Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Ha, ha!
Jag tror du har helt rätt angående hur många tänker om fetma och övervikt.
Jag har alltid resonerat som så att jag hellre äter och dricker det jag tycker är gott och lever lycklig till jag är 80 år än att jag lider och är olycklig till jag är 90 år. Fysiskt har jag inga problem med min vikt, åker skidor, fridyker, vandrar och cyklar ungefär lika bra eller dåligt som när jag var 20 kg lättare, men jag inser att kroppen skulle må bättre om jag var lite lättare. Kanske kan corona bli startskottet mot en lättare kropp om jag inte hinner dö i just corona förstås.
Man kan ju fortfarande äta vad man vill och det man tycker om - bara man inte äter hela tiden. Ungefär som man inte ska dricka alkohol varje dag - för att inte belasta levern.
Sådana som Leif GW är också en belastning för vården. Både kostnadsmässigt (enorma mängder läkemedel varje dag) och även läkarbesök och eventuella operationer när hjärtat inte orkar osv.
Egentligen borde det vara varje mans plikt nu under C19 tider att inte belasta vården i onödan utan göra det man själv kan för att behålla en så god hälsa som möjligt.
Du låter inte särskilt sjuk med tanke på ovanstående och 20kg övervikt är ju inte jätte alarmerande. Men som du själv säger skulle du må bättre om du tappade några kilon.
Jag är inte rabiat när det gäller måttlig övervikt. Men jag äcklas att läsa om sådan som Edward Blom och Leif GW som har självförvållade sjukdomar och som förvärrar sin situation genom att fortsätta att trycka i sig både mat och dricka i övermått.
Sen trissas Leif GW att han ska flytta till Israel. Var så god säger jag bara..