2021-02-13, 06:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Om jag tvingas välja mellan riksdagspartierna hade jag nog motvilligt valt M. Och i mitt fall hade en stödröst på KD kanske varit möjligt. Men knappast L eller MP, de hoppas jag tvärtom åker ur riksdagen. Jag har uppfattat att du befinner dig i motsatt del av det politiska spektrat varför det vore extra intressant att höra hur du ser på saken, kan du eller andra med västersympatier, tänka er stödrösta på något av ovanstående partier? (För KD vet jag redan svaret, jag tänkte främst på MP och möjligen L av rent taktiska orsaker, eller vore ni lika glada som jag att slippa dem?)

Jo, helt riktigt, jag befinner mig på den andra kanten. Men mer på Frank Baude-territorium, och känner mig måttligt hemma med identitetsvänstern. Det skall jävligt mycket till innan jag lägger en taktisk stödröst på Mp. Typ en opinionsundersökning som landar på 3,7% dagen före valet, eller så. I så fall skulle det kunna hända, även om det skulle göra ont i en och annan kroppsdel. L får hemskt gärna åka åt helskotta vad mig beträffar, de är enbart motbjudande.
2021-02-13, 06:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Inte så mycket. Busch har nog skrämt iväg dom flesta av dom som man vann ett tag nu när hon är avslöjad som inte riktigt den friska fläkt man trodde. Mest en stor käft bara som inte riktigt heller beter som många förväntar sig av en KD-ledare.

KD brukar ligga lågt i mellanvalen för att sedan spurta i valkampanjen.
2021-02-13, 07:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
KD brukar ligga lågt i mellanvalen för att sedan spurta i valkampanjen.
Så är det. Men dom gör sällan två bra val i rad. Gäller alla dom mindre partierna i Riksdagen.
2021-02-13, 09:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Instämmer. Inga nämnvärda förändringar och så kan det vara ibland. Men det är åtminstone trevligt att MP och L ligger kvar under 4%-spärren. Ju fler o.u. som visar på det desto mer sannolikt är det att det stämmer. Men som jag skrivit flera gånger tidigare känns MP:s siffror fortfarande lite oroande. Om detta står sig fram till valet kan de få tillräckligt med stödröster för att klara sig kvar. Ytterligare några promillen lägre hade känts mycket bättre, men det kanske kommer framöver?

Ja, MP är oroande på nästan alla sätt, inte minst avseende risken att de blir kvar i Riksdagen. Allmänheten behöver upplysas om att MP:s politik är klimatskadlig och farlig för landet, i förvissningen om att det nog inte finns mer än 3% väljare som aktivt önskar skada Sverige. Fast, säker kan man inte vara...

Det skulle förstås kännas bättre om KD låg säkrare över 4%, men KD har en tendens att stöta bort sina sympatisörer. Vet jag själv.
2021-02-13, 09:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Börjar se lite knarrigt ut för KD. Det är väl det raset som ligger bakom stora delar av M-uppgången, gissningsvis. Men vad är det Klistersson har gjort för att locka över Busch-människor på sistone, egentligen?

Jag tror att Ebbas, av media framlyfta, bostadsaffär, har med saken att göra, men även att KD har gått migrationsvansinnet till mötes gällande afghanerna. KD har stundtals svårt med sin konservativa hållning. Detta drabbar ofta partiet, genom egen förskyllande.
2021-02-13, 13:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Snarare så att höger-vänster blir allt mer irrelevant. Det är ju en trend överlag även internationellt att värderingar står högst framför ekonomi.
Vet att detta sägs ofta. Men jag ser inte att det har något vidare stöd i empiri.

Ser vi t ex till Bill Clinton så gick ekonomin bra under hans perioder och han var omåttligt populär. Folket sket fullständigt i Republikanernas försök att smutskasta honom just med värderingsfrågor.
Det var tom så efter hans avgång att kom han in i en butik som privatperson så började folk applådera.

I grunden är det ekonomi som styr. Men sedan har människor olika förståelse för vad som ger en god framtida ekonomi. Och kan därför rösta på partier som istället ger misär.

Väljare är också ofta kortsiktiga. Man kan hitta mycket offentliganställda som röstar på V. Även utbildade människor. Men då upplever dom en (kortsiktig) ekonomiskt trygghet i att kunna fortsätta vara offentlig anställda. Att V står för misär väljer dom att ignorera. Man vill inte höra på det örat.
2021-02-13, 14:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jo, helt riktigt, jag befinner mig på den andra kanten. Men mer på Frank Baude-territorium, och känner mig måttligt hemma med identitetsvänstern. Det skall jävligt mycket till innan jag lägger en taktisk stödröst på Mp. Typ en opinionsundersökning som landar på 3,7% dagen före valet, eller så. I så fall skulle det kunna hända, även om det skulle göra ont i en och annan kroppsdel. L får hemskt gärna åka åt helskotta vad mig beträffar, de är enbart motbjudande.

Ja det är Ls problem, de har inga vänner varken till vänster eller höger. De verkar faktiskt inte ens gilla varandra inom partiet.

Skall man vara paria bland övriga partier måste man ha kraft att växa på egen hand som SD, men är man ett impopulärt parti som L utan egen tillväxtkraft så måste man ha vänner.
2021-02-13, 14:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Börjar se lite knarrigt ut för KD. Det är väl det raset som ligger bakom stora delar av M-uppgången, gissningsvis. Men vad är det Klistersson har gjort för att locka över Busch-människor på sistone, egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror att Ebbas, av media framlyfta, bostadsaffär, har med saken att göra, men även att KD har gått migrationsvansinnet till mötes gällande afghanerna. KD har stundtals svårt med sin konservativa hållning. Detta drabbar ofta partiet, genom egen förskyllande.

Det känns som att det finns en grupp väljare som tvekar mellan SD, M och KD. Om både M och KD verkar opålitliga i migrationsfrågan så väljer de SD, om Ebba fikar med Jimmie så väljer de KD och om Ulf verkar tuff mot invandrare och kriminella så väljer de M. De tycker egentligen som SD men de väljer hellre M eller KD om de visar tecken på förnuft. KD kan bara växa genom att samarbeta mer med SD än vad M gör, då kommer denna grupp gå till KD igen.
2021-02-13, 14:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det känns som att det finns en grupp väljare som tvekar mellan SD, M och KD. Om både M och KD verkar opålitliga i migrationsfrågan så väljer de SD, om Ebba fikar med Jimmie så väljer de KD och om Ulf verkar tuff mot invandrare och kriminella så väljer de M. De tycker egentligen som SD men de väljer hellre M eller KD om de visar tecken på förnuft. KD kan bara växa genom att samarbeta mer med SD än vad M gör, då kommer denna grupp gå till KD igen.

Inte en orimlig bedömning. Emellertid gör denna rundgång inte att blocket växer. Vad som behövs är att få överväljare från vänstern, om man skall vara säker på att kunna bilda regering. Det är sannolikt att en del av L-raset har gått till M, men även på vänstersidan har man en rundgång mellan S, V och MP. Kanske står hoppet till att söka få C-väljare att gå höger ut, men vi ser inte av det i OU.
2021-02-13, 14:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Snarare så att höger-vänster blir allt mer irrelevant. Det är ju en trend överlag även internationellt att värderingar står högst framför ekonomi.

L har nog ingen chans hur dom än gör. Partiet är alltför splittrat för att egentligen ens kallas ett parti längre. Och en konsekvens av det förändrade landskapet där dom som helhet inte får plats.
Höger/Vänster eller Gal/tan. Spelar ingen roll hur man försöker dela upp politiska inriktningar. Det som inte går att runda är det parlamentariska läget i riksdagen. Om inte sossarna avskaffar demokratin.

Vad gäller (L) benämns de ju numera som folkpartiklarna. Så små att de knappt syns i elektronmikroskop.
2021-02-13, 14:52
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Inte en orimlig bedömning. Emellertid gör denna rundgång inte att blocket växer. Vad som behövs är att få överväljare från vänstern, om man skall vara säker på att kunna bilda regering. Det är sannolikt att en del av L-raset har gått till M, men även på vänstersidan har man en rundgång mellan S, V och MP. Kanske står hoppet till att söka få C-väljare att gå höger ut, men vi ser inte av det i OU.
Typ att få även de mest inbitna, nedärvda, bokstavstroende sosseväljarna att förstå att: S blidkar Mp för att få ha kvar makten genom att lägga ner kärnkraft > höjda elpriser > fabriker stänger produktionen > permitteringar.
2021-02-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ivar Arpi hade en intressant krönika häromdagen om att AI kunde se på ansiktet på folk om de var höger- eller vänsterväljare. Träffsäkerheten var så hög som 80 procent enligt någon studie.

Detta sagt bara för att understryka hur svårt det är att få folk att gå över blockgränsen. Vi är helt enkelt biologiskt olika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in