2021-02-13, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig. jag tror också att det är en cocktail av orsaker.

Lägger till lite till dina punkter:

- förlorad kontroll
- kränkt
- svartsjuka
---------------
- att SD är inte bara kränkt av att bli lämnad av två, av att ha tappat kontrollen närapå totalt över båda, utan känner sig övergiven av barnen (som han själv stött bort genom barnsliga bråk). Han upplever sig som "betydelselös" för de som tidigare varit i hans grepp.
- att SD känner att hans fasadbygge briserat, han är inte längre den perfekte fadern, hingsten, Hjärstas vita riddare och FTF-kingen. Hans maktposition har nedgraderats från hundra till nära noll ( i hans egna ögon).
- att SD själv inte förmår släppa taget (läs kontrollen som förmodligen är som ett beroende för honom)
- att Lena börjar bli starkare, inte lika lättstyrd längre, hon sätter hårt mot hårt. Lyder inte RT, ställer krav och hotar
- att Lenas hot känns betydligt mer realistiskt att det kommer sättas i verket eftersom Lena inte längre är lika rädd för att bli fri från bindningen till SD

För mig är det tydligt att det är SDs obalans och förlorade makt som leder till mordet. Han klarar inte av att se sin egen bräcklighet, ynklighet och tillkortakommanden, utan måste sträva efter att återfå sin fasad att bli hel igen genom att ta kontroll över Lena och HD.
Genom att döda Lena tar han totala kontroll över hennes liv(död) och HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som

Medan SD förmodligen förklarar mordet med att det var hur Lena agerade, dvs hennes fel, att mordet skedde.

Men en mer "mogen" person kanske tycker att situationen som SD är i är jättejobbig och ledsam, men som väljer helt andra vägar (än mord).
Citat:
HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som
Vart hotar han?

H är väldigt förtrolig med sin chef.
Månadsskiftet mars/april:

"Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte"

H uppger i förhör att hon var mer villig än S att åka, hon bestämde sig tidigare.
Han lämnar in om ESTA väldigt sent.
Han anser att de har skilt sig och här har han väl en betydligt mer sund reaktion än henne som vill till USA för att återförenas.

Vad behöver han då hota med och utöva makt för menar du?

Mitt motiv - vilket i sig inte är av primär vikt inför åtal - är betydligt tråkigare, rent knastertorrt.

Han ska sonika välja.

Från ena hållet pushar LW.
H släpper inte till fullt ut även om famnen är varm och hon doftar som en ljuvlig nyponros blandat med nybakade bullar. Hon visar med alla medel att hon vill ha sin kärnfamilj intakt.
Hon vill återförenas men det är villkorat.

Hon har skilt sig, hon har flyttat och drar åt tumskruvarna - för absolut inget annat som hon bestämt, krävt och förbjudit tidigare har fungerat.
Men eftersom anden är svag och köttet villigt så blir det extrema konsekvenser. Den stereotypa, fyrkantiga, svartvita översexuella mannen beslutar sig för att offra LW.
Senast redigerad av develi 2021-02-13 kl. 13:10.
Citera
2021-02-13, 13:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
En ny relation?
SD har framfört i sitt försvar att LW haft 12-15 "relationer" dom sista 12 månaderna.Det betyder att han
blivit kränkt en 12-15 ggr?

Om jag ska killgissa i detta skvaller så skulle jag tro att,om LW stressat en inte helt stabil (sjuk) HD så har SD spårat ur.SD fick nog av att HD blandas in i deras förehavanden.

Med det sagt så vet jag inte,trots min killgissning vem mördaren e

Det fetade:
Precis det tror jag med. Alla hot har delats ut när L hotat att berätta för H. Han är väldigt beskyddande mot H. Det syns på fotot från skogen när LW stalkade dem på FTF-jakt.

Han ville inte att HD skulle behöva lida p.g.a. hans misstag att involvera sig med L. Som han såg som en kinesiak h*ra.
Citera
2021-02-13, 13:37
Medlem
develis avatar
Citat:
En ny relation?
SD har framfört i sitt försvar att LW haft 12-15 "relationer" dom sista 12 månaderna.Det betyder att han
blivit kränkt en 12-15 ggr?

Om jag ska killgissa i detta skvaller så skulle jag tro att,om LW stressat en inte helt stabil (sjuk) HD så har SD spårat ur.SD fick nog av att HD blandas in i deras förehavanden.

Med det sagt så vet jag inte,trots min killgissning vem mördaren e
Om jag ska tjejgissa i detta skvaller så skulle jag tro att,om HD stressat en inte helt stabil (sjuk) SD så har SD spårat ur.SD fick nog av att HDs nya stil blandas in i deras förehavanden.
Citera
2021-02-13, 13:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart hotar han?

H är väldigt förtrolig med sin chef.
Månadsskiftet mars/april:

"Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte"

H uppger i förhör att hon var mer villig än S att åka, hon bestämde sig tidigare.
Han lämnar in om ESTA väldigt sent.
Han anser att de har skilt sig och här har han väl en betydligt mer sund reaktion än henne som vill till USA för att återförenas.

Vad behöver han då hota med och utöva makt för menar du?

Mitt motiv - vilket i sig inte är av primär vikt inför åtal - är betydligt tråkigare, rent knastertorrt.

Han ska sonika välja.

Från ena hållet pushar LW.
H släpper inte till fullt ut även om famnen är varm och hon doftar som en ljuvlig nyponros blandat med nybakade bullar. Hon visar med alla medel att hon vill ha sin kärnfamilj intakt.
Hon vill återförenas men det är villkorat.

Hon har skilt sig, hon har flyttat och drar åt tumskruvarna - för absolut inget annat som hon bestämt, krävt och förbjudit tidigare har fungerat.
Men eftersom anden är svag och köttet villigt så blir det extrema konsekvenser. Den stereotypa, fyrkantiga, svartvita översexuella mannen beslutar sig för att offra LW.

Och ändå skrev L till vänner att han var helt knäckt och bara ville ha tillbaka HD.
Citera
2021-02-13, 13:58
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Om jag ska tjejgissa i detta skvaller så skulle jag tro att,om HD stressat en inte helt stabil (sjuk) SD så har SD spårat ur.SD fick nog av att HDs nya stil blandas in i deras förehavanden.
Vad skulle HD's nya stil vara?Förutom att hon blivit friskare?
Citera
2021-02-13, 14:00
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
SDs agerande grundar sig absolut från uppväxten.
Modern lade locket på, "det går över". Inte peta i sånt som kan uppröra eller ifrågasättas.
Föräldrarna verkar ha valt bort SD med familj. Vid förhör 2018, hade de inte träffats sen våren 2017, om jag inte minns fel.
SD ville sova kvar en natt, med familjen när de skulle hälsa på, men det gick inte för sig.
Varför inte öppna upp sitt hem för sitt barnoch sina barnbarn?
Jularna firades inte med SD, det var så jobbigt och långt och så hade de varit tvungna att sova kvar..
Alla barn började jobba för att tjäna egna pengar vid 15-års åldern. De fick ingen veckopeng/månadspeng. Men de hade inte saknat någonting.
Yngsta sonen, fick inte ens ta med sina kläder då han flyttade hemifrån..
SD och modern är väldigt lika, fadern är blödigare, enligt modern.

De saknade inget?
Jo, de saknade kärlek och trygghet.
Samhörighet, gemenskap.
Som jag tolkar det, skulle barnen Davidsson hålla käften och prestera.
Det var träning innan skolan, skola, middag hemma sen träning efter middagen.
Hepp, hepp, raka led!?

Det som gör mig ledsen är att någon kan döda en mamma .
Att inte kunna "tänka runtomkring" den som mördas -innan den mördas ,är så himla sorgligt!
Att inte kunna sätta stopp på sig själv i en mord-situation ,utifrån att tre barn kommer förlora sin mamma ,det är där som det hela är SÅ sorgset...
Citera
2021-02-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis så. Har också funderat en hel del på SDs uppväxt samt att Martin inte ens fick ta med sig sina kläder när han flyttade hemifrån. Var de till låns och satt på hans skuldkonto, eller hur tänkte föräldrarna, tro? Stod kost och logi också på skuldkontot?

De dög inte ens när de presterade. Kom de inte etta på tävlingar så var det ingen bra prestation. Att bara komma tvåa räknades inte. När SD stolt visade upp sitt och HDs hus och den tillbyggnad han hade kämpat med, då skrattade pappan honom rakt i ansiktet. Det dög inte.

Föräldrarna satte upp ideal som var omöjliga att leva upp till. Samtidigt som de dessutom rangordnade barnen. Uteslöt Martin och gullade med Anna. SD fick dock lite extra duttande av mamman emellanåt. Kanske en liten puss på munnen i lönndom?

En sån kall och kärlekslös militärliknande uppfostran måste naturligtvis ha satt sina spår hos barnen D-sson. Det kan vara en av flera förklaringar till SDs uppenbart skeva självbild som i slutänden ledde till mordet.
Det är en delförklaring, men banne mig ingen ursäkt.
Ty man har ändå ett ansvar som vuxen att interagera på ett bra sätt med sina medmänniskor, inte utnyttja, kontrollera och manipulera dem. Tyvärr verkar nu SD agera likadant mot sina egna barn och den passivt/aggressiva HD verkar tycka det är helt i sin ordning. Låter det ske. Ett sorgligt socialt arv.
Ja, sorgligt är det.
HD verkar ha levt i skuggan av sin syster.
Framkom det vad som orsakade den dåliga relationen mellan HD och hennes mamma?
SDs bror sa att HD var lik mamma.. Oidipuskomplex?
Citera
2021-02-13, 14:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Skrev det nyss.
Villkorat.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-02-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det som gör mig ledsen är att någon kan döda en mamma .
Att inte kunna "tänka runtomkring" den som mördas -innan den mördas ,är så himla sorgligt!
Att inte kunna sätta stopp på sig själv i en mord-situation ,utifrån att tre barn kommer förlora sin mamma ,det är där som det hela är SÅ sorgset...

Jag är mer sorgsen, snarare upprörd, över att man slår ihjäl en annan människa. Det borde vara livstid på det, automatiskt.
Citera
2021-02-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis så. Har också funderat en hel del på SDs uppväxt samt att Martin inte ens fick ta med sig sina kläder när han flyttade hemifrån. Var de till låns och satt på hans skuldkonto, eller hur tänkte föräldrarna, tro? Stod kost och logi också på skuldkontot?

De dög inte ens när de presterade. Kom de inte etta på tävlingar så var det ingen bra prestation. Att bara komma tvåa räknades inte. När SD stolt visade upp sitt och HDs hus och den tillbyggnad han hade kämpat med, då skrattade pappan honom rakt i ansiktet. Det dög inte.

Föräldrarna satte upp ideal som var omöjliga att leva upp till. Samtidigt som de dessutom rangordnade barnen. Uteslöt Martin och gullade med Anna. SD fick dock lite extra duttande av mamman emellanåt. Kanske en liten puss på munnen i lönndom?

En sån kall och kärlekslös militärliknande uppfostran måste naturligtvis ha satt sina spår hos barnen D-sson. Det kan vara en av flera förklaringar till SDs uppenbart skeva självbild som i slutänden ledde till mordet.
Det är en delförklaring, men banne mig ingen ursäkt.
Ty man har ändå ett ansvar som vuxen att interagera på ett bra sätt med sina medmänniskor, inte utnyttja, kontrollera och manipulera dem. Tyvärr verkar nu SD agera likadant mot sina egna barn och den passivt/aggressiva HD verkar tycka det är helt i sin ordning. Låter det ske. Ett sorgligt socialt arv.
Under förhör så hyllar föräldrarna SD, han var så duktig, populär, problemlösare.
Han hade inga aggressiva sidor(!) pappan som såg SD misshandla lillebror, vände och gick..
Ingen av föräldrarna verkar ha frågat SD rakt ut om han gjort Lena illa! (Mördat) de kan inte tänka sig det, men de har ej heller ifrågasatt vad som hänt.
Citera
2021-02-13, 14:16
Medlem
Citat:

Ny pojkvän, ny bostad? Borde förstås ha varit frigörelse från exmannen men en del kvinnor verkar ha svårare för den biten, tyvärr.
Citera
2021-02-13, 14:17
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Skrev det nyss.
Villkorat.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Det fanns delar som jag kan hålla med.
Men att dra i tumskruvarna med familjen soom insats?-Glöm det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in