2021-02-13, 14:50
Medlem
Jag skulle vilja läsa om Sverige och svenskarna sett från utlänningar.

Har ni några tips att ge mig?

Jag menar tex böcker om hur araber, engelsmän, turkar och romare såg på vikingar och vikingasamhällen. Böcker om hur de såg på Sverige när det blev ett Sverige på riktigt osv.
Citera
2021-02-13, 17:04
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protontitanen

Jag menar tex böcker om hur araber, engelsmän, turkar och romare såg på vikingar och vikingasamhällen. Böcker om hur de såg på Sverige när det blev ett Sverige på riktigt osv.
Pytheas reda till Thule och
Ibn Fadlan and the Land of Darkness
Är två böcker jag kommer på på rak arm.
Citera
2021-02-13, 19:29
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Om du accepterar en sångtext är det engelska bandet The Stranglers låt Sverige (jag är insnöad på östfronten) en träffande lägesbeskrivning, ur en utlännings perspektiv, om tillståndet i det sena sjuttiotalets Sverige. Kan dock vara bra att känna till bakgrunden: Låten skrevs efter att de jagades av raggarna i Klippan under en Sverigeturné hösten -77.

Låt mig berätta om Sverige
Enda landet där molnen intresserar
Storebror säger det är stället för dej
För mycket tid att tänka, för lite att göra
För mycket tid, för lite att göra
Jag är insnöad pa östfronten

Förändringen är på minimum
Hypokondrisk gravsten
Känslan för humor är förlorad nånstans
Cumulus numbus för dej
Förändringen är på minimum
Hypokondrisk gravsten
Storebror säger det är stället för dej
Jag är insnöad på östfronten
Citera
2021-02-13, 21:02
Medlem
TuffRobbans avatar
Minns denna "Xenophobe's Guide to the Swedes"
https://skandisk.com/xenophobe-guide-swedes#!prettyPhoto
Citera
2021-02-13, 21:37
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Har du kollat den här tråden?
(FB) Utländska böcker med svenska figurer och/eller som utspelas i Sverige?

Från gamla tider finns en hel del reseberättelser från Sverige, nedskrivna av utländska besökare.
Några reserapporter från vikingatiden är det nog lönlöst att leta efter, men från medeltiden finns till exempel venetianaren Pietro Quirinis skildring från 1430-talet. Hos gamle Grimberg hittar du en resumé.

http://runeberg.org/sfubon/1/0612.html

Från 1500-talet och framåt blir de utländska besökarnas rapporter från Sverige längre, men man bör notera att sverigebesöken ofta bara utgör en liten del av berättelserna. Du kan på nätet söka efter information om till exempel Samuel Kiechel, Charles Ogier, Bulstrode Whitelocke, Lorenzo Magalotti, Giuseppe Acerbi, Edward Daniel Clarke och Ernst Moritz Arndt och ta reda på vad de skrev.

EDIT:

Det finns antologier som samlar utlänningars observationer från Sverige under skilda tider, till exempel Främlingar ser på Sverige - reseberättelser från 400 år från 1962, redigerad av Bengt Hildebrand.

I wikipedia-artikeln om Samuel Kiechel nämns fler utlänningar som skrivit om sina visiter i Sverige, och i en artikel i Populär Historia berättas lite allmänt hur det var att resa i Norden för över 400 år sedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_resa_genom_Sverige_%C3%A5r_1586
https://popularhistoria.se/samhalle/resan-som-ett-aventyr
Senast redigerad av Ördög 2021-02-13 kl. 22:26.
Citera
2021-02-13, 22:07
Medlem
Pansarhyenas avatar
Resa genom Sverige år 1804 av Ernst Moritz Arndt:
https://literature-connoisseur.blogspot.com/2020/12/bokrecension-resa-genom-sverige-ar-1804.html
Citera
2021-02-14, 20:10
Medlem
Letters Written During a Short Residence in Sweden, Norway and Denmark (1796), Mary Wollstonecraft.

Skall också finnas en bok skriven av en Engelsk dam på 1830/40-talet som reste igenom norden och gav en väldigt målande bild av kalla Stockholm, dessvärre hittar jag den inte hur jag än vrider och vänder på internet.
Citera
2021-02-14, 22:28
Medlem
Bactrianuss avatar
En engelskättad gentleman från Bengali har ibland kastat sin maskerade blick på Sverige och sedan nedtecknat sina intryck i sin släktkrönika.

Till exempel i nr 26/1997, Tre Kronor brinner: "Stockholm 1697. Den svenske kungen, Karl XI, vars politik har varit starkt kritiserad av adeln, har nyligen avlidit och den 7:e Fantomen befinner sig i staden för att söka lärare åt sin son."
Citera
2021-02-15, 07:52
Medlem
Hinterstoissers avatar
Inte någon skildring från Sveriges begynnelse direkt. Men väl 100 år på nacken har Andre Bellessorts skildring hunnit få. En nyutgåva släpptes i slutet på 2020. Jag har själv aldrig läst den, men den verkar intressant.

https://www.bokus.com/bok/9789198463361/sverige/
Citera
2021-02-15, 08:00
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Pytheas reda till Thule

Men Alf Henriksson var ju svensk. Tråkigt att det inte finns en riktig redogörelse av Pytheas resa till Thule och att han gifte sig med Ofelia.
Citera
2021-02-16, 07:03
Medlem
Ördögs avatar
William Coxe, Sir John Carr och Nathaniel Wraxall är ytterligare några engelska reseskildrare som befor och beskrev Sverige på 1700- och 1800-talen. Jag vet tyvärr inte om deras verk finns i lättillgängliga utgåvor. Men det finns studier om deras verk, till exempel Northern Arcadia - Foreign Travelers in Scandinavia 1765-1815 som kan inhandlas på Amazon.
Senast redigerad av Ördög 2021-02-16 kl. 07:12.
Citera
2021-02-16, 13:30
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
I den här tråden nämns även några utländska exempel på kritiska Sverigeskildringar från 1900-talet: (FB) "Sverge, det djävla nästet" - hundra år av Sverigehat i litteraturen

Mottagandet av dessa i Sverige är också ett intressant exempel på tidsandans krumbukter. Relativt hovsamma kritiska betraktelser som Kathleen Motts A clean, well-lighted place (1961) och David Jenkins Sweden and the price of progress (1968) togs vad jag förstår ganska illa upp på offentligt håll. Vid denna tid var ju Sverige ännu stolt över att vara "världens modernaste land" och tyckte inte om att utlandet uppmärksammade vad man ansåg som modernitetens och den svenska mentalitetens baksidor. Även britten Roland Huntfords The new totalitarians (1971) hamnade på löpsedlarna med sin chockverkan. Den översattes visserligen till svenska (som Det blinda Sverige), men på ett mindre förlag och översättaren Åke Ohlmarks var själv en engagerad Sverigekritiker som kanske tog sig an boken av personliga skäl.

På 80-talet däremot började den svenska självreflexionen och självkritiken ta fart och blev en kommersiell genre även hos de stora förlagen. Utöver de många inhemska betraktelserna över "svensk mentalitet" (varigenom etnologin plötsligt åter blev ett inneämne) publicerades nu i rask takt Sverigekritiska betraktelser från de närmaste grannländerna, som västtysken Hans Magnus Enzensbergers Svensk höst (1982), dansken Mogens Berendts Fallet Sverige (1983) och finlandssvenskan Marianne Alopaeus Drabbad av Sverige (1983).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in