2021-02-09, 23:07
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja SKA om man har dubbla efternamn, nu är ju Pernrot ett mellannamn och FÅR INTE uppges som ett efternamn vid kontakter med myndigheter

Ja, såtillvida Moncan inte håller på att skilja sig från Riksmäklaren-gubben så har hon agerat förledande och förslaget. Och det är sällsynt med skilsmässa för par i 80-årsåldern....
2021-02-09, 23:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag kan mycket väl tänka mig att hon har rätten på sin sida, men ibland kan det vara klokt att backa även om man har rätt i juridisk mening.

Vore intressant att få reda på om Esbjörn nu har betalat tillbaka pengarna, det vet väl ingen här hur det står till med den saken? Om så är fallet kan Ebba backa, för sin goodwills skull, eller hur?

Edit:

Ogillar och ogillar, namnteckningen far fram som en bandtraktor över papperet. Ett konstaterande.

Nu har ju Passepartout lagt benen på ryggen och flytt fältet.
Men det kan ändå vara intressant med en kommentar på ovanstående.
För det visar på det symptomatiska beteende vi ser från de argumentlösa Ebba-hatarna.

Ebba kan backa för sin goodwill skull om hon fått tillbaka handpenningen. Är nu ett argument.
Ja, det är ju det vi på Ebbas sida har sagt hela tiden. Men när Ebba bokade ett möte för att göra upp om den saken, så sket Esbjörn i att komma på mötet. Istället behöll han pengarna och "stängde dörren".
Detta har vi nu förklarat säkert minst 100+ gånger. Men det går ändå inte in. Och när nu en tomte till sist insåg i alla fall första delen av det, så var det samtidigt som hen springandes flydde fältet.

Den andra delen är det faktum att Ebba påstås vara "skyldig" till vad det nu är hon egentligen påstås vara skyldig till, det fick vi aldrig veta, men det intressanta här är då att vad det nu än är hon påstås vara skydlig till, så bevisas det av, ta-daa, att hennes namnteckning av någon tycks se ut som den farit "fram som en bandtraktor över papperet."

Så kom ihåg det när ni köper hus nästa gång. Skriv inte under med en namnteckning som ser ut som den farit "fram som en bandtraktor över papperet." får då gäller inte avtalet eftersom ni då gjort er skyldig till lurendrejeri, eller vad det nu kan tänkas vara ni gjort er skyldiga till med en bandtraktornamnteckning.

Och Passepartout sprang för allt vad tygen höll härifrån.
Tro fan det, men så korkade uttalanden.
2021-02-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
WOW! Du fattade !!!! Jag är fan imponerad!

Du har helt rätt. texten i avtalet avseende den paragrafen spelar ingen roll, eller fyller ingen funktion, vilket av de två uttrycken du nu avsåg, båda gäller

Ja, det är faktiskt illa att det står så i ett avtal från en ansedd mäklarfirma. Nu tror ju inte jag, till skillnad från dig, att det är Theo som på egen hand tagit fram hela avtalet. Utan jag är övertygad om att det är en mall de har i bolaget, som han använt, och där finns den skrivningen med.

Det är en vanlig skrivning, tyvärr. Man ser den ofta i dylika avtal. Men den är alltså utan juridisk verkan. Eftersom JB på denna punkt är indispositiv och det jag nämnt tidigare gäller.

Avtalet motsäger inte sig självt på någon punkt.

Att du tror att jag anser att avtalet inte utgör någon funktion visar bara hur lite du kan och förstår om detta.
Att du tror att jag dessutom diskvalificerar hela avtalet visar bara ännu en gång hur lite du kan och förstår om detta.

Den nämnda paragrafen är utan verkan. That's it. No more. No less.
Ebba blev civilrättslig ägare den 20e augusti, inte den 16e september. Cry baby, om du tror att det har någon större inverkan, eller inte, idag.
trngw du får nog bädda med skämskudden ikväll! ta med snuttefilten också för det här kommer att göra ont!!! Esbjörn är alltså enligt skattemyndigheten och lagen fortfarande ägare till fastigheten då han innehar lagfarten, som ägare så kommer Esbjörn att få betala fastighetsskatten för 2021. När Ebba Busch vinner civilmålet så kommer hon tilldömas rätten till lagfarten och därigenom äganderätten. Det är just därför Ebba Buschs lagfart är lagd som vilande i väntan på utfallet av hennes sämning.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattemyndigheten
Den som har lagfarten är ägare
Normalt bör man utgå från att den som har lagfart på fastigheten också är ägaren av samma fastighet. Det är endast om äganderätten kan styrkas som någon annan än den lagfarna ägaren bör tas upp som ägare.

Lagfartsförhållandena på en fastighet handläggs av inskrivningsmyndigheten. Förhållandena framgår av fastighetsregistrets inskrivningsdel som förs av Lantmäteriet. Uppgifter om lagfarter rapporteras kontinuerligt från Lantmäteriet till Skatteverket. Vid fastighetstaxeringen gör man efter köpekontraktsdagen inte någon skillnad på ägare som har lagfart och ägare som inte har lagfart.

Tidpunkten för köp hanteras enligt praxis
Civilrättsligt anses inte äganderätten övergå från säljare till köpare vid en bestämd tidpunkt. I regel anses den övergå successivt eftersom både ett köpekontrakt och ett köpebrev krävs för att ett köp ska anses fullgånget. Skatterätten har inga bestämmelser som anger vid vilken tidpunkt någon ska anses som ägare. I stället har frågan överlämnats till praxis.

Vid inkomst av näringsfastighet är praxis den att köparen av en fastighet som huvudregel anses som ägare till fastigheten från den dag då ett bindande avtal om köp (ett köpekontrakt) har träffats. Om en bestämmelse har intagits i detta avtal om att äganderätten ska övergå till köparen vid en senare tidpunkt, anses köparen i stället vara ägare från denna avtalade tidpunkt. Om tillträdesdagen är en annan än den avtalade tidpunkten så påverkar detta inte bedömningen av ägarförhållandena (RÅ 1969 Fi 2166, RÅ 80 1:24 samt RÅ 1993 ref. 16).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/3432.html
2021-02-09, 23:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är så mycket sunkigt i detta mål så det spelar ingen roll åt vilket håll man tittar så ser man något suspekt. Men denna Monica Pernroth Lülmaa tar nog priset. Hon skickar en skrivelse där hon föreslår sig själv till God man för Esbjörn, men inte för person, boende och ekonomi för det sköter redan Majkgård och hon med en generalfullmakt. Vad finns det då kvar?

Det man inte räknade med var att Barry Karlsson skulle skriva i sitt psykologutlåtande att en avyttring av Esbjörns lägenheter är påbörjad. Det är Monica Pernroth Lülmaa som har påbörjat denna försäljning för att finansiera Binninges arvoden för en helt meningslös process i tingsrätten. Det är ett listigt sätt att slussa över Esbjörns förmögenhet till henne och Binninge. Hon avgör hur länge processen ska pågå, ju längre process desto högre räkning från Johann Binninge får hon betala med Esbjörns pengar.

Samtidigt rasslar kassaapparaten på Odalsgården där Majkgård fakturerar för Esbjörns helpension. Räkningarna skickas till vänninan Monica Pernroth Lülmaa som med sin fullmakt skickar pengarna från Esbjörns konto till Majkgård.

De har hittat sig en privat liten kassako som de kommer att mjölka torr på varenda korvöre.
Nu vet vi varför Esbjörn har dålig ekonomi.
Skulder hos kronofogden, inte mycket till ansträngning att sköta ekonomin, från Monica där.
2021-02-09, 23:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Ja det är en intressant lagstiftning.

Köper du en brödröst har du 2 veckor på dig att ångra dig.
Säljer du ditt hus kan du inte ångra dig alls.

Visst kan man, som du, ha ett hjärta av sten och tänka "avtal är avtal!" eller också kan man visa lite KRISTDEMOKRATISKT MEDKÄNSLA och fråga sig "vad hade Jesus gjort?" och låtit gubben få tillbaka huset.

Ja, det är faktiskt intressant med svensk lagstiftning, det faktum att det finns inte en enda lag i Sveriges Rikes Lag som ger dig rätt att ångra köpet av en brödrost efter två veckor. Inte ens efter en dag, faktiskt.

Så varför skulle du få ångra att du sålt ett hus, efter två veckor? Förklara gärna det!

Att det sedan finns affärer som lämnar öppet köp för den som köpt något och inte använt det, är en helt annan sak än svensk lagstiftning.
Att det finns affärer som förbehåller sig rätten att ångra att de sålt en vara till dig, i två veckor, det har jag då aldrig någonsin hört talas om. Har du?
Särskilt inte att du då måste lämna tillbaka den utan att få tillbaka det du betalt för den. Känner du till några affärer som har sådana avtalsvillkor med sina kunder?
Nej, jag trodde väl det
2021-02-09, 23:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Tack för den!

Så jäkla frestande att skriva en kommentar om det verkligen är ok att någon föreslår sig själv som god man för en viss brukare, samtidigt som den gode mannen har ett mångårigt samröre med brukarens juridiska ombud, som ju har en ekonomisk relation till sin klient och tillika brukaren.

Fy fan!

https://imgur.com/a/ev0W9rE
här är den andra felande länken till Exp. och en överläkare som jag skrev om för länge sen
Då båda sitter i Ro nu vet vi vart Exp kom in
Senast redigerad av braattha 2021-02-09 kl. 23:23.
2021-02-09, 23:19
Medlem
Citat:
Nu har ju Passepartout lagt benen på ryggen och flytt fältet.
Men det kan ändå vara intressant med en kommentar på ovanstående.
För det visar på det symptomatiska beteende vi ser från de argumentlösa Ebba-hatarna.

Ebba kan backa för sin goodwill skull om hon fått tillbaka handpenningen. Är nu ett argument.
Ja, det är ju det vi på Ebbas sida har sagt hela tiden. Men när Ebba bokade ett möte för att göra upp om den saken, så sket Esbjörn i att komma på mötet. Istället behöll han pengarna och "stängde dörren".
Detta har vi nu förklarat säkert minst 100+ gånger. Men det går ändå inte in. Och när nu en tomte till sist insåg i alla fall första delen av det, så var det samtidigt som hen springandes flydde fältet.

Den andra delen är det faktum att Ebba påstås vara "skyldig" till vad det nu är hon egentligen påstås vara skyldig till, det fick vi aldrig veta, men det intressanta här är då att vad det nu än är hon påstås vara skydlig till, så bevisas det av, ta-daa, att hennes namnteckning av någon tycks se ut som den farit "fram som en bandtraktor över papperet."

Så kom ihåg det när ni köper hus nästa gång. Skriv inte under med en namnteckning som ser ut som den farit "fram som en bandtraktor över papperet." får då gäller inte avtalet eftersom ni då gjort er skyldig till lurendrejeri, eller vad det nu kan tänkas vara ni gjort er skyldiga till med en bandtraktornamnteckning.

Och Passepartout sprang för allt vad tygen höll härifrån.
Tro fan det, men så korkade uttalanden.

Lär inte bli lätt för Moncan när släkten hon gift in sig i tycker hon svärtar ner familjen
Senast redigerad av Analias 2021-02-09 kl. 23:36.
2021-02-09, 23:20
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Bara hoppas att hon blir gode man egentligen så hon måste redovisa.
Någon som vet om man är redovisningsskyldig redan från det ansökan lämnas in?
Då det är hon som lämnat in den menar jag.
Hon vill att ekonomin skall undantas från godmanskapet i sin ansökan.
Orsaken torde vara att slippa just redovisning.
Tror att en utomstående vore bättre, med en sådan kan Esbjörn diskutera ekonomin, det kommer nog inte bli allt för svårt att se vart alla pengarna tagit vägen.
2021-02-09, 23:20
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
varsågod ! https://docdro.id/KeOcfAA

Och hur monica gör en tavla på Esb: https://www.facebook.com/pernroth/posts/235060074890283

Moncan är nog en svårt manipulativ person. Försöker väva in budskap där inga sådana finns. Spelar på känslor för att få andra att missa sakfrågorna. Jag gissar på en underliggande diagnos, narcissism eller åtminstone någonting inom psykosspektrat tillsammans med en grandios personlighetsuppfattning.

”....en man som älskar sitt hus vid sjön...” Det hela faller ju platt direkt när man ser hur väl han tagit om hand sin älskade fastighet! Dessutom har han inte ägt så länge (ca 10 år).
2021-02-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Bra grävt men på det inlägget så låter det ju som att Pernroth/Majkgård och Binninge gör det här för Matz skull, som hon beskriver affären så är det ju helt förkastligt av Ebba Busch, stämmer bara 50% av det är det ju kriminellt det Ebba Busch har gjort!
Fast vi vet ju att det finns en besiktning, friskrivningsklausul och en värdering. Men det berättade Esbjörn aldrig till Majkgård och Pernroth. Sen har vi ju fortfarande inte fått se en värdering som visar att huset var värt mycket mer. Men framför allt är det kommentaren om att ”ingen visste om det hela” som jag reagerar på.

Damerna är upprörda för att Esbjörn gick bakom ryggen på dom och sålde sitt hus.

Sen är Binninges råd att gå på §31 intressant.

Citat:
Enligt 31 § avtalslagen är ett avtal ogiltigt om motparten har utnyttjat en persons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att få till ett ojämlikt avtal. Berusning av alkogol/droger kan utgöra oförstånd. För att ogiltigförklara avtal enligt 31 § krävs att det är ett uppenbart missförhållande mellan parterna, ex. att man sålt en vara till kraftigt underpris.

Han ger ett exempel på vad som kan utgöra oförstånd, något som uttryckligen inte nämns i lagtexten. Men jag gissar att det är det som gömmer sig i det maskade materialet både från vården och psykologen. Jag har länge haft en känsla av att det är en beroendeproblematik i botten som förklarar ”minnesproblematiken”.

Det är också där Binninge kommer att lägga krutet vid förhandlingen som kommer. Var Ebba Busch säker på att Esbjörn verkligen var nykter när han skrev under avtalet, eller utnyttjade hon hans missbruk och fick honom att skriva på avtalet när han var berusad? Bjöd hon rent av på alkohol? Det är det han kommer att försöka insinuera.

Missbruket är orsaken till att hans kognitiva status är utredd tidigare. Med utgångspunkt av Binninges kommentar på Pernroths Facebook så tror jag i alla fall att det är vad det handlar om.

Frågan kommer att vara om Ebba Busch kände till och utnyttjade hans problematik?
2021-02-09, 23:24
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Moncan är nog en svårt manipulativ person. Försöker väva in budskap där inga sådana finns. Spelar på känslor för att få andra att missa sakfrågorna. Jag gissar på en underliggande diagnos, narcissism eller åtminstone någonting inom psykosspektrat tillsammans med en grandios personlighetsuppfattning.

”....en man som älskar sitt hus vid sjön...” Det hela faller ju platt direkt när man ser hur väl han tagit om hand sin älskade fastighet! Dessutom har han inte ägt så länge (ca 10 år).

Jag skulle inte bli förvånad, om den stora konstnären låtit sy in en katt-Gps i Esb:s jackfoder.......
Och Matz har väl öst upp åtel-kameror runt huset, han är ju bra på att sälja fällor.....
Närmare fjärrstyrd pensionär får man leta efter, välkommen till framtiden...
Tacka fan för att Esbjörn vände i dörren till advokatkontoret, alla lampor lyste rött, han är kristallklar !
Senast redigerad av vittne-x 2021-02-09 kl. 23:28.
2021-02-09, 23:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

https://imgur.com/a/ev0W9rE
här är den andra felande länken till Exp. och en överläkare som jag skrev om för länge sen
Då båda sitter i Ro nu vet vi vart Exp kom in

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in