Citat:
Enligt mig analyserar en rationell agent indata i sin strävan att fatta de beslut som bäst når givna mål till lägsta kostnad. Något du håller med om?
Vad händer med en sådan agent om den (a) postulerar fri vilja respektive (b) postulerar avsaknad av fri vilja?
I fallet (a) så kommer agenten (enligt mig) att fundera över hur den bäst når sina mål så länge som funderandet för den närmare målen. Får den bättre förståelse för konsekvenserna genom att överväga olika alternativ så fortsätter den att överväga tills förståelsen inte längre ökar. Sedan slutar den fundera och gör sitt val för att inte bränna mer energi på onödigt ältande. (Det är ungefär så ett modernt schackprogram fungerar.)
I fallet (b) så utgår agenten från att den inte kan påverka vad den kommer fram till. Därför måste den nå lika långt även om den låter bli att överväga olika alternativ. Varför bränna energi på något som ändå inte kan påverka utfallet?
Hur fungerar en rationell agent enligt dig?
Vad händer med en sådan agent om den (a) postulerar fri vilja respektive (b) postulerar avsaknad av fri vilja?
I fallet (a) så kommer agenten (enligt mig) att fundera över hur den bäst når sina mål så länge som funderandet för den närmare målen. Får den bättre förståelse för konsekvenserna genom att överväga olika alternativ så fortsätter den att överväga tills förståelsen inte längre ökar. Sedan slutar den fundera och gör sitt val för att inte bränna mer energi på onödigt ältande. (Det är ungefär så ett modernt schackprogram fungerar.)
I fallet (b) så utgår agenten från att den inte kan påverka vad den kommer fram till. Därför måste den nå lika långt även om den låter bli att överväga olika alternativ. Varför bränna energi på något som ändå inte kan påverka utfallet?
Hur fungerar en rationell agent enligt dig?
Jag ser det som mer meningsfullt att konstatera att ett begrepp som rationell agent kan definieras på en rad olika sätt i olika tekniska sammanhang, än att jag skall konstruera en enskild definition.
Citat:
Att testa någonting kräver förstås en mer teknisk analys och då är inte ett inlägg som återger ett betraktelsesätt som sammanfattar en stor mängd litteratur en stabil grund.
Jag har inte heller någon lust att dra några slutsatser om att man kan sammanfatta mänskligt beslutsfattande i ett ord som 'rationellt' eller 'irrationellt', men jag utgår ifrån att man förstår vad jag menar och att jag indirekt hänvisar till forskning som är mer intressant att lära sig om än att hålla analysen på en ickenaturvetenskaplig nivå, eftersom vi då ständigt kan läsa om nya rön och bilda oss en djupare förståelse för hur saker och ting verkar fungera rent tekniskt.
Om vi med fri vilja menar den känslan som många människor refererar till, så skulle en (rationell eller irrationell) agent som har en sådan upplevelse av att fatta beslut ha fri vilja, enl. tautologin att om vi definierar A så gäller att A finns om A finns. Det är inte någon särskilt spännande slutsats, förstås.
Vad gäller oss människor är det inte ens väldefinierat vad vi menar när vi betraktar oss själva som beslutsfattande agenter, än mindre vilka exakta egenskaper som den agenten skulle inneha, eftersom din och min självbild om vad som utgör våra 'beslutsfattande organ' kan skilja sig åt markant baserat på vår förståelse för hur vi själva och hur världen fungerar.
Man kan dessutom som bekant tala om fri vilja som alltifrån en fenomenologisk upplevelse, till en teknisk definition i en given kontext eller som ett filosofiskt spel där man utvärderar om begreppet (utifrån hur det är definierat i ens eget tänkande) passar in i ens världsbild.
Hela diskussionen bygger inte på enbart ett vagt definierat begrepp, utan på en rad olika vagt definierade begrepp som interagerar med varandra, varför diskussionen blir så utdragen och varför den enes slutsatser är helt fel slutsatser för den andre.
Jag skulle säga att det i det här skedet är mer lärorikt att studera hur ämnet diskuteras, än att faktiskt diskutera det.
det var ingen vilja men kanske ett val.