2004-02-05, 20:00
Medlem
Kalimans avatar
finns en gammal gruva i guldsmedshyttan med en massa byggnader

det är ett dagbrott tror jag men byggnaderna finns i alla fall
Citera
2004-02-14, 23:00
Medlem
retrorods avatar
hej

Hej alla.....
jag har den stora äran att berätta för er att bergrummet vid Norakorset innehåller/innehållit? ett helt komplett sjukhus.
för ca 30år sedan var det lika mordernt som USÖ (gamla RSÖ) innehåller operationssalar m.m. m.m. alltså ett helt sjukhus.
kan ej svara på om det finns kvar nu pga av alla nerskärningar.
uppgifter kommer från en mycket säker källa...
MVH retrorod.........
Citera
2021-02-11, 13:55
Medlem
kolven17s avatar
Finns det fortfarande folk som håller på med UE i Lindesbergs trakten? Skulle vara kul att se ifall vi skulle kunna få liv i den här tråden igen
Citera
2021-02-11, 19:06
Medlem
Rotmos1337s avatar
Kör hårt!
Citera
2021-02-16, 11:54
Medlem
kolven17s avatar
Dom ända ställena jag vet om är stripagruvan, kalkbrottet i närheten av fanthyttan, silvergruvan och några mindre gruvhål, samt lite i stråssa och trakten runt omkring.

Finns det något annat som kan intressera någon som håller på med UE
Citera
2021-02-20, 22:21
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolven17
Dom ända ställena jag vet om är stripagruvan, kalkbrottet i närheten av fanthyttan, silvergruvan och några mindre gruvhål, samt lite i stråssa och trakten runt omkring.

Går det att besöka Stråssa fortfarande, går det att besöka och finns det fortfarande någonting att se? Hur är bevakningen? Det är väl diverse verksamheter där sedan en tid tillbaka? (Obs va länge sedan jag var i krokarna)
Citera
2021-02-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Går det att besöka Stråssa fortfarande, går det att besöka och finns det fortfarande någonting att se? Hur är bevakningen? Det är väl diverse verksamheter där sedan en tid tillbaka? (Obs va länge sedan jag var i krokarna)

Nej. jag avråder från att besöka Stråssa, då det pågår en verksamhet där. paintball och lite sånt. Finns dock fortfarande intressanta saker att se, men inte som det var innan paintball verksamheten tog över och omvandlade Stråssa till en myller av baracker och gångar.
Citera
2021-02-22, 13:35
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolven17

Har varit uppe i de krokarna och snokat runt lite men kommer från Skåne.

Stripa och Stråssa är ju numera använt till olika ändamål. Stripa kan man få guidade turer, ganska trevligt även om det inte är särskilt UE.

Striberg har jag varit och snokat, ganska öde och spännande. Inte jättemycket att se men skön stämning. Ställberg är en ganska imponerande syn, går att smyga in lite där. Men det är nåt konstnärskollektiv som håller till där, men enkelt att glida in ändå om man använder huvudet lite. Jag har för mig det finns en gruva till nära där, har för mig man ser laven tydligt när man kör bil från Ställdalen till Ställberg, den typiska loggan syns om man har ögonen med sig. Denna har jag inte besökt ännu. Sköttgruvan är inte långt därifrån heller, där finns aktivitet men det går att åka dit och titta. Vid samma by ligger Mossgruvan, den har jag inte själv besökt men där ska vara väldigt blött. Vadarbyxor är nog smart att ta med.
Är nästan oändligt med gruvor och annat nerlagt och öde i bergslagen med omnejd, rena UE-paradiset. Man lär dock inte vara först på ett enda ställe, men det finns saker att uppleva. Jag som kommer från överbefolkade Skåne är extremt fascinerad över miljöerna kring Bergslagen, åker dit då och då bara för att få uppleva.

Och om nån tänkte fråga så tar jag knappt bilder. Är en usel fotograf och den fysiska och psykiska upplevelsen på plats är det som ger mig mina kickar.
Citera
2021-02-22, 13:44
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timotejh
Nej. jag avråder från att besöka Stråssa, då det pågår en verksamhet där. paintball och lite sånt. Finns dock fortfarande intressanta saker att se, men inte som det var innan paintball verksamheten tog över och omvandlade Stråssa till en myller av baracker och gångar.

En vän hade sin svensexa där, blev ditförd utan att veta vad som skulle ske och fick uppleva zombiejakten de har där. Verkar vara rätt kul aktiviteter där, dock inget UE.
Citera
2021-02-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
En vän hade sin svensexa där, blev ditförd utan att veta vad som skulle ske och fick uppleva zombiejakten de har där. Verkar vara rätt kul aktiviteter där, dock inget UE.

Det är jättehäftigt det dom har byggt där, och bra att någon vill etablera en verksamhet som drar folk till småbyar. Men som du skrev dock om UE, det är inte längre intressant att besöka om man vill uppleva övergivna gruvor och gruvparker. Jag är glad att jag fick se och uppleva hur det såg ut innan dom gjorde om det till paintball.
Citera
2021-02-24, 10:22
Medlem
kolven17s avatar
Ja, mycket är ju nedstängt, ombyggt eller rivet. Men jag var inne i Stripa senast 1-2 år senast. Dom har förvisso stängt alla ingångar vi brukade krypa in igenom men det finns några andra ingångar som vi tror de inte vet om. eller så vet dom om det men har inte blockat de då dom tror att ingen är så dum att ta sig igenom det.

Stripa var fortfarande kul att kolla på och gå igenom, både före och efter de började med renoveringen. Den ända skillnaden var att de fanns färre ställen att ta sig in på, och man fick ta reda på vilka dagar och tider de jobbade.

Ifall det fortfarande är som jag kommer ihåg det med allt så rekommenderar jag starkt att gå in där. Jag kan förklara mer i ett annat inlägg ifall någon vill veta mer om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in