Citat:
Jag håller med dig. jag tror också att det är en cocktail av orsaker.
Lägger till lite till dina punkter:
- förlorad kontroll
- kränkt
- svartsjuka
---------------
- att SD är inte bara kränkt av att bli lämnad av två, av att ha tappat kontrollen närapå totalt över båda, utan känner sig övergiven av barnen (som han själv stött bort genom barnsliga bråk). Han upplever sig som "betydelselös" för de som tidigare varit i hans grepp.
- att SD känner att hans fasadbygge briserat, han är inte längre den perfekte fadern, hingsten, Hjärstas vita riddare och FTF-kingen. Hans maktposition har nedgraderats från hundra till nära noll ( i hans egna ögon).
- att SD själv inte förmår släppa taget (läs kontrollen som förmodligen är som ett beroende för honom)
- att Lena börjar bli starkare, inte lika lättstyrd längre, hon sätter hårt mot hårt. Lyder inte RT, ställer krav och hotar
- att Lenas hot känns betydligt mer realistiskt att det kommer sättas i verket eftersom Lena inte längre är lika rädd för att bli fri från bindningen till SD
För mig är det tydligt att det är SDs obalans och förlorade makt som leder till mordet. Han klarar inte av att se sin egen bräcklighet, ynklighet och tillkortakommanden, utan måste sträva efter att återfå sin fasad att bli hel igen genom att ta kontroll över Lena och HD.
Genom att döda Lena tar han totala kontroll över hennes liv(död) och HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som
Medan SD förmodligen förklarar mordet med att det var hur Lena agerade, dvs hennes fel, att mordet skedde.
Men en mer "mogen" person kanske tycker att situationen som SD är i är jättejobbig och ledsam, men som väljer helt andra vägar (än mord).
Lägger till lite till dina punkter:
- förlorad kontroll
- kränkt
- svartsjuka
---------------
- att SD är inte bara kränkt av att bli lämnad av två, av att ha tappat kontrollen närapå totalt över båda, utan känner sig övergiven av barnen (som han själv stött bort genom barnsliga bråk). Han upplever sig som "betydelselös" för de som tidigare varit i hans grepp.
- att SD känner att hans fasadbygge briserat, han är inte längre den perfekte fadern, hingsten, Hjärstas vita riddare och FTF-kingen. Hans maktposition har nedgraderats från hundra till nära noll ( i hans egna ögon).
- att SD själv inte förmår släppa taget (läs kontrollen som förmodligen är som ett beroende för honom)
- att Lena börjar bli starkare, inte lika lättstyrd längre, hon sätter hårt mot hårt. Lyder inte RT, ställer krav och hotar
- att Lenas hot känns betydligt mer realistiskt att det kommer sättas i verket eftersom Lena inte längre är lika rädd för att bli fri från bindningen till SD
För mig är det tydligt att det är SDs obalans och förlorade makt som leder till mordet. Han klarar inte av att se sin egen bräcklighet, ynklighet och tillkortakommanden, utan måste sträva efter att återfå sin fasad att bli hel igen genom att ta kontroll över Lena och HD.
Genom att döda Lena tar han totala kontroll över hennes liv(död) och HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som
Medan SD förmodligen förklarar mordet med att det var hur Lena agerade, dvs hennes fel, att mordet skedde.
Men en mer "mogen" person kanske tycker att situationen som SD är i är jättejobbig och ledsam, men som väljer helt andra vägar (än mord).
Citat:
Vart hotar han?
HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som
H är väldigt förtrolig med sin chef.
Månadsskiftet mars/april:
"Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte"
H uppger i förhör att hon var mer villig än S att åka, hon bestämde sig tidigare.
Han lämnar in om ESTA väldigt sent.
Han anser att de har skilt sig och här har han väl en betydligt mer sund reaktion än henne som vill till USA för att återförenas.
Vad behöver han då hota med och utöva makt för menar du?
Mitt motiv - vilket i sig inte är av primär vikt inför åtal - är betydligt tråkigare, rent knastertorrt.
Han ska sonika välja.
Från ena hållet pushar LW.
H släpper inte till fullt ut även om famnen är varm och hon doftar som en ljuvlig nyponros blandat med nybakade bullar. Hon visar med alla medel att hon vill ha sin kärnfamilj intakt.
Hon vill återförenas men det är villkorat.
Hon har skilt sig, hon har flyttat och drar åt tumskruvarna - för absolut inget annat som hon bestämt, krävt och förbjudit tidigare har fungerat.
Men eftersom anden är svag och köttet villigt så blir det extrema konsekvenser. Den stereotypa, fyrkantiga, svartvita översexuella mannen beslutar sig för att offra LW.
Senast redigerad av develi 2021-02-13 kl. 13:10.
Senast redigerad av develi 2021-02-13 kl. 13:10.