bättre än Ghetto. Visst Laholm är sömnigt men som jag skrev om att både äta kakan och ha den kvar. Så har ju det sina fördelar. Vilken fördom om Jönköping, har du varit i Jönköping själv någon gång?

Jag har varit i JPG flera gånger. Hela stan är upptagen av religiöst arbete.
Citera
2021-02-14, 14:27
Medlem
dentages avatar
Citat:
Jag har varit i JPG flera gånger. Hela stan är upptagen av religiöst arbete.
Det verkar störa dig, behöver ju inte besöka en enda kyrka där om du inte vill. Jag tycker stan är jättemysig att strosa omkring i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in