Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningskorn
Grundfrågan är proportionaliteten i åtgärder. Som en stark kritiker av FHM måste jag ändå tillstå att åtgärder utanför äldreomsorgen är marginella. Inte minst detta att fjanta runt i dessa munblöjor in absurdum. Gäller inte bara för Sverige...
2020 måste varit det varit det mest friska året i mitt liv. Noll sjukdagar och noll sjuksäng. Folk tvättar händerna och stannar hemma när de är sjuka, resan till jobbet är inte längre en 25 minuters hostattack från medpassagerarna, och kollegorna tvättar sina händer före lunch. Förut fick man be chefen skicka hem influensasjuka 60-talister som vägrade gå hem från jobbet.
Jag är väldigt sällan sjuk. Jag har hållit mig frisk sen i mars 2020 då jag var borta från jobbet 2 dagar med magont. Grundfrågan är inte min hälsa utan att vården överbelastas om vi inte inför olika åtgärder.
Om FHM hade stoppat smittan med karantäner och tester i mars och stoppat Melodifestivalen (med publik) så hade vi klarat oss med färre åtgärder. Pga vår dåliga gränsbevakning så fortsätter eländet med fler restriktioner.
Nu kommer vaccinet och det kommer förmodligen att behövas ett stick i armen varje år. Men mortaliteten kommer att sjunka och vården få andrum.
Men vi kommer att behöva restriktioner vid gränsen och internt för att trycka ner R-talet under 1.