2021-02-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Teävaruhandel med konstanta resor till Usa och Israel, är inte det en bra täckmantel? Varför trodde då KP att han tillhörde CIA? Kp skickade officiell fråga till CIA om vapensamlarem SEs granne. Det är offentlig handling som redovisades i Expressen.

Trävaruhandel är en lönsam affär med hela MÖ och med kontakter i USA finns flera affärsmöjligheter, allt behöver inte vara täckmantel.

Källa på att KP trodde att han tillhörde CIA?
Citera
2021-02-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Trävaruhandel är en lönsam affär med hela MÖ och med kontakter i USA finns flera affärsmöjligheter, allt behöver inte vara täckmantel.

Källa på att KP trodde att han tillhörde CIA?

Källan är en artikel i Expressen.se , publicerades då isamband med presskonferensen kring SE . Expressen presenterade de officiella frågor som KP skickat från utredningen till CIA samt även amerikanska försvaret. Jag var väldigt förvånad över att de redovisade detta i Expressen, artikeln är säkert borttagen nu, jag skall googla och se om jag hittar den.
Citera
2021-02-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ja och den gemensamma nämnaren är vapenhandel.

Ganska självklart eftersom det pågick ett krig.

Typ haubitsar och robotvapen som RBS70 och liknande samt lastbilar och reservdelar till flygplan och annat smått och gott som behövs för att föra krig.
Senast redigerad av Utredaren 2021-02-12 kl. 16:02.
Citera
2021-02-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Gubb Jan "Bagdad Bob" Stigsson? Han som tror Quick är seriemördare? Pass

Har du ännu inte sett del 2 av nya dokumentären om Svartenbrandt så gör det. Gubb är med där + att Svarten dillar om "polisen vet" när Guillou intervjuar honom. I liggaren ser man att polisen vet ang Svartenbrandt.
Citera
2021-02-12, 15:59
Medlem
Citat:
Källan är en artikel i Expressen.se , publicerades då isamband med presskonferensen kring SE . Expressen presenterade de officiella frågor som KP skickat från utredningen till CIA samt även amerikanska försvaret. Jag var väldigt förvånad över att de redovisade detta i Expressen, artikeln är säkert borttagen nu, jag skall googla och se om jag hittar den.

Jo, jag har ett minne av det och snabbgooglade men hittade inte.

Vapensamlaren har väl inte en sån profil att han skulle vara CIA agent, krävs en hel del faktiskt.
Citera
2021-02-12, 16:03
Medlem
Citat:
Teävaruhandel med konstanta resor till Usa och Israel, är inte det en bra täckmantel? Varför trodde då KP att han tillhörde CIA? Kp skickade officiell fråga till CIA om vapensamlarem SEs granne. Det är offentlig handling som redovisades i Expressen.
Ok jag läste lite för snabbt. Men enligt vad jag läst på nätet så är det just fallskärmsjägare som CIA brukar träna upp till lönnmördare, de passar tydligen bra för det.

KP försökte på alla sätt hitta något på SE.
Jag antar man letade efter någon Stay Behind koppling på vapensamlaren eller på SE eller på båda två.
Skandia räknades tydligen som ett tillhåll för Stay Behind.
Sedan hade man ju spekulerat kring att vapensamlaren skulle ha lånat ut en revolver till SE som nu också har blivit provskjuten, men man kunde tydligen inte dra några slutsatser av provskjutningen
Om man spekulerar fritt så finns det en möjlighet att alla Walkie-Talkie observationer skulle kunna komma från en mindre grupp i Stay Behind.
Citera
2021-02-12, 16:11
Medlem
Citat:
Jo, jag har ett minne av det och snabbgooglade men hittade inte.

Vapensamlaren har väl inte en sån profil att han skulle vara CIA agent, krävs en hel del faktiskt.

Han var i centrala Stockholm på mordkvällen på Bacchi vapen med en grupp affärsmän enligt dottern. Hur vet du att han inte hade profil för en CIA agent ? Kände du honom ? Det jag har läst om honom ör ju perfekt match för en CIA agent. Ett par år i USA, som fallskärmshoppare, men inte i det officiella försvaret. Trävaruhandel som täckmantel. Ständiga resor till just USA och Israel. Men det är ju förstås spekulationer. Intressant att även KP hade dessa spekulationer. Jag håller med KP, SE var inblandad, men han var förstås inte GM. Men det var så långt KP kunde komma, så långt han vågade. Han hade ju uppenbarligen blivit hotad innan presskonferensen, jag har aldrig sett någon se så rädd, vit och skärrad ut, han skakade ju nästan.

Jag tror ju förstås inte att vapensamlaren var GM han heller. Jag tror man hyrde in en Sydafrikansk hitman, de hade ju kompetenta sådana, på den tiden. Hade dock inget med politik och apartheid att göra. KP hade ju mycket kontakter med Sydafrika också i sin utredning.

Alla är så intresserade av vem som ör GM, men det är väl ganska ointressant vilken hitman det var som höll i vapnet?
Senast redigerad av Homes 2021-02-12 kl. 16:19.
Citera
2021-02-12, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
KP försökte på alla sätt hitta något på SE.
Jag antar man letade efter någon Stay Behind koppling på vapensamlaren eller på SE eller på båda två.
Skandia räknades tydligen som ett tillhåll för Stay Behind.
Sedan hade man ju spekulerat kring att vapensamlaren skulle ha lånat ut en revolver till SE som nu också har blivit provskjuten, men man kunde tydligen inte dra några slutsatser av provskjutningen
Om man spekulerar fritt så finns det en möjlighet att alla Walkie-Talkie observationer skulle kunna komma från en mindre grupp i Stay Behind.

Ja, Skandiahuset var perfekt med en bakdörr man kunde slinka in och ut ur obemärkt, sen kunde vem som helst smugglas ut ur garaget.
Citera
2021-02-12, 16:20
Medlem
Citat:
Han var i centrala Stockholm på mordkvällen på Bacchi vapen med en grupp affärsmän enligt dottern. Hur vet du att han inte hade profil för en CIA agent ? Kände du honom ? Det jag har läst om honom ör ju perfekt match för en CIA agent. Ett par år i USA, som fallskärmshoppare, men inte i det officiella försvaret. Trävaruhandel som täckmantel. Ständiga resor till just USA och Israel. Men det är ju förstås spekulationer. Intressant att även KP hade dessa spekulationer. Jag håller med KP, SE var inblandad, men han var förstås inte GM. Men det var så långt KP kunde komma, så långt han vågade. Han hade ju uppenbarligen blivit hotad innan presskonferensen, jag har aldrig sett någon se så rädd, vit och skärrad ut, han skakade ju nästan.

Han var tullare i USA inte "fallskärmshoppare". Jag känner honom inte men av allt som finns i MSM så finns inget som tyder på det.

Han sålde svensk pappersmassa till kunder i USA och Israel och resor är en naturlig del av en säljares vardag.

Det hela är ett försök av KP att visa att han gjort något.
Citera
2021-02-12, 16:22
Medlem
Enligt Expressen var vapensamlarens dotter på samma bio som paret Palme på mordkvällen. Lustigt sammanträffande.
Citera
2021-02-12, 16:25
Medlem
Citat:
Han var tullare i USA inte "fallskärmshoppare". Jag känner honom inte men av allt som finns i MSM så finns inget som tyder på det.

Han sålde svensk pappersmassa till kunder i USA och Israel och resor är en naturlig del av en säljares vardag.

Det hela är ett försök av KP att visa att han gjort något.
Dottern berättar i Expressen att pappan varit i Usa där han varit fallskärmsjägare.
Citera
2021-02-12, 16:30
Medlem
Citat:
Dottern berättar i Expressen att pappan varit i Usa där han varit fallskärmsjägare.

Kan du inte för en gångs skull läsa inlägg om det du påstår.
Se nedan

Citat:
Intressant att hans tjänst som översättare för det amerikanska flygvapnet skulle vara i Sverige. Förmodligen var det för MATS formellt och, vem vet, kanske som en förbindelseofficer, liasion officer, mellan svenska Staybehind och någon "hemlig avdelning" inom MATS för kommunikation mellan dem. Så kan jag tänka mig att en eventuell anknytning till de hemliga tjänsterna kan ha sett ut.

"Fallskärmsjägare" skall nog vara Airborne och kan avse såväl stridande personal som sambandspersonal i stabs som stridande befattning, dvs hoppar fallskärm. En bra utbildning/ bakgrund i händelse av ett krig i norra europa där USA därmed skulle ha en tvåspråkig signalofficer med erfarenhet av "Custom" Tull och hur ett amerikanskt Airborne-förband fungerar och kommunicerar och eventuell kontakt med svenska Staybehind
Inactivated on 1 June 1948, Air Transport Command was the precursor to what became the Military Air Transport Service (MATS) in 1948 and was redesignated Military Airlift Command (MAC) in 1966. It was consolidated with MAC in 1982, providing a continuous history of long range airlift through 1992 when the mission was transferred to today's Air Mobility Command.
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_Transport_Command
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in