Citat:
Ursprungligen postat av
HenryBendix
Tack för detta mycket uttömmande svar! Läste i en annan grupp att den också hypats på Reddit.
Tror du att den kommer att fortsätta pumpa?
Just SNDL?
Det är svårt att ge något konkret svar där. Man kan ju likställa pumpen lite med de andra WSB-pumparna. Ofta vill man ge sken om bolagets fantastiska framtid och att man ligger lång. Verkligheten är dock något annorlunda. Cannabis-sektorn är avmattad och hypen har somnat, däremot finns det en stor potential i sektorn som nyligen väckts till liv efter att demokraterna tog över makten i USA. Visst finns det en uppsida där som man bör hålla noga koll på.
Å andra sidan kommer många som investerat i SNDL att plocka hem vinster. När hjärnorna bakom pumpen (som ofta har större innehav sedan tidigare) börjar sälja, så kan det gå fort nedåt. Där är vi i Sverige, som inte har tillgång till efterhandel på NASDAQ, i ett djävla underläge.
Det SNDL-pumpen medfört är dock ett ökat intresse kring investering i Cannabis, även medicinsk Cannabis. Jag tror att SNDL-pumpen gynnat hela sektorn i sig, samtidigt som legalisering, inte bara i USA, utan runt om i världen, börjar bli mer och mer öppet för diskussion.
Jag är inte insatt inom sektorn, men jag tror inte att SNDL på något sätt ligger i framkant eller är något "mer attraktivt" bolag gällande Cannabis att investera i jämfört med andra. Jag tror att bolaget i sig valdes ut för pumpning p.g.a. diverse andra faktorer. SNDL kan fortsätta klättra, men det är en osäker investering. Det finns säkert mer framgångsrika bolag inom Cannabis-sektorn som utifrån ett längre tidsperspektiv är stabilare att kliva in i. SNDL höll som sagt på att falla ur listningen, beror det på att ledningen var dålig eller att Cannabis-hypen slocknat? Troligen både och.