• 1
  • 2
2021-02-12, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Frysen är självafrostande.

Under senaste tiden har jag märkt att det varit olika kallt i frysen

De självavfrostande frysarna har dold förångare och en fläkt blåser den kalla luften till frysutrymmet. När jag spelar upp filmen låter det precis som en fläkt som slår mot något, så jag gissar att du fått något skräp där eller att något lossnat och ligger mot fläkten.
Citera
2021-02-12, 10:36
Medlem
Någon frågade var jag kom ifrån. Jag bor i Karlskrona Blekinge och är född här. Kommer få ny kyl/frys i dag. SAPS var och kollade i går och jag kommer få ny kyl/frys eftersom den är ungefär 8 år gammal och inte lönt att laga.
Citera
2021-02-12, 15:57
Medlem
Jag tror också på ett fläktblad som går emot något. Den blåser nog kalluft från frys till kyl.

Passa på nu när det är kallt o töm frys o kyl o frosta av.

Skulle gissa på att is byggts upp nära fläkten.

Innan du startar den så känn överallt på insidan så att det inte finns något kallt ställe kvar. Mao frosta av den ordentligt.

Har du en vanlig kalluftfläkt så ställ den så att det blåser in i skåpet så går det fortare.

Man ska inte använda varmluft för att tina/avfrosta, möjligen ställa in en stor kastrull med varmvatten om det är brådis.

Perfekt väder nu att avfrosta!

Skulle ljudet finnas kvar efter avfrostning kan något ramlat ner i lufthålen, då är det bara att skruva av plastpanelerna.
Citera
2021-02-13, 12:03
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Någon frågade var jag kom ifrån. Jag bor i Karlskrona Blekinge och är född här. Kommer få ny kyl/frys i dag. SAPS var och kollade i går och jag kommer få ny kyl/frys eftersom den är ungefär 8 år gammal och inte lönt att laga.
Jaha, den var så gammal. Inte mkt o göra då. Slitage är normalt.
Det kan visserligen vara svaj på nätet som puttade den över kanten.
Se din frys som en gammal tant som fått covid. En ny frys hade klarat sig.

Det kan också som en säger vara is, avfrostningsfunktionen kanske krånglar.
Kanske har du lagt in något nytt som inte var fruset från början ?
Min jula-luftvärmepump bildar ibland is i utedelen när det är snöslask och fuktigt ute och fläkten slår i isen.
Den motsvarar insidan i din frys.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-13 kl. 12:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in