2021-02-11, 22:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Rent formellt kan hon vara det.
Precis som 400'000 svenskar lever i materiell och social fattigdom enligt SCB.

Allt är relativt och allt handlar om att skapa fack att stoppa människor i.
Ebba Busch och hennes barn har mest troligt inte sovit en natt i någon gränd i Uppsala.
Det är bara retoriskt flummeri av Ebba Busch-sekten för att visa på Ebba Buschs utsatthet och att hon är ett offer med 139'000SEK i månaden.

Faktisk ingen dum analys alls.

Det är fan sant som dom säger. Till och med en blind höna kan snubbla på ett korn

Den beskrivningen kommer ju som en direkt respons på all den skit och smutskastning som Ebba-hatarna står för. Skillnaden mot Ebba-hatarnas skit och smutskastning är att denna beskrivningen av Ebba som hemlös är per definition helt korrekt.
2021-02-11, 22:37
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad säger du om möjligheten att Esbjörn egentligen ville sälja, men hans omgivning påverkar honom att visa sälj-ånger.

Ebbas passus om "verkligen inte vill" kan ju tolkas i det ljuset, särslilt när Esbjörn (som borde uppmuntrats storligen av att Ebba kallar till möte för att reda ut frågan) nekar att komma dit. Konsekvenserna borde vara uppenbara för alla runt honom, om nu Esbjörn inte förstår det.

Antingen ÄR Esbjörn helt koko (då uppenbaras det i rätten) eller så finns det mer än hund begraven i detta (inte nödvändigtvis på tomten).

En uppenbar möjlighet (men inte den enda) är ju om de närstående är övertygade (likt några i tråden) att det enkelt gått att få ut en eller två millar till, bara Monica kopplat in "elitmäklare på orten", en annan är att någon i kretsen hade ett testamente på fastigheten. En tredje möjlighet är att någon inbillat Esbjörn att det bara gäller att hålla ut och plåga Ebba, så brinner handpenningen inne när hon lägger ner saken.
Kan inte annat än berömma dig för att ha lyft frågan till en nivå högre för mig och hoppas jag för alla andra som inte tänkt så här långt. En helt annan kvalité på denna din fråga än de som en hel del slängt fram snabbare än en kulspruta enkom i syfte att skymma de tankar man kommit fram till å satt på pränt här i tråden. Dock har jag med detta inte sagt att något av det du angett i det jag citerar måste vara det sanna. Det vet jag att inte heller du anser men jag säger det för de som inte är lika nyanserade i sitt sätt att bedöma sakens natur.

* till dig för att ha gett mig en fullgod paus här i tråden.

PS en sak till dock - Esbjörn behöver inte vara helkokko - han kan ha blivit duperad att sälja - vi får inte glömma att det var Ebba som var initiativtagare till affären.
Senast redigerad av kubun 2021-02-11 kl. 22:42.
2021-02-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nope, det är väldigt långt ifrån en lika trolig version. Din historia har många drag av rent påhitt och fantasier. Den förra återger i huvudsak saker vi vet har hänt, och har ingen avsikt att påtala att vissa saker har skett på ett visst vis, utan är enbart till för att, givet saker vi vet har hänt, göra en uppskattning om antalet gånger Esbjörn och Ebba träffats.

Den första varianten grundar sig på kända fakta.
Din variant är rena fabler.

Men att du ska förstå skillnaden, det har jag inga illusioner om. Illusionerna är det du och resten av dina kompisar från Fablernas Värld som står för.
haha, visa mig artiklar som backar dessa punkter, dom finns inte.
Dom som finns kring tiden före avtalsskrivningen är i princip uteslutande från Ebba Busch.

Som jag skriver vet vi inte ens om de gick igenom avtalet ens när det skrevs på.
Jag har skrivit det förut men ni i Ebba Busch-sekten kastar er framför tåget för att rädda den store ledaren så fort någon ifrågasätter henne, Moder Teresa framstår som en skurk jämfört med hur okritiskt ni ser på Ebba Buschs uttalanden i den här affären. Tror ni alla borde ta ett par steg tillbaka och chilla ner lite i era bedömningar tills mer fakta finns att tillgå, man kan nästan tro att ni försöker driva ett drev för att "skydda" Ebba Busch.
2021-02-11, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du är så korkad att du inte ens kan kolla upp en enkel referens. Trots upprepade uppmaningar.

Ingen har påstått att Ebba är uteliggare. Det är det du som tramsar om.

Som jag skrev, Ebba är per socialstyrelsens definition hemlös. Det har framgått med all önskvärd tydlighet i detta ärendet.

Du har väl inte ens nåt hår på skallen, kan man tänka sig. För då hade du kunnat kamma dig. Men det kan du uppenbarligen inte. (pun intended. no offense, bald people)

Din referens var en död länk. I och för sig inget ögonbrynshöjande, då ditt resonemang är samma sak.(=Dött)

Ebbas fastighetsaffär handlar om att affären kommer kosta henne multum rent politiskt, inte om att hon blir hemlös uteliggare. Hon har antagligen suttit tillräckligt länge i Riksens Ständer, som det hette hederligt förr, att hon har sitt på det torra. Knappast troligt "hemlös uteliggare" alltså. Även om KDS åker ut beroende på 4%-spärren vid nästa val...

Hon blir knappast uteliggare eller hemlös.
(Hon är ganska söt också, tycker i alla fall jag.. Speciellt när hon är arg..)
Senast redigerad av kraftfoder 2021-02-11 kl. 22:45.
2021-02-11, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Detta är från den 23/12:
Det är fler än en gång för det faller på sin egen orimlighet annars.
men troligen färre än 20, skulle jag ge en avancerad chansning så nio?

1) första besöket var inte EB med utan en väninna frågade Esb om han var intresserad att sälja (vilket han var) annars hade det inte gått vidare.
2 andra kontakten var när hon bjöd på dom bullar som det skrivs mycket om då var EB med
sen följer min chansning
!) andra gången. då dom tittar på huset mm
3) tredje gången då dom har hunnit tänka och smälta intrycket och hon säger kanske " jag vill besiktiga huset och få det värderat, och Esb säger jag vill inte ha en mäklare.
4) besiktning av Anticimex 2 dagar (kanske var han med båda gg) dvs 4 gg då
5) genomgång av köpeavtalets innebörd och vad som skulle ingå i detta.
6) kontroll av detta gemensamt och kanske justering om allt inte stämde.
7) kontraktskrivandets dag
8 ) dagen då dom var där och röjde då var han där.

så 8-9 är det troligen om min beräkning håller eller fler.

Här ger jag då min version, av hur det skulle kunna ha gått till, med ett i stort sett minimalt antal träffar.

0) Esbjörn blir kontaktad av en gemensam bekant och informerad om att Ebba är intresserad av hans hus. Han är välkommen till kaffe hos henne om han är intresserad av att sälja.
1) Esbjörn går till Ebba, eftersom han kan tänka sig att sälja. Detta är första gången de träffas. De pratar om det hela och lägger upp en plan för hur det skall gå vidare. En värdering först, som Ebba får ombesörja eftersom Esbjörn bor i Västerås och inte är här så ofta.
1.1) En värdering av huset genomförs och Esbjörn får denna på SMS, precis som Ebba. Esbjörn bekräftar att det värde som anges i värderingen är rimligt för honom. Ebba tycker likadant. De kommer överens om att Ebba får besiktiga huset. All denna kommunikation sker per telefon, så de träffas inte.
2) Besiktning sker, anticimex är där i två dagar och går igenom huset. Esbjörn är med i alla fall en av dagarna, liksom Ebba del av dag då hon är upptagen med annat som pariledare och inte har möjlighet lägga en hel arbetsdag där.
2.1) Esbjörn får besiktningsprotokollet skickat till sig av Ebba och läser igenom det. De pratar på telefon och kommer överens om värderat pris minus 300 ksek för att Esbjörn säljer fastigheten i befintligt skick med allt skräp kvar. Ebba får i uppdrag att ordna fram kontraktshandlingar. Hon kontaktar Sjönära som tar på sig ett skrivaruppdrag.
2.2) SJönära kontaktar Esbjörn och stämmer av allt som behövs med honom.
2.3) Kontraktsunderlaget skickas till Esbjörn och Ebba som går igenom det var för sig och med sina respektive sakkunniga, i den mån de har sådana och vill göra det.
3) Esbjörn och Ebba träffas den 20e augusti för att underteckna köpeavtalet.

Ovanstående är ett inte alls orimligt utan snarare ganska normalt förfarande vid bostadsköp.
Det innebär att de träffats tre gånger under processen.

Jag säger inte att det var så det gick till, bara att det är ett fullt normalt skeende. Fler gånger behöver man inte träffas. Och det är inte ens säkert att säljaren är med vid en besiktning. Även om jag vill påstå att det är det normala.
2021-02-11, 22:48
Medlem
Citat:
Faktisk ingen dum analys alls.

Det är fan sant som dom säger. Till och med en blind höna kan snubbla på ett korn

Den beskrivningen kommer ju som en direkt respons på all den skit och smutskastning som Ebba-hatarna står för. Skillnaden mot Ebba-hatarnas skit och smutskastning är att denna beskrivningen av Ebba som hemlös är per definition helt korrekt.
Man behöver inte hata Ebba Busch för att se att hon är en narcissistisk notorisk lögnerska i sitt politiska liv. Hon är utan tävlan den politikern i nationell politik som åkt på flest avslöjade lögner i hårda uttalanden och påståenden 2020. Hennes karaktär är värd att ifrågasätta. Men det behöver per sig inte betyda att hon har lurat Esbjörn på något vis, men affärens tillvägagångssätt och Ebba Buschs karaktär höjer varningsflagg.

Men före att jag dömer så vill jag ha mer på fötterna, jag vill ha fakta.
Tyvärr så håller jag med Ebba Busch-sekten att Binninge inte är en bra advokat för Esbjörn. Hans övertro på en värdering som skulle göra gällande 5-6 miljoner känns långt borta och helt ärligt så skulle det nog behövas minst två värderingar till för att trumfa den Ebba Busch redan sitter på.
Det som en förståndig försvarsadvokat hade gjort är att kartlägga hela processen genom vilket affären uppstod och få fram hur affären har gått till, i mitt tycke är det de enda relevanta. Det är där såret uppstår, allt efter är bara blödningar och försök till omplåstring.

Där och då vid affärens uppkomst finns bara två vägar;
1 Esbjörn vill på riktigt sälja,
2 Ebba Busch har lurat Esbjörn på något vis, detta oavsett om han är dement eller inte.

Sen efter affären är sluten så tillkommer det massor med andra tomtar in i bilden och allt blir bara kaos för alla, inte minst Esbjörn. Det som händer efter är helt ointressant i min bok.
2021-02-11, 22:49
Medlem
Citat:
Här ger jag då min version, av hur det skulle kunna ha gått till, med ett i stort sett minimalt antal träffar.

0) Esbjörn blir kontaktad av en gemensam bekant och informerad om att Ebba är intresserad av hans hus. Han är välkommen till kaffe hos henne om han är intresserad av att sälja.
1) Esbjörn går till Ebba, eftersom han kan tänka sig att sälja. Detta är första gången de träffas. De pratar om det hela och lägger upp en plan för hur det skall gå vidare. En värdering först, som Ebba får ombesörja eftersom Esbjörn bor i Västerås och inte är här så ofta.
1.1) En värdering av huset genomförs och Esbjörn får denna på SMS, precis som Ebba. Esbjörn bekräftar att det värde som anges i värderingen är rimligt för honom. Ebba tycker likadant. De kommer överens om att Ebba får besiktiga huset. All denna kommunikation sker per telefon, så de träffas inte.
2) Besiktning sker, anticimex är där i två dagar och går igenom huset. Esbjörn är med i alla fall en av dagarna, liksom Ebba del av dag då hon är upptagen med annat som pariledare och inte har möjlighet lägga en hel arbetsdag där.
2.1) Esbjörn får besiktningsprotokollet skickat till sig av Ebba och läser igenom det. De pratar på telefon och kommer överens om värderat pris minus 300 ksek för att Esbjörn säljer fastigheten i befintligt skick med allt skräp kvar. Ebba får i uppdrag att ordna fram kontraktshandlingar. Hon kontaktar Sjönära som tar på sig ett skrivaruppdrag.
2.2) SJönära kontaktar Esbjörn och stämmer av allt som behövs med honom.
2.3) Kontraktsunderlaget skickas till Esbjörn och Ebba som går igenom det var för sig och med sina respektive sakkunniga, i den mån de har sådana och vill göra det.
3) Esbjörn och Ebba träffas den 20e augusti för att underteckna köpeavtalet.

Ovanstående är ett inte alls orimligt utan snarare ganska normalt förfarande vid bostadsköp.
Det innebär att de träffats tre gånger under processen.

Jag säger inte att det var så det gick till, bara att det är ett fullt normalt skeende. Fler gånger behöver man inte träffas. Och det är inte ens säkert att säljaren är med vid en besiktning. Även om jag vill påstå att det är det normala.
Betydligt mycket nyktrare bild än braattha och inte alls ett omöjligt scenario av många.
2021-02-11, 22:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
haha, visa mig artiklar som backar dessa punkter, dom finns inte.
Dom som finns kring tiden före avtalsskrivningen är i princip uteslutande från Ebba Busch.

Som jag skriver vet vi inte ens om de gick igenom avtalet ens när det skrevs på.
Jag har skrivit det förut men ni i Ebba Busch-sekten kastar er framför tåget för att rädda den store ledaren så fort någon ifrågasätter henne, Moder Teresa framstår som en skurk jämfört med hur okritiskt ni ser på Ebba Buschs uttalanden i den här affären. Tror ni alla borde ta ett par steg tillbaka och chilla ner lite i era bedömningar tills mer fakta finns att tillgå, man kan nästan tro att ni försöker driva ett drev för att "skydda" Ebba Busch.

Om du läser igenom artiklarna i pressen samt inlagorna till domstolen, så ska du se att så gott som allt framgår på ett eller annat vis. Men du har väl inte ens läst alla rubrikerna, så mycket okunskap som du vräker ur dig. Det är bara trams ovan, "sekt", "kasta sig framför tåget", "moder teresa" "skurk", bara trams, inga vettiga argument eller sakdiskussion.

Den stora frågan är var referenserna till dina fabler finns!? Var har du dom? Nej, just det, du hittade bara på. DU hittade bara på. Det andra var faktiskt grundat på det som framkommit, men det har du ingen koll på, så du kastar istället bara en massa skit.
2021-02-11, 22:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Din referens var en död länk. I och för sig inget ögonbrynshöjande, då ditt resonemang är samma sak.(=Dött)

Ebbas fastighetsaffär handlar om att affären kommer kosta henne multum rent politiskt, inte om att hon blir hemlös uteliggare. Hon har antagligen suttit tillräckligt länge i Riksens Ständer, som det hette hederligt förr, att hon har sitt på det torra. Knappast troligt "hemlös uteliggare" alltså. Även om KDS åker ut beroende på 4%-spärren vid nästa val...

Hon blir knappast uteliggare eller hemlös.
(Hon är ganska söt också, tycker i alla fall jag.. Speciellt när hon är arg..)

Om någon av mina länkar är döda, så peka mig på den så kanske jag kan fixa det. Men det var väl bara skitsnack från din sida förmodar jag.

Rent politiskt gick KD framåt i senaste demoskop och Ebba har under hela denna affären legat bra till i förtroendetoppen på 3-4 plats och betydligt högre än övriga partiledare i motsvarande storlek partier. Men det är väl inte heller något du har koll på. Även du sprider bara en massa dynga utan att ha koll på någonting. Det enda som är dött här är hjärncellerna i din skalle.
2021-02-11, 22:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Betydligt mycket nyktrare bild än braattha och inte alls ett omöjligt scenario av många.

Intressant att du tycker det. Då är vi i alla fall överens om att det inte förekommit en massa tjat.
2021-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Om du läser igenom artiklarna i pressen samt inlagorna till domstolen, så ska du se att så gott som allt framgår på ett eller annat vis. Men du har väl inte ens läst alla rubrikerna, så mycket okunskap som du vräker ur dig. Det är bara trams ovan, "sekt", "kasta sig framför tåget", "moder teresa" "skurk", bara trams, inga vettiga argument eller sakdiskussion.

Den stora frågan är var referenserna till dina fabler finns!? Var har du dom? Nej, just det, du hittade bara på. DU hittade bara på. Det andra var faktiskt grundat på det som framkommit, men det har du ingen koll på, så du kastar istället bara en massa skit.
Vad har jag hittat på, där jag inte skrivit det? Ta fram ett exempel så kan jag se om jag har ett underlag till det.

Väntar fortfarande på länkarna till de som ni hänvisar till, eller rättare sagt han braattha, du lyckades ju hålla en betydligt högre nivå på ditt försök till versionsskapande än vad han gjorde. Även om jag är rejält tveksam till att Esbjörn fått avtalet på förhand för studier.

Men en sak som är fakta i tråden, ni skriver massor och presenterar det som fakta.
Ni blundar för allt som kommer och ens har något för Esbjörn.
Det är svårt att inte tolka er närvaro som beskyddarverksamhet mer än kritisk genomlysning av det som inträffat. Många inlägg skulle passa i random skvallerblaska.
2021-02-11, 23:05
Medlem
Citat:
Intressant att du tycker det. Då är vi i alla fall överens om att det inte förekommit en massa tjat.
Nej, det är vi inte överens om, dock är vi överens om att vi inte vet att det förekommit tjat.

Vi vet nästan inget om hur affären kom till.

Esbjörn har sagt lite, Ebba Busch har sagt lite, det är motstridigt och inget komplett tidslinje.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in