Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Detta är från den 23/12:
Det är fler än en gång för det faller på sin egen orimlighet annars.
men troligen färre än 20, skulle jag ge en avancerad chansning så nio?
1) första besöket var inte EB med utan en väninna frågade Esb om han var intresserad att sälja (vilket han var) annars hade det inte gått vidare.
2 andra kontakten var när hon bjöd på dom bullar som det skrivs mycket om då var EB med
sen följer min chansning
!) andra gången. då dom tittar på huset mm
3) tredje gången då dom har hunnit tänka och smälta intrycket och hon säger kanske " jag vill besiktiga huset och få det värderat, och Esb säger jag vill inte ha en mäklare.
4) besiktning av Anticimex 2 dagar (kanske var han med båda gg) dvs 4 gg då
5) genomgång av köpeavtalets innebörd och vad som skulle ingå i detta.
6) kontroll av detta gemensamt och kanske justering om allt inte stämde.
7) kontraktskrivandets dag
8 ) dagen då dom var där och röjde då var han där.
så 8-9 är det troligen om min beräkning håller eller fler.
Här ger jag då min version, av hur det skulle kunna ha gått till, med ett i stort sett minimalt antal träffar.
0) Esbjörn blir kontaktad av en gemensam bekant och informerad om att Ebba är intresserad av hans hus. Han är välkommen till kaffe hos henne om han är intresserad av att sälja.
1) Esbjörn går till Ebba, eftersom han kan tänka sig att sälja. Detta är första gången de träffas. De pratar om det hela och lägger upp en plan för hur det skall gå vidare. En värdering först, som Ebba får ombesörja eftersom Esbjörn bor i Västerås och inte är här så ofta.
1.1) En värdering av huset genomförs och Esbjörn får denna på SMS, precis som Ebba. Esbjörn bekräftar att det värde som anges i värderingen är rimligt för honom. Ebba tycker likadant. De kommer överens om att Ebba får besiktiga huset. All denna kommunikation sker per telefon, så de träffas inte.
2) Besiktning sker, anticimex är där i två dagar och går igenom huset. Esbjörn är med i alla fall en av dagarna, liksom Ebba del av dag då hon är upptagen med annat som pariledare och inte har möjlighet lägga en hel arbetsdag där.
2.1) Esbjörn får besiktningsprotokollet skickat till sig av Ebba och läser igenom det. De pratar på telefon och kommer överens om värderat pris minus 300 ksek för att Esbjörn säljer fastigheten i befintligt skick med allt skräp kvar. Ebba får i uppdrag att ordna fram kontraktshandlingar. Hon kontaktar Sjönära som tar på sig ett skrivaruppdrag.
2.2) SJönära kontaktar Esbjörn och stämmer av allt som behövs med honom.
2.3) Kontraktsunderlaget skickas till Esbjörn och Ebba som går igenom det var för sig och med sina respektive sakkunniga, i den mån de har sådana och vill göra det.
3) Esbjörn och Ebba träffas den 20e augusti för att underteckna köpeavtalet.
Ovanstående är ett inte alls orimligt utan snarare ganska normalt förfarande vid bostadsköp.
Det innebär att de träffats tre gånger under processen.
Jag säger inte att det var så det gick till, bara att det är ett fullt normalt skeende. Fler gånger behöver man inte träffas. Och det är inte ens säkert att säljaren är med vid en besiktning. Även om jag vill påstå att det är det normala.