2021-02-10, 21:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, här föreligger inte något missförstånd. Ty, jag kan inte missförstå något jag inte fått veta

Du påstår att "mycket tyder på en nära vänskap" och jag undrar då vad alla dessa saker som utgör "mycket", är för något.
Fy fan, du är den ettrigaste personen på hela Flashback

Citat:
Att Esbjörn ibland ibland är och hjälper till på gården och då övernattar där tyder inte direkt på någon nära vänskap, snarare någon form av anställningsförhållande.
"tyder inte". Du spekulerar väl inte?

Citat:
Barry skrev att Maggan "i princip" fungerar som "närmsta anhörig". Är dom "nära vänner" av "princip"? Esbjörn har enligt uppgift haft sitt boende i sin lägenhet i Västerås i 45 år. Så jag tycker nog snarare att även detta tyder på motsatsen.

Du spekulerar, jag vet inte. Jag tänker att jag inte har någon anledning att betvivla de de säger. Esbjörn var ju med vid tillfället och det står även i ansökan om god man att de är nära vänner. Lite weird att låtsas vara vän med någon man är jämngammal med under tio års tid för att man kalkylerar att ärva honom.

Citat:
Jag tänker att det kanske är dags att inse att det är så att det mesta faktiskt tyder på att det inte finns någon "nära vänskap", utan snarare att det som framkommit i media om att Maggan lindar gamla gubbar runt sitt finger för att sedan ärva deras fastigheter, ligger betydligt närmare sanningen.
Ja, fler än du har spekulerat om det
2021-02-10, 21:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn har sålt ”släktgården” så det vore ju olyckligt om Majkgård finns i testamentet, för då blir hon ju blåst.

En tanke jag fick var om nu detta testamente finns och det ex står:
-förklarar härmed att det är min yttersta vilja att min kvarlåtenskap efter att jag har avlidit skall tilldelas och fördelas enligt detta testamente. osv

Jag Esb'''''''''*****'''''''****** har denna dag med sunt förnuft och fullt förstånd samt fri vilja förklarat ovanstående som min yttersta vilja och testamente och därunder egenhändigt undertecknat detsamma, intygas av undertecknade samtidigt närvarande och för ändamålet särskilt tillkallade testamentsvittnen.

Skulle detta kunna hävas om nu en utlåtande om ev kognitiv nedsättning blivit känd och daterades innan detta skrevs i så fall.
2021-02-10, 21:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
-förklarar härmed att det är min yttersta vilja att min kvarlåtenskap efter att jag har avlidit skall tilldelas och fördelas enligt detta testamente. osv

Jag Esb'''''''''*****'''''''****** har denna dag med sunt förnuft och fullt förstånd samt fri vilja förklarat ovanstående som min yttersta vilja och testamente och därunder egenhändigt undertecknat detsamma, intygas av undertecknade samtidigt närvarande och för ändamålet särskilt tillkallade testamentsvittnen.

Skulle detta kunna hävas om nu en utlåtande om ev kognitiv nedsättning blivit känd och daterades innan detta skrevs i så fall.

Ja, givetvis kan hans släktingar klandra testamentet i domstol. Med fog dessutom.
2021-02-10, 21:34
Medlem
Citat:

Om Ebba Busch och en kompis till henne som är advokat dyker upp och, lite som det gick till i affären med gårdsförsäljningen, bearbetar honom under en tid utan inblandning utifrån, och det sen mynnar ut i ett testamente där allt tillfaller EBT och Esbjörn säger att han inte riktigt minns hur det gick till, så skulle nog absolut det testamentet kunna ifrågasättas.
2021-02-10, 21:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Fy fan, du är den ettrigaste personen på hela Flashback

"tyder inte". Du spekulerar väl inte?

Du spekulerar, jag vet inte. Jag tänker att jag inte har någon anledning att betvivla de de säger. Esbjörn var ju med vid tillfället och det står även i ansökan om god man att de är nära vänner. Lite weird att låtsas vara vän med någon man är jämngammal med under tio års tid för att man kalkylerar att ärva honom.

Ja, fler än du har spekulerat om det

Bara bortförklaringar, dåliga och otrevliga dessutom.

Jaja, jag antar att det är ett svar också.

"mycket" blev inte ens en tummetott när man frågade vad som fanns bakom.

Det sista är ingen spekulering. Det är ett faktum. Illa att du inte vet det.
2021-02-10, 21:38
Medlem
trngws avatar
Citat:

Om avtalet med Ebba underkänns, så Ja definitivt 😉
Annars spelar deer ingen roll.

Det är i alla fall en liten ljuspunkt i detta 😉
2021-02-10, 21:38
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vet inte om du spelar dum ibland bara för att Ebba ska slippa bli synad fullt ut i sömmarna här på flashback.

Givetvis därför att Theo minst sagt varit med om att avtalet mellan Ebba och Esbjörn överhuvudtaget kom till.
Eftersom detta är det första Tingsrätten kommer att ta ställning till, dvs om avtalet har tillkommit på ett rätt sätt, om det har förekommits av några oegentligheter från Ebbas sida.

Underkänner rätten avtalet blir det en kort förhandling!

Jesus också, vad vissa kan ha otur när dom tänker!
Om avtalet inte redan vore ett godkänt köpeavtal både formellt och underskrivet av bägge parter, hur tror du då tingsrätten accepterat hennes rätt att stämma Esbjörn?
Binninge har inte heller underkänt avtalet, han vill häva p.g.a att Esbjörn är ”senil” och sålt för billigt.
Avtalet blir inte underkänt på något vis heller även om Binninge lyckas bevisa alla delar i 31§ avtl, då hävs avtalet och upplöses i tomma intet det har då aldrig existerat.
Nä nu är det utloggning då jag får sån migrän av LN6 och förstår inte varför, Gerre eller vad det nya stjärnskottet heter verkar också migrän framkallande!
2021-02-10, 21:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ja, givetvis kan hans släktingar klandra testamentet i domstol. Med fog dessutom.

Min misstanke är då att skott 7 i foten kommer om det finns ett och M-gård med bihang får igenom den beryktade "senilförklaringen" och den eftertraktade damens ev testamente blir iom. det värdelöst.
2021-02-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Du har smutskastat Esbjörns nära och kära med lögner och spekulationer och snackar ner värdet på hans hus och stora sjötomt för att rättfärdiga Ebbas låga pris på dom. Krävs inte många inlägg att backa för att se det, och samma gospel har sjungits av dig sen denna pinsamma historia kom upp i ljuset.

Ebbas kompis har backat ur, det borde hon också gjort. Hon har haft hundra möjligheter men valde att hugga mot strupen istället, trots att hon lovat att inte tvinga igenom en försäljning.

Sorgligt, hon om någon har råd att köpa en sjötomt av någon som på riktigt vill sälja.

Har ombudet lämnat in värderingen än?
Och finns det något riktigt bevis på priset är för lågt?

Om nu Busch drar sig tillbaka, kommer Esbjörn betala Busch juridiska kostnader, samt kostnader för besiktningar och mäklares skrivuppdrag etc. Samt även återbetala handpenningen?
Vad tycker Spakur borde ske om hon drar sig tillbaka?
2021-02-10, 21:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Om Ebba Busch och en kompis till henne som är advokat dyker upp och, lite som det gick till i affären med gårdsförsäljningen, bearbetar honom under en tid utan inblandning utifrån, och det sen mynnar ut i ett testamente där allt tillfaller EBT och Esbjörn säger att han inte riktigt minns hur det gick till, så skulle nog absolut det testamentet kunna ifrågasättas.

Och om maggan dyker upp och bearbetar Esbjörn under en tid utan inblandning utifrån och det mynnar ut i ett testamente där allt tillfaller Maggan. Kan det testamentet ifrågasättas då?

Esbjörn lär för övrigt inte minnas något för kan kommer då vara död. Och om han inte är det kan han bara skriva om testamentet. Pucko.
2021-02-10, 21:44
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Du har smutskastat Esbjörns nära och kära med lögner och spekulationer och snackar ner värdet på hans hus och stora sjötomt för att rättfärdiga Ebbas låga pris på dom. Krävs inte många inlägg att backa för att se det, och samma gospel har sjungits av dig sen denna pinsamma historia kom upp i ljuset.

Ebbas kompis har backat ur, det borde hon också gjort. Hon har haft hundra möjligheter men valde att hugga mot strupen istället, trots att hon lovat att inte tvinga igenom en försäljning.

Sorgligt, hon om någon har råd att köpa en sjötomt av någon som på riktigt vill sälja.

Jag tänker så här - det finns ett finurligt gammalt franskt ordstäv:

”A bad bus(c)h is better than the open field".

Om inte just Ebba (som du tycker är så ond) köpt just den här fastigheten så hade Esbjörn blivit rippad av Majkan & hennes brokiga entourage helt i lönndom och rånet passerat obemärkt förbi. Kanske hans släktingar vågat strida lite, men ändå hade det blivit en för allmänheten helt okänd historia. Nu har vi blottat ett förmodat åldringsbrott. Kan inte även du, min Brutus, se något positivt med en dålig buske jämfört med ett öde fält?

Original (fra): ”Un méchant buisson abrite mieux que rase campagne"
Senast redigerad av JymdKjam 2021-02-10 kl. 21:56.
2021-02-10, 21:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Har ombudet lämnat in värderingen än?
Och finns det något riktigt bevis på priset är för lågt?

Om nu Busch drar sig tillbaka, kommer Esbjörn betala Busch juridiska kostnader, samt kostnader för besiktningar och mäklares skrivuppdrag etc. Samt även återbetala handpenningen?
Vad tycker Spakur borde ske om hon drar sig tillbaka?

Intressanta frågor.
"Släktingarna", alltså gubbens brorsbarn, ville helt enkelt ha "mer i arv". Så uppfattar jag saken.
4,5 miljoner var helt enkelt inte "nog" från arvfarbrorn. Att de skulle ha intresse att ha kvar "gården i släkten" skiter ju sig, om man tittar på försummelsen. Verkar vara en rivningskåk i princip..

Just gällande Ebba, så kan hon nog ha rätt i sak, men hon fördärvar ju hela sin politiska karriär (antagligen) om hon fortsätter med saken. Om nu skadan inte redan är skedd.
Ebba borde ha släppt skiten för länge sedan. Trots att hon har rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in