Okej här kommer en spännande liten rackare
Jag håller på och lär mig aktier och kan göra räknefel, missförstånd av vissa termer etc. Se det som en liten smakbit.
BITFARMS (BITF)
Bitfarms är ett kanadensiskt bitcoin-miner företag baserat i Quebec. De har i nuläget 5 mining centres. Bitcoin-mining förenklad förklaring: man lånar ut datorkraft till bitcoin nätverket som använder datorn för att genomföra och säkerställa transaktioner av bitcoins. Som belöning får man lite bitcoins i betalning. Extremt hårdvarukrävande, därför inrättas stora hallar med mycket kraftfulla "datorer"/hårdvara, som jobbar konstant med bitcoin transaktioner och företaget belönas för det med små fragment av bitcoins. Mer datorkraft = mer bitcoins.
I maj 2020 inträffade en bitcoinhalvering, dvs en halvering av belöningen man får för att utföra bitcoin-mining. På kort sikt drabbade det bitfarms hårt - hälften av deras "skörd" försvinner. På sikt driver det dock bitcoin-priset uppåt att inte lika mycket BTC blir minat.
Q3 2020 är därför deppig läsning då bitcoin-priset inte hade lyft än och skörden försämrats. Man sålde
hälften så mycket BTC till
~samma pris. Trots det marginellt+ på 9months ended2020 mot 2019.
https://imgur.com/edJEpJU
Här ser vi XBT till SEK den 30e sep 2020. 1 BTC = 96tusen SEK
Idag är värdet ~1 BTC = 380 tusen sek.
Och deras mining kapacitet utökar ständigt med mera hårdvara och 5 nya mining centres i
pipelinen
I
nuläget minar de 6 BTC om dagen x 365 = 2190 bitcoins om året vilket är $98M (Canadian dollar 124M) om bitcoin priset ej sjunker. Nästa bitcoin halvering är 2024. Jag tror priset generellt kommer gå upp.
Deras mining power ligger på 69 megawatt i nuläget. Med projekten i deras pipeline vill de nå till 159,5MW.
Företaget har under senaste månaden samlat ihop $80M från "private placements" till institutioner.
Företaget meddelar att pengarna ska användas för att accelerera sin expansion.
Aktien har stått och stampat lite med dessa 11M nya aktier ut de senaste dagarna(Feb7-Feb10) och 13M nya aktier i mitten av januari.
Börsvärde $366M
Aktien: $4,20 1vecka +7%, 1månad +5%, 3månader+672%
Jag tror och hoppas på ett nytt lyft snart: kursen har stått still under utspädningen från 61M-85M aktier på en månad.
Bitcoin priset har flygit under tiden. Q4 nalkas (ej annonserats datum), pga utökning av kapacitet och ökat BTC pris lär det bräcka Q3
duktigt.
Företaget har alltså gått med vinst tidigare men gick back i Q3 pga halveringen.
Enligt mig känns managen duktigt krattad för ett skutt snart. Företaget känns stabilt fräscht och hungrigt.
Kapacitet upp
BTC pris upp
Pengar in från 24M nya aktier till institutioner (knapp påverkan av kursen)
Grundare och CEO Emiliana Brodzki äger 10%
Grundare och "Chairman" äger Nicholas Bonta äger 10%
https://bitfarms.com