Citat:
Ursprungligen postat av
kolven17
Dom ända ställena jag vet om är stripagruvan, kalkbrottet i närheten av fanthyttan, silvergruvan och några mindre gruvhål, samt lite i stråssa och trakten runt omkring.
Finns det något annat som kan intressera någon som håller på med UE
Har varit uppe i de krokarna och snokat runt lite men kommer från Skåne.
Stripa och Stråssa är ju numera använt till olika ändamål. Stripa kan man få guidade turer, ganska trevligt även om det inte är särskilt UE.
Striberg har jag varit och snokat, ganska öde och spännande. Inte jättemycket att se men skön stämning. Ställberg är en ganska imponerande syn, går att smyga in lite där. Men det är nåt konstnärskollektiv som håller till där, men enkelt att glida in ändå om man använder huvudet lite. Jag har för mig det finns en gruva till nära där, har för mig man ser laven tydligt när man kör bil från Ställdalen till Ställberg, den typiska loggan syns om man har ögonen med sig. Denna har jag inte besökt ännu. Sköttgruvan är inte långt därifrån heller, där finns aktivitet men det går att åka dit och titta. Vid samma by ligger Mossgruvan, den har jag inte själv besökt men där ska vara väldigt blött. Vadarbyxor är nog smart att ta med.
Är nästan oändligt med gruvor och annat nerlagt och öde i bergslagen med omnejd, rena UE-paradiset. Man lär dock inte vara först på ett enda ställe, men det finns saker att uppleva. Jag som kommer från överbefolkade Skåne är extremt fascinerad över miljöerna kring Bergslagen, åker dit då och då bara för att få uppleva.
Och om nån tänkte fråga så tar jag knappt bilder. Är en usel fotograf och den fysiska och psykiska upplevelsen på plats är det som ger mig mina kickar.