2021-02-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du ringde aldrig Vägverket, eller hur?
Inte ringer dom dig, det är ditt ansvar att veta var du ställt den och veta att där blir den bortforslad.
Du har varken körkort eller bryr dig så mycket om bilarna då de är skrotfärdiga redan.
Varför står dom lite överallt kring Stockholm, när du inte har papper eller bor i närheten?
Inte har du heller öppnat kravbrev eller fogdens brev, med räkningarna över "gratis" skrotning.
Bilmålvakt kallas det, även ett fult uttryck finns för dessa bilar om du själv lämnat dom lite överallt kring kända adresser p*ndaråken.
Paragrafryttare är beröm från dig.

haha

Den stod inte fel, eller i vägen alls. Bilar blir inte bortforslade på landet efter några timmar - vilken verklighet lever du i? Bor du på hem eller knappt lämnas mammas hus?

Självklart ringde jag vägverket, de bad om ursäkt att de inte kollat med polisen.
Inga kostnader till mig.

Stockholmsbilen var parkerad hos tidigare hyresvärd, fått ok.
Det blev inbrott i den, skadegörelse, och blev uppringd av värden sedan när jag sa jag var inte säker på pappersbiten sa han det var lugnt och att det ordnade sig.
Slapp betala - de gjorde nån hänvisning till akut lösning krävs pga trasig bil o inga kostnader på mig.
2021-02-10, 08:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
nej och ja

hon äger inte huset fullt ut, köpet är inte slutfört.
och läget ja det beror på honom.

Det vore intressant om du kunde utveckla på vad sätt som hon "inte äger huset fullt ut". Vad innebär det rent ägarskapsmässigt?

Det är ju tusentals människor som köper saker på avbetalning varje dag. Dom äger alltså inte sina saker "fullt ut" eftersom köpet inte är slutfört?
Senast redigerad av trngw 2021-02-10 kl. 08:55.
2021-02-10, 08:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Men du spekulerar ju bara, du vet inte att Ebba Busch har tecknat en Säljaransvarsförsäkring i Esbjörns namn som skyddar han för merparten (inte alla) möjliga fel. Du vet inte heller om det står i besiktningsprotokollet från Anticimex att säljaren friskrivs från dolda fel. Kort och gott, du killgissar.
I Köpekontraktet så finns ingen klausul om friskrivning, finns en sådan måste den vara tydligt stipulerad i Anticimex underlag och där även klargöra för varje punkt som friskrivs. Där bör det även framgå kostnaden för sanering av tomten och en kommentar om att försäljningspriset sätts med den kostnaden i åtanke.

Det finns en massa duktiga grävare här i tråden, Anticimexprotokollet känns som ett otroligt hett dokument att få tag i och det skulle kanske svara på fler frågor än det skapar!

Jag kan, från en informerad position, berätta att möjligheterna för Ebba att hävda "dolda fel" på detta objektet inte finns. Ålder och allmänt skick gör detta i princip omöjligt. "Dolda fel"-myten är stark, men det är verkligen mycket sällan den kan åberopas och absolut inte på detta objekt.

Enda undantaget är om Esbjörn (mot precis all förmodan) gjort någon sorts utfästelse, till exempel "nylagt tak" eller något sådant. Med Anticimex garanterat pessimistiska protokoll i näven har Esbjörn enkelt att visa att ingen blivit utsatt för "dolda fel".

Troligen har protokollet dock informerat Ebba om möjligheterna att lyckas med en renovering (eller inte). I detta kan Anticimex möjligen ha ett ansvar.
2021-02-10, 08:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
I min vänstervridna värld lurar man inte åldringar, inte ens om man är en av landets bäst betalda politiker.

Nej, inte i min ovridna värld heller, i den lurar man faktiskt inte någon alls, oavsett vem man är.

Men då är vi i alla fall överens om något.

Det innebär alltså att du ogillar hur Binninge och Lullmaa lurar Esbjörn.

För egen del ogillar jag även att de lurar en ung ensamstående tvåbarnsmor samt svenska domstolar. Men det är tydligen ok i en vänstervriden värld. Skamligt.
Senast redigerad av trngw 2021-02-10 kl. 08:58.
2021-02-10, 08:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan, från en informerad position, berätta att möjligheterna för Ebba att hävda "dolda fel" på detta objektet inte finns. Ålder och allmänt skick gör detta i princip omöjligt. "Dolda fel"-myten är stark, men det är verkligen mycket sällan den kan åberopas och absolut inte på detta objekt.

Enda undantaget är om Esbjörn (mot precis all förmodan) gjort någon sorts utfästelse, till exempel "nylagt tak" eller något sådant. Med Anticimex garanterat pessimistiska protokoll i näven har Esbjörn enkelt att visa att ingen blivit utsatt för "dolda fel".

Troligen har protokollet dock informerat Ebba om möjligheterna att lyckas med en renovering (eller inte). I detta kan Anticimex möjligen ha ett ansvar.

Jag kan bekräfta att det du skriver här är helt korrekt.
2021-02-10, 08:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det vore intressant om du kunde utveckla på vad sätt som hon "inte äger huset fullt ut". Vad innebär det rent ägarskapsmässigt.

Det är ju tusentals människor som köper saker på avbetalning varje dag. Dom äger alltså inte sina saker "fullt ut" eftersom köpet inte är slutfört?

Det finns något som kallas "ägarförbehåll", dvs att man (vanligen i det finstilta) talar om att "det sålda förblir säljarens egendom tills full betalning skett". Så, ja, det stämmer (närapå alltid).

När det gäller fastigheter brukar man hantera detta problem med handpenning och full betalning och köpebrev på tillträdesdatum.

Avbetalning på fastigheter går via ett ombud, "banken". Då är det "bankens hus" till dess man betalat. Alla husägare känner till detta faktum.
2021-02-10, 09:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det finns något som kallas "ägarförbehåll", dvs att man (vanligen i det finstilta) talar om att "det sålda förblir säljarens egendom tills full betalning skett". Så, ja, det stämmer (närapå alltid).

När det gäller fastigheter brukar man hantera detta problem med handpenning och full betalning och köpebrev på tillträdesdatum.

Avbetalning på fastigheter går via ett ombud, "banken". Då är det "bankens hus" till dess man betalat. Alla husägare känner till detta faktum.

Nej du. Här är du ute och cyklar ordentligt. Du får läsa på JB. I princip ingenting du skriver ovan stämmer i fastighetsaffärer, undantaget köpebrevet. Särskilt inte det sista om "bankens hus". Det är förvisso ett vanligt uttryck bland "vanligt folk" att deras bank äger ju huset, men det finns ingen grund i det påståendet och deer stämmer inte alls. Man äger själv sitt hus även om man har banklån på det. Om du "vet" det du skriver då kan du inte vara fastighetsägare.

Frågan till Garre74 kvarstår.
2021-02-10, 09:23
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Har du aldrig läst en proposition eller? Det är liksom där lagtextens syfte återges, dvs lagstifarens intention med lagen.

Så, har du någon formulering från rättsfall eller proposition där det framgår att samtliga rekvesit i 31 § AvtsL ska uppfyllas för att den ska verka?

Gå hem å läs på nu

https://lagen.nu/1915:218

Alla hänvisningar till propositioner och ändringar finns också.
Den 31a består i att någon fått köpa/skänkts något åt hel-vete för billigt p.g.a säljarens senilitet, så ja bägge kraven i den paragrafen måste uppfyllas annars gäller den inte.
2021-02-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
I min vänstervridna värld lurar man inte åldringar, inte ens om man är en av landets bäst betalda politiker.
Vem har blivit lurad och på vilket sätt? Du gömde berätta om Esbjörns familj, vilka är det?
2021-02-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Här instämmer jag inte.

Det är 31 § vi talar om, inte JB. Och om domstolen anser att hon gjort köpet i god tro, då kan 31 § aldrig bli aktuell, och inte heller 33 §. Då förlorar Esbjörn.

Det är just det jag menar.

För att 31 § skall bli aktuell måste Esbjörn bevisa tre saker

Ond tro
Oförstånd
Struntsumma.

Han har bara lämnat in "bevisning" för oförstånd, och det är imo långt ifrån tillräckligt för ens det.

Esbjörn vill inte klämma Ebba på mer pengar. Han vill ha tillbaka huset. Eller rättare sagt, Maggan vill ha tillbaka huset. Och Maggans önskan är Esbjörns lag.
Skulle i det närmaste tro att Esbjörn grubblar mycket på ensamma kvällar och det enda han har i huvudet är hur han ska kunna lösa detta och bli fri sina kidnappare som sliter i honom från alla håll .
Är man 80+ vill man bara ha lugn och ro
2021-02-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kanske var försäljningen ett motdrag från Esbjörn - han hade upptäckt deras plan och tänkte föregå deras blåsning genom att sälja av så mycket som möjligt. Snabbt och lite i smyg. Det kan till och med vara så att Esbjörn sålde billigt (inte underpris) för att jävlas. Ligan räknar troligtvis med att ärva pengarna från försäljningen.
Så uppkommer argumentet med "underpris", när ligan inser att de inte kan få huset osålt - men fortfarande hoppas på att ärva pengarna.
Men enligt deras egen utsago så är det ju Matz arv som de ville skydda.
Nu förstår jag att Ebba Busch-sekten bara tänker de sämsta om gänget bakom Esbjörn och anser att allt dom gör, säger och skriver är lögn men det är faktiskt deras version. Det skulle innebära att Majkård och den andra inte gör detta för egen vinnings skull.

Helt klart skulle det vara galet intressant med mer fakta kring allt det här, mycket av det som kommer fram kring team-Esbjörn är det ju Se&hör nivå på tyvärr.
2021-02-10, 09:31
Medlem
Citat:

Så bra du annonserar hemvist

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in