Citat:
För det första är ju det ett ganska konstigt antagande och för det andra löser det inte TS problem; han vill ju göra gällande att våra beslut är förutsägbara.
Varför är det ett konstigare antagande än att den inte vore det? Den processerar en väldigt massa information där viss information är stokastisk och då är även funktionsvärdet (gör / inte gör) stokastiskt.
TS vill göra gällande att den fria viljan inte existerar genom att hävda att allt går att "räkna ut i förväg", eller snarare han hypotetiserar att om allt går att räkna ut så finns ingen fri vilja.
Jag skulle vilja påstå att detta är ett naivt och lite tafatt sätt att angripa problemet fri / inte fri vilja eftersom att jag anser att den fria viljan ligger i att vi INTE vet allt.
Det exemplifierade jag med att du och jag troligtvis inte skulle ta samma beslut givet ett val eftersom du har en annan fri vilja än jag. Vi bägge skulle, om vi kunde åka bakåt i tiden, kunna ta ett annat beslut.
Jag begriper faktiskt inte då varför TS tycker att den fria viljan slutar existera under antagandet att vi skulle kunna beräkna allt.
Citat:
Tror du att beslutsfunktionen är stokastisk?
Ja, i den mening att du aldrig kan veta i förväg vad jag kommer göra, givet att jag har minst två val, oavsett hur stor beräkningskapacitet och information du har.
Mina egna ageranden är ju för mig inte stokastiska, jag vet ju vad jag skall göra, innan jag gör det (något annat vore otänkbart)