Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkatt
Börjar se lite knarrigt ut för KD. Det är väl det raset som ligger bakom stora delar av M-uppgången, gissningsvis. Men vad är det Klistersson har gjort för att locka över Busch-människor på sistone, egentligen?
Jag tror också M:s uppgång den senaste tiden främst kan förklaras med KD:s tillbakagång under samma period. Men jag tror inte det beror på att M gjort något bra, utan KD gjort något dåligt.
Jag kan ö.h.t. inte påminna mig att jag sett att M gjort ett smack på sistone utan förmodar att de främst ökar p.g.a. att KD gjort många av sina väljare missnöjda. Jag tänkte dels på EBT:s festande under Coronan, men främst på trädfällningen och den långvariga konflikten med sin granne. Tyvärr är jag inte insatt i frågan men förmodar att ett stort bråk med en gammal man om några träd uppfattas som okänsligt och något många av KD:s väljare betraktar som motsatsen till den etik och moral KD önskar associeras med. Jag tror faktiskt inte det är mycket svårare än så. Huruvida Kristersson och M är känsligare och har högre etik och moral är kanske en annan fråga...
Även om KD säkerligen oroas över sitt sjunkande väljarstöd tror jag de har goda chanser att få stödröster från M (och möjligen även SD) om det skulle knipa. För L kan det nog bli svårare då de lyckats med bedriften att göra sig osams med precis allt och alla. MP kan möjligen få enstaka stödröster från S (och kanske med viss tvekan även från V). Men vad jag förstått är de inte alla gånger så omtyckta av verken sossar eller vänsterpartister.
Om jag tvingas välja mellan riksdagspartierna hade jag nog motvilligt valt M. Och i mitt fall hade en stödröst på KD kanske varit möjligt. Men knappast L eller MP, de hoppas jag tvärtom åker ur riksdagen. Jag har uppfattat att du befinner dig i motsatt del av det politiska spektrat varför det vore extra intressant att höra hur du ser på saken, kan du eller andra med västersympatier, tänka er stödrösta på något av ovanstående partier? (För KD vet jag redan svaret, jag tänkte främst på MP och möjligen L av rent taktiska orsaker, eller vore ni lika glada som jag att slippa dem?)