Eftersom utfartsregeln gäller vid gågator är det väl rimligt att det räknas som en utfart och inte en korsning?
Anser du då att stora gator i Stockholms city, som normalt är just STORA gator/vägar, plötsligt är utfarter och att man får parkera över dem. När dessa plötsligt blir gågata sommartid? Finns många sådana gator i Stockholm stad. T.ex stråk som Nybrogatan, Gamla brogatan, Swedenborgsgatan. Ibland spärras en så stor och tungt trafikerad gata som Karlagatan av som gågata, eller Vallhallavägen har blivit det också en sommar.
Eftersom utfartsregeln gäller vid gågator är det väl rimligt att det räknas som en utfart och inte en korsning?
Nej, då utfartsregeln hänvisar till det som olika ting. Nu är jag inte ens säker att det är en utfart att lämna en fastighet.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Vad gäller gågatan ser jag större rimlighet i att hävda att det inte finns någon körbana att mäta 10 m ifrån.
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
7. i ett cykelfält,
8. i ett spärrområde,
9. i en cirkulationsplats, eller
10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
Körbana - En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren
Väg - 1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, 2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.
Edit: Vägtrafikdefinitionerna anger att gågata är väg
Gågata - En väg eller en vägsträcka som enligt en lokal trafikföreskrift ska vara gågata och som är utmärkt med vägmärke för gågata
Senast redigerad av y.y 2021-02-13 kl. 10:07.
Anser du då att stora gator i Stockholms city, som normalt är just STORA gator/vägar, plötsligt är utfarter och att man får parkera över dem. När dessa plötsligt blir gågata sommartid? Finns många sådana gator i Stockholm stad. T.ex stråk som Nybrogatan, Gamla brogatan, Swedenborgsgatan. Ibland spärras en så stor och tungt trafikerad gata som Karlagatan av som gågata, eller Vallhallavägen har blivit det också en sommar.
Det är en korsning.
Parkera över dem? Det får du inte göra vid en utfart heller, man får inte parkera på sådant sätt att man blockerar en utfart men det finns ingen lag om 10meter från en utfart.
Sedan vet jag att när det gäller utfarter finns lokala föreskrifter i just Stockholm.
Som jag ser det är det en utfart, om det vore en korsning skulle högerregeln gälla men det gör det inte från gågator.
Nej, då utfartsregeln hänvisar till det som olika ting. Nu är jag inte ens säker att det är en utfart att lämna en fastighet.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Du tolkar det alltså som att enbart punk 2 kan räknas som utfart?
Jag tolkar det annorlunda jag tolkar det som att samtliga vägar och liknande på listan räknas som utfarter.
Jag kan ju ha fel så klart men i körkortsboken och från körskolan när jag tog körkort och även online när jag kollade nyss så hänvisar man till utfartsregeln för allt i punkt 1, 2 och gågator och gångfartsområden.
Jag hade helt klart överklagat, om inte annat bara för att få ett förtydligande.
Jag ser det ju helt klart som en utfart(det är upphöjd trottoar från gågatan) och inte en korsning.
Du tolkar det alltså som att enbart punk 2 kan räknas som utfart?
Jag tolkar det annorlunda jag tolkar det som att samtliga vägar och liknande på listan räknas som utfarter.
Jag kan ju ha fel så klart men i körkortsboken och från körskolan när jag tog körkort och även online när jag kollade nyss så hänvisar man till utfartsregeln för allt i punkt 1, 2 och gågator och gångfartsområden.
Jag hade helt klart överklagat, om inte annat bara för att få ett förtydligande.
Jag ser det ju helt klart som en utfart(det är upphöjd trottoar från gågatan) och inte en korsning.
Just det, utfart är det precis som den fasade kantstenen antyder så något allmänt tiometersförbud finns inte men det kan såklart finnas skyltar som säger annorlunda.
Vore det en korsning så hade fordon ej fått parkera inom tio meter från den vinklade 90-graderskantstenen varken på denna eller andra sidan vägen, såvida där inte finns mittrefug och kontrollavgiften/böter är således en tankevurpa från utfärdaren som blir tung att försvara i rätten.