Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Hur vet du att Japan klarat inte klarat sig lika bra utan munskydden?
Det vet jag förstås inte, men det var inte frågeställningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Konstigt resonemang att Japan, Taiwan m.m där beror det på munskydd att smittspridningen är låg men UK, USA Frankrike som har hög smittspridning med munskydd där beror det på något annat.
Sen har vi länder som Norge som hade låg smittspridning utan munskydd vad beror det på?
Det är inte mitt resonemang. Jag bara menar att munskydd hjälper åtminstone till viss del. Och vad skillnaderna länderna emellan beror på? Vi vet helt enkelt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Ni är för roliga som tror att det finns en enkel lösning på detta. någons säger skolstängning en annan munskydd och en tredje D-vitamin.
Klumpa inte ihop mig med det gänget. Självklart behövs det ett antal olika åtgärder sammantaget. Men munskydd borde hjälpa åtminstone lite grand, konstigt vore det annars. Dropparna fastnar ju i det istället för att flyga ut över omgivningen (såklart ännu bättre med riktig filtermask/andningsskydd). Men det behövs även smittspårning, gärna resestopp, skolstängning är nog heller inte fel. Och det bär mig emot att säga det, men kanske även en lockdown.
Förhoppningsvis är vaccinet en kraftfullare åtgärd.