Citat:
Ursprungligen postat av
Talespin
Ja, men vi har bara upptäckt en bråkdel av alla mutationer.
Det är fullständigt orimligt att tro att vaccinen skulle fungera på samtliga varianter.
Dessutom så blir ju mutationerna bara fler och fler. När vi har vaccinerat bort 500 varianter så är det 9500 kvar.
Det finns en massa olika sätt viruset kan mutera på. Men endast en liten andel av förändringarna påverkar vaccineffektiviteten. Det gör endast mutationer som skapar förändringar i det sk spikeproteinet som transporterar viruset in i cellen och är alltså den viktigaste delen för viruset att ta sig in i cellen och börja reproducera.
Smittsamheten och infektionsbenägenheten är alltså väldigt beroende av spikeproteinet och det är därför detta man riktar in sig på vid framställningen av vaccin.
Det finns en begränsad mängd sätt detta spikprotein kan se ut och bibehålla sin funktion att få in viruset i cellen. Vi ser också att exempelvis den brittiska varianten är mer smittsam pga förändringar i spikproteinet. Vaccinen verkar dock på denna nya variant också. Så alla förändringar i spikproteinet leder inte heller till ett inaktivt vaccin.
Och de flesta förändringar i spikproteinet gör viruset mindre smittsamt.
Nu när vaccin kommer in i bilden uppstår ett selektionstryck som förmodligen inledningsvis kommer att göra viruset mindre smittsamt sett till en ovaccinerad population som referens, men mer smittsamt i en vaccinerad population. Denna variant kan sedan fortsätta att utvecklas mot smittsammare varianter, om det finns värdar nog att förändras i.
Man brukar säga att man satt viruset i en rävsax. "Förändra dig och bli mindre smittsamt eller dö ut" ungefär. Likt Sars-cov-2 är också mässlingen ett RNA - virus. Så även åtminstone de flesta influensavirus. Där det ser helt olika ut i avseende på immunitet/durabilitet och vaccineffektivitet dessa virus emellan. Var någonstans mellan dessa som Sars-cov-2 ligger återstår nog till störst del att se.
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Eftersom jag tycker att AZ-vaccinet blivit en slagpåse i debatten så vill jag säga följande om att det inte skulle funka mot Sydafrikavarianten:
För det första så tror jag att AZ-vaccinet är det enda som verkligen blivit testat i verkligheten bland vaccinerade. De andra vaccinerna är testade mot plasma vad jag förstår. För det andra var urvalet för AZ-vaccinet lite märkligt och definitivt för litet för att man skulle ha kunnat dra några säkra slutsatser.
Nej, alla vaccin genomgår fas3-studier där observationsgrupp och kontrollgrupp ingår. Det är genom en jämförelse mellan dessa grupper vaccineffektiviteten bestäms i det skedet.
Sedan har mycket riktigt effekterna av Modernas vaccin studerats i sera och jämförts med konvalescent grupp med lovande resultat. Markörerna visar på både högre och jämnare (mindre variation mellan individer) immunrespons för vaccinerad grupp än konvalescent grupp (de som genomgått infektion).
Se figur 2 här.
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2022483#figures_media