2021-02-09, 20:52
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tyvärr så finns det en generalfullmakt och det är värre, en Gode man måste redovisa till Överförmyndarnämnden men en fullmaktshavare har helt fria händer.

Bara hoppas att hon blir gode man egentligen så hon måste redovisa.
Någon som vet om man är redovisningsskyldig redan från det ansökan lämnas in?
Då det är hon som lämnat in den menar jag.
2021-02-09, 20:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
I köpekontraktet kör EB med blå bläck och EsB med svart bläck.
Marielund är med svart bläck, tror inte EB bytte penna för att göra denna korrigering.
Avtal, speciellt sådana som kan behövas synas i original av myndigheter, skrivs alltid under med blått bläck.

Någon borde upplysa Esbjörn.
2021-02-09, 20:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Det är 3 saker man söker med en godmanskapsansökan hos överförmyndaren, som tar det till tingsrätten.

1. Bevaka sin rätt (t.ex. ansökningar till myndigheter, överklaganden, avtal m.m.)

2. Förvalta sin egendom, sköta sin ekonom, betala räkningar m.m.

3. Sörja för sin person ( tillgodose personliga och sociala behov)

Vad jag förstår av Monika Lullmaa är det bara punkt 1 som ansökan ska omfatta!

Att Monika och Majkgård inte kunde skicka tillbaks handpenningen kan bero på svag generalfullmakt som kanske inte var bevittnade av två personer samt inte innehöll rätt att kvittera ut pengar på bank, alternativt att fullmakten var äldre än 1 år med dessa formkrav uppfyllda. Tror Esbjörn kunde fört över denna peng till Ebba om han själv var med på banken, om pengarna fanns kvar....

Att Binninge inte vill prata om hur Esbjörns lägenhetsförsäljning gått till, beror troligen på att demente Esbjörn skrivit under det säljavtalet.

Antagligen gjorde Monika/Majkgård en miss här. Hade sett bättre ut, ur ett demensperspektiv om fullmaktstagaren varit tvungen att skriva under och hålla i hela lägenhetsförsäljningen. Eller så omfattade inte fullmakten denna rätt. Är spännande att se vem i deras bekantskapskrets som fick köpa lägenheten till underpris.

Var det Binninge som sa att det var en hyresrätt

Vore även mycket intressant att se denna generalfullmakt!!!!

Ja det var han och även han som skrev till tinget att Esb var 82
2021-02-09, 21:01
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Biforgar 3 underskrifter:
https://ibb.co/tcr6MQK
Ångerbrevets underskrift är inte samma i mitt tycke !
Dessutom: Handskrivna "Marielund" i köpekontraktet stämmer mot texten i " jag ångrar mig".

Nu börjar jag tvivla på Ebbas oskuld. Hennes signatur (som är svårtydbar) har ett hårt tryck överlag och avslutas med fyra horisontala streck över hela namnet. https://ibb.co/tcr6MQK

Ja, jag vet att man inte kan gå efter grafologiska bedömningar hursomhelst, men jag studsade när jag såg namnteckningen.
2021-02-09, 21:03
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
När man gör en affär så vill man att båda parter ska bli nöjda.
Om detta inte sker, då gör man bäst i att dra sig ur affären.
Jag vet inte varför Ebba Busch är så dum i huvudet att hon inte begriper detta men det får mig att känna stark avsky för henne som människa.

Men båda parter var nöjda med affären och undertecknade avtalet, ingen drog sig ur.
Att ångra sig 2 v efter att man undertecknat affären, det är avtalsbrott.
2021-02-09, 21:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Då avvisar tingsrätten stämningen.
Har man ett avtal som bevis ska den stämde bevisa att denne inte brutit avtalet.
Det har nu inte Binninge gjort så det är ett brutet avtal, vad han har gjort är att begära att det hävs.
Han ska då bevisa två saker att Esbjörn är senil och fastigheten såldes hel-vetes för billigt.

tre saker ska han bevisa faktiskt, utöver de två du nämnde behövs också bevisas att Ebba utnyttjade seniliteten för att få det låga priset., dvs hon måste varit medveten om den.
2021-02-09, 21:07
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är så mycket sunkigt i detta mål så det spelar ingen roll åt vilket håll man tittar så ser man något suspekt. Men denna Monica Pernroth Lülmaa tar nog priset. Hon skickar en skrivelse där hon föreslår sig själv till God man för Esbjörn, men inte för person, boende och ekonomi för det sköter redan Majkgård och hon med en generalfullmakt. Vad finns det då kvar?

Det man inte räknade med var att Barry Karlsson skulle skriva i sitt psykologutlåtande att en avyttring av Esbjörns lägenheter är påbörjad. Det är Monica Pernroth Lülmaa som har påbörjat denna försäljning för att finansiera Binninges arvoden för en helt meningslös process i tingsrätten. Det är ett listigt sätt att slussa över Esbjörns förmögenhet till henne och Binninge. Hon avgör hur länge processen ska pågå, ju längre process desto högre räkning från Johann Binninge får hon betala med Esbjörns pengar.

Samtidigt rasslar kassaapparaten på Odalsgården där Majkgård fakturerar för Esbjörns helpension. Räkningarna skickas till vänninan Monica Pernroth Lülmaa som med sin fullmakt skickar pengarna från Esbjörns konto till Majkgård.

De har hittat sig en privat liten kassako som de kommer att mjölka torr på varenda korvöre.

Planen är nog: pengar till Monica & Binninge och fastigheten till M-gård samt sälja av lgh en i taget
när Esb är så pass dålig så avyttras den etta som han nu bor i med så han kan bo sista tiden på Od-gård. undertiden lever dom gott med räksmörgås och pilgrimsmusslor och dyrt vin
2021-02-09, 21:08
Medlem
Citat:
https://lawline.se/answers/far-man-flytta-nagon-annans-bil-fran-sin-fastighet

https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html

Så ja det kostar dig 5.000:- - 10.000:- per bil och det tar även tid.

Kolla gärna med polisen också.

Men dessa bilar står ju på Esbjörn.

Annars är det bara att skruva av skyltarna o ringa närmsta skrot o säga att det står några gamla bilar här. Hämtar du dem får du dem o även en slant för besväret.
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Lüllmas har väl troligtvis tröttnat på Monicas gangsterpolare. Monica har ju inte varit gift med Lüllmaa så många år och detta är nog droppen för Lüllmaa som riskerat hela sitt rykte för slynan som hänger med en pedofil och en gam.
Skulle inte bli förvånad om Monika blir nästa som står som hemlös och knackar på stadsmissionen .

Här är några av hennes tavlor ser mest ut som de stänk man åstadkom på fritids i barndomen
https://www.konstnarsforbundet.se/index.php/p/monica-pernroth-luellmaa

Jag tycker ni är orättvisa med smutskastningen mot Binninge-gänget. Målningarna är drömmande och tonårsaktiga, lite new-age-stuk, men absolut inte obehagliga.
Senast redigerad av Passepartout 2021-02-09 kl. 21:22.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Nu börjar jag tvivla på Ebbas oskuld. Hennes signatur (som är svårtydbar) har ett hårt tryck överlag och avslutas med fyra horisontala streck över hela namnet. https://ibb.co/tcr6MQK

Ja, jag vet att man inte kan gå efter grafologiska bedömningar hursomhelst, men jag studsade när jag såg namnteckningen.

Du ogillar Ebbas namnteckning och tvivlar därför på hennes oskuld?

Nu får du allt förklara hur du tänker?
2021-02-09, 21:09
Bannlyst
Citat:
Men båda parter var nöjda med affären och undertecknade avtalet, ingen drog sig ur.
Att ångra sig 2 v efter att man undertecknat affären, det är avtalsbrott.

Ja det är en intressant lagstiftning.

Köper du en brödröst har du 2 veckor på dig att ångra dig.
Säljer du ditt hus kan du inte ångra dig alls.

Visst kan man, som du, ha ett hjärta av sten och tänka "avtal är avtal!" eller också kan man visa lite KRISTDEMOKRATISKT MEDKÄNSLA och fråga sig "vad hade Jesus gjort?" och låtit gubben få tillbaka huset.
2021-02-09, 21:12
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du ogillar Ebbas namnteckning och tvivlar därför på hennes oskuld?
[..]

Jag kan mycket väl tänka mig att hon har rätten på sin sida, men ibland kan det vara klokt att backa även om man har rätt i juridisk mening.

Vore intressant att få reda på om Esbjörn nu har betalat tillbaka pengarna, det vet väl ingen här hur det står till med den saken? Om så är fallet kan Ebba backa, för sin goodwills skull, eller hur?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
[..]
Nu får du allt förklara hur du tänker?

Ogillar och ogillar, namnteckningen far fram som en bandtraktor över papperet. Ett konstaterande.
Senast redigerad av Passepartout 2021-02-09 kl. 21:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in