2021-02-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
So what? 1 av 600 varav 99% är över 60 år, eller nåt i den stilen. De allra flesta över 80. Varför skulle människor under 60 vara så rädda att de begränsar sina liv?

Skönt att se att stockholmarna inte bryr sig om förkylningen. I andra länder är folk så hjärntvättade att de pissar på sig om någon kommer närmare än 2 meter eller inte bär munblöja. Patetiskt att skåda.

60 år är i mina ögon ingenting.
Man förväntas arbeta till 67 men vid 68 är man inte värt ett skit?
1 på 600 på mindre än ett år trots restriktioner är mycket. Har man ett normalt socialt liv ska alltså varje människa i sthlm känna någon som dött i det. Jag gör tex.
Du och dina gelikar framstår som hysteriska. Leva lite trist fram till senvåren för att rädda många av dessa samt slippa denna enorma vårdskuld vi nu står inför tycker inte jag är värsta grejen.
Vad är ditt problem??
Citera
2021-02-12, 22:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Grundfrågan är proportionaliteten i åtgärder. Som en stark kritiker av FHM måste jag ändå tillstå att åtgärder utanför äldreomsorgen är marginella. Inte minst detta att fjanta runt i dessa munblöjor in absurdum. Gäller inte bara för Sverige...

2020 måste varit det varit det mest friska året i mitt liv. Noll sjukdagar och noll sjuksäng. Folk tvättar händerna och stannar hemma när de är sjuka, resan till jobbet är inte längre en 25 minuters hostattack från medpassagerarna, och kollegorna tvättar sina händer före lunch. Förut fick man be chefen skicka hem influensasjuka 60-talister som vägrade gå hem från jobbet.

Samtidigt är det bra att bli lite sjuk ibland så man tränar immunförsvaret. Inte optimalt att gå flera år utan att ens bli förkyld.
Citera
2021-02-12, 22:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Uppgifter om att dödligheten rörande Covid-19 är runt 2,5% procent av smittade samt att runt 10 procent får komplikationer av vaccinet så kan jag inte hålla med dig.

Betänk därtill att de flesta döda av Covid-19 ligger i åldersgruppen 70+ år. Om du blir konstaterad smittan och dör inom 1 månad så tillskrivs du att du dött av Covid-19.

Statistiken som den är upplagd skiter i om du dog av ålder, självmord, olycka, sjukdom eller vad fan som helst. Sossesvinen har som vanligt stora problem med fakta, sanning och vetenskap.

Dödligheten ligger runt 0,5% för covid. komplikationerna för vaccinerna är lätt feber mindre än ett dygn för ca 10%. Ingen dör av vaccin.
Citera
2021-02-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dödligheten ligger runt 0,5% för covid. komplikationerna för vaccinerna är lätt feber mindre än ett dygn för ca 10%. Ingen dör av vaccin.
Haha, har du egna siffror? Skulle innebära ca 40 miljoner döda, medan det är 2 miljoner efter 1 år utan vaccin.
Det är 0,1 promille under 70 år, 0,1procent totalt.
Citera
2021-02-12, 23:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Detta. Det finns ett antal personer i denna tråd som personifierar det här i allra högsta grad. Rädda människor slutar tänka rationellt. Det är varför mannen på Tesco i UK hoppar till i panik när han upptäcker att en annan person bara står en meter ifrån honom. Detta är anledningen till att tjocka tanter skäller ut små barn för att de inte bär munblöja. Och det är anledningen till att ett gäng användare i den här tråden ägnar varje vaken sekund åt att tänka på covid, om det så är dagens dödstal eller antal smittade, Tegnellhat, vältrande i skräckscenarior, eller raseri mot oliktänkande. Vissa har ju t om fyllt hela sin signatur med covidrelaterade länkar och statistik

Frågan är vad ni hysteriker ska ägna år åt när allt detta är över. Eller kommer covid vara fastbränt i er hjärna för alltid? Det verkar inte bättre än så.

Seriöst, vem orkar gå runt och vara rädd för det lilla pissviruset? Roligast är fan alla no nonsense machomän här som inte vågar gå ut utan munblöja, och som inte kan sova med lampan släckt för att folk planerar att åka skidor under sportlovet

Om tio år kommer man säkert hitta ihjälsvultna unga män som klätt in sina lägenheter med gladpack för att undgå virusdöden. De kommer jämföras med den där japanske soldaten som hittades på en ö i Stilla havet flera årtionden efter att andra världskriget var slut och som fortfarande trodde kriget var igång.
Citera
2021-02-12, 23:13
Medlem
Citat:
Lycka till då idioter, jag skulle säga att denna smitta är just för er.
Evolutionen kräver sitt och jag är tacksam för om denna smitta är just för att rensa ut de minst levnadskraftiga.
Har vi hört sen i mars 2020. Är ändå bara 0,1 promille under 70 år som dör. 99,99% av de minst levnadskraftiga överlever ju ändå trots alla 64-pack toapapper man lagrat och hoppas.
Citera
2021-02-12, 23:16
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Samtidigt är det bra att bli lite sjuk ibland så man tränar immunförsvaret. Inte optimalt att gå flera år utan att ens bli förkyld.

Du har ju minnesceller b och t celler de minns ju det du blivit utsatt för i ditt liv och behöver ju inte tränas såvida du inte syftar på nya former av infektioner ?
Citera
2021-02-12, 23:20
Medlem
MAX-HIMs avatar
Citat:
Detta. Det finns ett antal personer i denna tråd som personifierar det här i allra högsta grad. Rädda människor slutar tänka rationellt. Det är varför mannen på Tesco i UK hoppar till i panik när han upptäcker att en annan person bara står en meter ifrån honom. Detta är anledningen till att tjocka tanter skäller ut små barn för att de inte bär munblöja. Och det är anledningen till att ett gäng användare i den här tråden ägnar varje vaken sekund åt att tänka på covid, om det så är dagens dödstal eller antal smittade, Tegnellhat, vältrande i skräckscenarior, eller raseri mot oliktänkande. Vissa har ju t om fyllt hela sin signatur med covidrelaterade länkar och statistik

Frågan är vad ni hysteriker ska ägna år åt när allt detta är över. Eller kommer covid vara fastbränt i er hjärna för alltid? Det verkar inte bättre än så.

Seriöst, vem orkar gå runt och vara rädd för det lilla pissviruset? Roligast är fan alla no nonsense machomän här som inte vågar gå ut utan munblöja, och som inte kan sova med lampan släckt för att folk planerar att åka skidor under sportlovet

Jag var inte rädd för corona från dag 1, det är sant, eftersom jag förstod att viruset inte var speciellt farligt i min åldersgrupp, utan mera ett upptåg från den globala eliten än något annat. Men sedan så trivs jag inte med rädsla, det är en dålig "vän".

Jag tycker rädsla bara för med sig dåliga saker, vi ser att coronatiker (corona fanatiker) kuvar sig för makthavare (tex. FHM, men även den dåliga pseudopappan Löfven).

Rädsla upplever jag gör människor mindre kreativa, och därmed mindre fria i sinnet, livskvalitén sjunker markant.

Rädd ska man bara tillåta sig bli vid en riktig fara, speciellt om man inte kan låta bli.

Du skrev också om munblöja. Jag upplever att de skräpar överallt numera. Ibland kan jag nästan inte gå utan att kliva på dem. Fult och stökigt blir det, ett jädrans sattyg att låta allmänheten bära dem.
Senast redigerad av MAX-HIM 2021-02-12 kl. 23:23.
Citera
2021-02-12, 23:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Haha, har du egna siffror? Skulle innebära ca 40 miljoner döda, medan det är 2 miljoner efter 1 år utan vaccin.
Det är 0,1 promille under 70 år, 0,1procent totalt.

Ca 12000 har avlidit i sverige. Svårigheten är att avgöra hur många som smittats men nånstans runt 20% har eller har haft Covid i Sverige. Det motsvarar ca 2miljoner. 12000/2000000=(ca) 0,5%. Antagandet är att ca 4ggr fler har smittats än vad som officiellt har diagnosticerats.
Citera
2021-02-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ca 12000 har avlidit i sverige. Svårigheten är att avgöra hur många som smittats men nånstans runt 20% har eller har haft Covid i Sverige. Det motsvarar ca 2miljoner. 12000/2000000=(ca) 0,5%. Antagandet är att ca 4ggr fler har smittats än vad som officiellt har diagnosticerats.
Det är en tänkbar siffra, baserat på prover ur avloppsvattnet. Frågan är om 100% någonsin kommer smittas utan vaccinering, vilket inte skedde t.ex. med HIV trots 40 års smittspridning, eller med ebola i Afrika, eller Spanskan.

RISKEN för befolkningen förändras ändå inte. 0,1 promille under 70 år dör inte av Covid-19. Finns ingenting som skulle peka på motsatsen utanför riskgrupper.
https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/
Citera
2021-02-13, 00:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Det är en tänkbar siffra, baserat på prover ur avloppsvattnet. Frågan är om 100% någonsin kommer smittas utan vaccinering, vilket inte skedde t.ex. med HIV trots 40 års smittspridning, eller med ebola i Afrika, eller Spanskan.

RISKEN för befolkningen förändras ändå inte. 0,1 promille under 70 år dör inte av Covid-19. Finns ingenting som skulle peka på motsatsen utanför riskgrupper.
https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/

Här pratar det om avloppsvatten, därtill Ebola.

Jag kunde nämna mer om dylikt, men metodiken ligger efter smittan.
Ska man antingen vilja att en viss del av jordens befolkning dör så är strategin bra.

Men om man vill stoppa smittan så går man på en annan kurs.
Kanske är så att Covid-19 är naturens gång eller så har någon kraft i världen släppt den lös.

Intresset för att stoppa smittan tycks inte riktigt finnas där, för då hade man långt tidigare agerat annorlunda. Alternativet är just att man vill rensa ut.
Citera
2021-02-13, 00:31
Medlem
Citat:
"Politik är ett förbjudet ämne i tråden."
Vad är det för förbannat uttalande när just politik är grunden till att folk faktiskt dör av denna pandemi.
Anders Tegnell gick ut med att vi ska bilda en "flockimunitet" genom att alla ska smittas och bli immuna så att smittan inte ska kunna leva vidare.

Det innebär i praktiken att man rakt av accepterar att en viss procent av Sveriges befolkning förväntas dö av denna smitta, hur humant är det? Då visste man inte ens vilken procent av befolkning som behövde offra sina liv i den metodiken.

Hade man resonerat lika dant om dödligheten legat på säg 50%

Sedan kommer nya mutationer av viruset som enligt följande tema leder till det samma igen, fortfarande så har vi inte stoppat smittan. Den bara fortsätter att döda.

Vi är inte färdiga än, nu har regeringen dessutom gett upp. Så från att vilja se att så många som möjligt blir smittade så har man bara släppt det och säger att "vi vet inte hur länge denna smitta kan husera".
Det är inte 50% dödlighet. Det är 0,1% och 0,1 promille för friska under 70 år. Föranleder inte att ställa in en hel civilisation, i Sverige och i andra länder. Storbritannien har till exempel inte klarat sig trots drakoniska regler.

Forumets regler får du diskutera i det för detta avsett forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in