Citat:
• Pengars värde existerar enbart så länge vi tror att de har ett värde.
• Ett rättssystem som utgår ifrån att individen har en fri vilja existerar enbart så länge vi tror på individens fria vilja.
Det finns åtminstone ingen principiell skillnad här.
Så vad du gör är att du värderar olika trosföreställningar som varandes "rätta" eller "felaktiga", vilket i sig inte är något jag kritiserar. Jag undrar bara på vilka grunder du värderar dem.
Observera att frågan INTE handlar om fysikens lagar. Fysikens lagar förutsäger varken pengars värde eller den fria viljan. Frågan handlar om Homo Sapiens unika förmåga att hantera "mjukvara", d v s trosföreställningar som genererar nya beteenden som annars inte hade varit möjliga.
Så frågan lyder sammanfattningsvis;
Varför anser du att mjukvaran "den fria viljan" är något dåligt för människan?
Vad menar du med "vanlig hederlig förståelse" och "verkligheten"?
• Ett rättssystem som utgår ifrån att individen har en fri vilja existerar enbart så länge vi tror på individens fria vilja.
Det finns åtminstone ingen principiell skillnad här.
Så vad du gör är att du värderar olika trosföreställningar som varandes "rätta" eller "felaktiga", vilket i sig inte är något jag kritiserar. Jag undrar bara på vilka grunder du värderar dem.
Observera att frågan INTE handlar om fysikens lagar. Fysikens lagar förutsäger varken pengars värde eller den fria viljan. Frågan handlar om Homo Sapiens unika förmåga att hantera "mjukvara", d v s trosföreställningar som genererar nya beteenden som annars inte hade varit möjliga.
Så frågan lyder sammanfattningsvis;
Varför anser du att mjukvaran "den fria viljan" är något dåligt för människan?
Vad menar du med "vanlig hederlig förståelse" och "verkligheten"?
Tycker verkligen liknelsen med pengar är dålig. Pengar är ett kontrakt, en överenskommelse. Går inte att likna alls med tron på saker som jultomte eller fri vilja.
Fysikens lagar motsäger inte kontrakt/överenskommelser mellan människor, men det motsäger troligtvis den intuitiva fria viljan. Så helt applicerbart.
Jag anser tron på den fria vilja är dålig för människan dels för att den är osann, och dels för att det innebär stor personlig frihet/lycka att inse det, samt att jag anser samhället skulle bli bättre när vi inte behöver ha ångest över våra egna eller andras beslut.