2021-02-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Hur skulle jultomten vara, om det visade sig vara fel att han inte finns?
Beskrev jag inte det i ett tidigare svar för bara några minuter sedan?
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Citat:
Nja, andra människor är fullt kapabla att beskriva sina tankar, och för mig att ta del av.
Ja? Vad har det urvalet för relevans för vilka tankar som existerar. Hört talas om kognitiv bias?

Citat:
Hur möjligheten att förutspå en människas val innan personen gör valet, du undrar hur det talar emot fri vilja?
Det är bara relevant om du postulerar dualism, men alla dina andra argument förutsätter fysikalism. Därav motsäger du dig själv.
Citera
2021-02-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Beskrev jag inte det i ett tidigare svar för bara några minuter sedan?
(FB) Fri vilja - samlingstråd

Jo, det var min poäng...

Citat:
Ja? Vad har det urvalet för relevans för vilka tankar som existerar. Hört talas om kognitiv bias?

Nyss var det ignoransargument, nu är det kognitiv bias. Och som vanligt avsaknad av bemötande.

Citat:

Det är bara relevant om du postulerar dualism, men alla dina andra argument förutsätter fysikalism. Därav motsäger du dig själv.

Nu får du nog förklara närmare, hur motsäger jag mig själv?
Citera
2021-02-09, 23:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
1. Logiskt felslut enligt din modell säkerligen, knappast enligt den intuitiva fria viljan.
2. Återigen, den intuitiva fria vilja kräver givetvis att någon styr den viljan också.
3. Avsaknad av upplevelsen av fri vilja.
4. Nej, upplevelsen av beslutet.

Återigen, din modell av fri vilja som ide/upplevelse har jag inget problem med. Ovan är argument mot den traditionella/intuitiva fria viljan.

Du slåss mot väderkvarnar.
Den där "traditionella/intuitiva fria viljan", hur exakt funkar den, är det någon här inne som förespråkar den?

1. Lycka till då med att förklara hur "traditionella/intuitiva fria viljan" fungerar utan determinism, och därmed utan att agenten kan göra förutsägelser att grunda sina val på.

2. Då är det en trosföreställning om det kräver ett gudomligt ingripande.

3. Menar du verkligen att "direkt erfarenhet visar på avsaknad av upplevelsen av fri vilja?

4. Tror du missuppfattade. Du använde ordet "beslut" samtidigt som du förnekar agens.
Libets experiment visar att det går att förutsäga våra beslut innan vi är medvetna om dem.
Vad det exakt betyder är en tolkningsfråga.
Citera
2021-02-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du slåss mot väderkvarnar.
Den där "traditionella/intuitiva fria viljan", hur exakt funkar den, är det någon här inne som förespråkar den?

Nej, men min poäng är ju att det inte heller är meningsfullt att kalla något annat för fri vilja.

Citat:
1. Lycka till då med att förklara hur "traditionella/intuitiva fria viljan" fungerar utan determinism, och därmed utan att agenten kan göra förutsägelser att grunda sina val på.

2. Då är det en trosföreställning om det kräver ett gudomligt ingripande.

3. Menar du verkligen att "direkt erfarenhet visar på avsaknad av upplevelsen av fri vilja?

Ja, låter det underligt?

Citat:

4. Tror du missuppfattade. Du använde ordet "beslut" samtidigt som du förnekar agens.
Libets experiment visar att det går att förutsäga våra beslut innan vi är medvetna om dem.
Vad det exakt betyder är en tolkningsfråga.
Citera
2021-02-09, 23:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hur möjligheten att förutspå en människas val innan personen gör valet, du undrar hur det talar emot fri vilja?

Jag förstår hur du tänker. Men det leder till en återvändsgränd. Gå dit då om du vill, och förklara …
Du verkar ju undermedvetet tveka, genom att gömma dig bakom en motfråga.
Citera
2021-02-10, 00:02
Medlem
Citat:
Jo, det var min poäng...
Du framförde aldrig din poäng. Vad är fel i mitt falsifieringskriterium av hypotesen att jultomten inte existerar?

Citat:
Nyss var det ignoransargument, nu är det kognitiv bias. Och som vanligt avsaknad av bemötande.
Tänker du ens efter innan du skriver dina inlägg?

Att åberopa ditt eget intellekt är ignoransargument därför att du inte känner till alla andra människors tankar. Kognitiv bias leder till att det urval du känner till av andras tankar inte är ett balanserat urval utan ett selektivt urval från personer som bekräftar din egen tes.

Citat:
Nu får du nog förklara närmare, hur motsäger jag mig själv?
Dualismen postulerar att hjärna och själ är olika väsen. Libets experiment visar att själen måste vara slav under hjärnan om dualism råder.
Fysikalismen postulerar att hjärnan är allt som finns. Libets experiment visar således det utfall som förutsägs av fysikalismen. Allt är som det skall vara.

Om du inte argumenterar för att själar saknar fri viljan så ligger det på dig att förklara vad Libets experiment säger i sakfrågan. Vi andra skall inte behöva gissa vad du menar.
Citera
2021-02-10, 00:02
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Men det leder till en återvändsgränd. Gå dit då om du vill, och förklara …
Du verkar ju undermedvetet tveka, genom att gömma dig bakom en motfråga.

Jag tyckte frågan var så konstig, att det kanske skulle räcka med att omformulera den.

På vilket sätt blir det en återvändsgränd?
Citera
2021-02-10, 00:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej, men min poäng är ju att det inte heller är meningsfullt att kalla något annat för fri vilja.
Ja det är förvirrande för en människa att prata om fri vilja på samma sätt som det är svårt att se sig själv i nacken.

Citat:
Ja, låter det underligt?

Ja om du ifrågasätter upplevelsen. Att människor upplever sig fatta beslut.
Citera
2021-02-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ja om du ifrågasätter upplevelsen. Att människor upplever sig fatta beslut.

Inte ifrågasätter, utan mer beskriver det som en övning.

Att beakta sina tankar och upplevelser, kan absolut göra att du ändrar inställning till dessa tankar och upplevelser.
Citera
2021-02-10, 00:13
Medlem
Citat:
Du framförde aldrig din poäng. Vad är fel i mitt falsifieringskriterium av hypotesen att jultomten inte existerar?

Tänker du ens efter innan du skriver dina inlägg?

Att åberopa ditt eget intellekt är ignoransargument därför att du inte känner till alla andra människors tankar. Kognitiv bias leder till att det urval du känner till av andras tankar inte är ett balanserat urval utan ett selektivt urval från personer som bekräftar din egen tes.

Dualismen postulerar att hjärna och själ är olika väsen. Libets experiment visar att själen måste vara slav under hjärnan om dualism råder.
Fysikalismen postulerar att hjärnan är allt som finns. Libets experiment visar således det utfall som förutsägs av fysikalismen. Allt är som det skall vara.

Om du inte argumenterar för att själar saknar fri viljan så ligger det på dig att förklara vad Libets experiment säger i sakfrågan. Vi andra skall inte behöva gissa vad du menar.

Så var i ligger motsägelsen, du missade beskriva det?
Citera
2021-02-10, 00:13
Medlem
Först gissar man sen blir man positivt belönad sen värdesätter man. Sen händer något annan då provar man den andra vägen sen får man negativ belöning.

Sen kommer båda valen då väljer man den positiva belöningen som då nästa bedömning blir lite sämre för det börjar bli chatigt så väljer man hellre något helt slumpmäsisigt å så får man bedömmning på den upplevelsen om vibbrationerna överstigar dom tre andra bedömmningarna så leder den handlingen över den andre osv blir man programmerad hela livet på det sättet.

Så har man en kännsla av vad man gillar .

Kroppens vilja eller känsla bestämmer valet av miljoner händelser som sorteras i olika viljor

Senast redigerad av troligengud 2021-02-10 kl. 00:21.
Citera
2021-02-10, 00:16
Medlem
Citat:
ligger det på dig att förklara vad Libets experiment säger i sakfrågan. Vi andra skall inte behöva gissa vad du menar.

Om det går att förutspå ett beslut innan personen tror den tar beslutet, så finns det ingen meningsfull fri vilja att prata om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in