2021-02-12, 11:47
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I september hade man hittat 12 000 mutationer, men de flesta är ju ganska lika till stor del och vaccinet fungerar.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6

De vet ju inte ens med 110% säkerhet om vaccinen biter på de nuvarande mutationerna som dominerar.
Citera
2021-02-12, 11:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det finns en massa olika sätt viruset kan mutera på. Men endast en liten andel av förändringarna påverkar vaccineffektiviteten. Det gör endast mutationer som skapar förändringar i det sk spikeproteinet som transporterar viruset in i cellen och är alltså den viktigaste delen för viruset att ta sig in i cellen och börja reproducera.

Smittsamheten och infektionsbenägenheten är alltså väldigt beroende av spikeproteinet och det är därför detta man riktar in sig på vid framställningen av vaccin.
Det finns en begränsad mängd sätt detta spikprotein kan se ut och bibehålla sin funktion att få in viruset i cellen. Vi ser också att exempelvis den brittiska varianten är mer smittsam pga förändringar i spikproteinet. Vaccinen verkar dock på denna nya variant också. Så alla förändringar i spikproteinet leder inte heller till ett inaktivt vaccin.

Och de flesta förändringar i spikproteinet gör viruset mindre smittsamt.

Nu när vaccin kommer in i bilden uppstår ett selektionstryck som förmodligen inledningsvis kommer att göra viruset mindre smittsamt sett till en ovaccinerad population som referens, men mer smittsamt i en vaccinerad population. Denna variant kan sedan fortsätta att utvecklas mot smittsammare varianter, om det finns värdar nog att förändras i.

Man brukar säga att man satt viruset i en rävsax. "Förändra dig och bli mindre smittsamt eller dö ut" ungefär. Likt Sars-cov-2 är också mässlingen ett RNA - virus. Så även åtminstone de flesta influensavirus. Där det ser helt olika ut i avseende på immunitet/durabilitet och vaccineffektivitet dessa virus emellan. Var någonstans mellan dessa som Sars-cov-2 ligger återstår nog till störst del att se.

Nej, alla vaccin genomgår fas3-studier där observationsgrupp och kontrollgrupp ingår. Det är genom en jämförelse mellan dessa grupper vaccineffektiviteten bestäms i det skedet.

Sedan har mycket riktigt effekterna av Modernas vaccin studerats i sera och jämförts med konvalescent grupp med lovande resultat. Markörerna visar på både högre och jämnare (mindre variation mellan individer) immunrespons för vaccinerad grupp än konvalescent grupp (de som genomgått infektion).

Se figur 2 här.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2022483#figures_media
Det är klart att alla vacciner gör det. Men vad jag förstår specifikt mot Sydafrikavarianten så är AZ-vaccinet ensam om att vara testat i det verkliga livet och inte mot plasma. Eller?
Citera
2021-02-12, 11:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag råkade a ett diagram med Sverige, Danmark och Israel uppe och konstaterar att utvecklingen när det gäller dödsfall är väldigt lika. Är inte det lite märkligt?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-01..latest&country=SWE~DNK~ISR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=new_vaccinations&pickerSort=as c
En intressant sak att se vore andelen av antal typ 70+ (som vaccineras tidigt) i förhållande till totalen för populationerna. Det gissar jag är den signal som skulle visa sig först.
Citera
2021-02-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Till matematiska folket här inne och alla andra experter och spådamer

Vad händer i sverige om 2 veckor?
Beror på vem du frågar.
Frågar du svartmåle-folket så går Sverige under om 2 veckor.
Frågar du mer normalt tänkande människor blir svaret förmodligen att det händer inget speciellt.
Citera
2021-02-12, 11:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag råkade a ett diagram med Sverige, Danmark och Israel uppe och konstaterar att utvecklingen när det gäller dödsfall är väldigt lika. Är inte det lite märkligt?
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-11-01..latest&country=SWE~DNK~ISR&region=World&deaths Metric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoot hing=7&pickerMetric=new_vaccinations&pickerSort=as c

Citat:
En intressant sak att se vore andelen av antal typ 70+ (som vaccineras tidigt) i förhållande till totalen för populationerna. Det gissar jag är den signal som skulle visa sig först.
Hittade denna:
https://pbs.twimg.com/media/EtKUPKJXMAYoVkL?format=jpg&name=large

Tagen härifrån:
https://mobile.twitter.com/segal_eran/status/1356313705684869121?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1356313711800160259%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es2_&ref_url=https%3A%2F%2Fd-2244902306796210068.ampproject.net%2F2101300534005 %2Fframe.html

Inte den bästa källan kanske, men var det jag hittade snabbt. Ganska intressant tråd förövrigt.
Citera
2021-02-12, 11:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är klart att alla vacciner gör det. Men vad jag förstår specifikt mot Sydafrikavarianten så är AZ-vaccinet ensam om att vara testat i det verkliga livet och inte mot plasma. Eller?
Ja ha, du menade specifikt den varianten. Då vet jag inte.
Citera
2021-02-12, 11:57
Medlem
Citat:

Om två veckor så kommer vi se en kraftig smittspridning där den brittiska mutationen har fått fäste. Restriktioner liknande de I Skellefteå kommer att finnas på flera platser i Sverige. Spridningen h till andra delar av landet har också tagit fart. Så två veckor senare kan vi räkna med en ny våg I landet.
Citera
2021-02-12, 12:00
Medlem
Citat:
De mest uppmärksammade nya varianterna är den brittiska och den sydafrikanska. Vaccin biter åtminstone även på dessa varianter.
Det är inte säkert. Den sydafrikanska varianten B1351 är bara 47% lik den gamla. Det är en stor förändring som mutationen har skapat.
Vi vet redan att Sydafrika har förbjudit AZ vaccinet eftersom den biter inte på den sydafrikanska varianten.
Så att säga påståendet att vaccin biter på dessa varianter inte vara rätt snarare det är felaktigt.
Citera
2021-02-12, 12:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
De vet ju inte ens med 110% säkerhet om vaccinen biter på de nuvarande mutationerna som dominerar.
Vilken nuvarande mutation och var menar du?
Citera
2021-02-12, 12:08
Medlem
Citat:

Antalet döda kommer gå neråt, eftersom smittspridningen gått neråt en tid.

Ser man på smittspridningen så beror det på vilka antaganden man gör. Trenden för smittspridningen på kort sikt verkar ju närmast ligga på en platå så hur länge ska man tro att den ligger här innan den sticker iväg åt något håll?

På aningen längre sikt pekar det neråt vilken förstås kan extrapoleras neråt.

Tror man på en tredje våg så är det ju också svårt att välja antaganden för hur snabbt det kommer vända uppåt.

Jag personligen tror att den senaste månadens nedgång är en följd av Jullovet och att det strax vänder uppåt för att precis som förra våren toppa i april innan solen kommer som en räddning.

Den höga dödligheten kanske vi inte kommer se så mycket mer av ifall nu vaccinationerna av riskgrupperna går någorlunda okej.
Citera
2021-02-12, 12:16
Medlem
Sinnerstens avatar
På Lunchekot nu 12:30 kommer följande ämne att behandlas:

" Pga Pandemin så står många platser tomma på äldreboenden, det gör nu att personal får sparken."

Detta påminner mig om ett inlägg jag gjorde i Mars förra året: Inlägg #137625.

"Jag menar det finns ju RISK att vi kan få en Italienliknande situation och då är det ju rimligt att i ett tidigt skede TA HÖJD för att så eventuellt kan ske.
Istället för att sitta i skiten sen med många döda och kollapsad sjukvård.

Nu är det ju heller inte endast Italien som tar till extrema åtgärder och varför Sverige inte väljer att agera tyder ju på att man kallt räknar med att många pensionärer och andra riskgrupper ska dö bort.

Kostnader bort, WIN för samhället.

Jag misstänker en agenda som hade fått folk att bli rädda om den kom ut.
Den kommer att komma ut men då kommer det redan att vara försent."
Senast redigerad av Sinnersten 2021-02-12 kl. 12:19.
Citera
2021-02-12, 12:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
De mest uppmärksammade nya varianterna är den brittiska och den sydafrikanska. Vaccin biter åtminstone även på dessa varianter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är inte säkert. Den sydafrikanska varianten B1351 är bara 47% lik den gamla. Det är en stor förändring som mutationen har skapat.
Vi vet redan att Sydafrika har förbjudit AZ vaccinet eftersom den biter inte på den sydafrikanska varianten.
Så att säga påståendet att vaccin biter på dessa varianter inte vara rätt snarare det är felaktigt.
Läs en sansad någorlunda vetenskaplig artikel om AZ:s vaccin och den Sydafrikanska mutationen.
https://www.sciencemag.org/news/2021/02/south-africa-suspends-use-astrazenecas-covid-19-vaccine-after-it-fails-clearly-stop

SA har inte förbjudit vaccinet, man har pausat användandet (innan man börjat använda det) för att utvärdera vilken effekt det det har. Även om det inte hindrar covid-sjukdom kan det ju vara så att det är effektivt för att hindra allvarlig sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in