Citat:
Ursprungligen postat av
Benke-guzz
Men rent faktiskt, vad gäller här?
Ebba och Esbjörn har avtalat försäljning av fastighet, sen nekar Esbjörn tillträde.
Esbjörn har också sålt en bostadsrätt efter Ebbas köpekontrakt skrevs.
Han är nu dement och vill häva första försäljningen men inte den senare.
Om jag erbjuder någon skälig summa för dennes hus eller någon söker upp mig och vill köpa mig lägenhet, ska jag vara rädd säljaren inte tillåter mig tillträde när det ska ske?
Men har jag rätten att neka en köpare tillträde till den lägenhet de betalat 15% av redan samma dag som tillträde ska ske?
Ja, om du har utformat säljavtalet på rätt sätt (det brukar mäklare se noga till).
Detta är ett verkligt problem. Botemedlet brukar vara att försälljningsavtalet villkoras på ett sådant sätt att köpebrev utfärdas vid tillträdesdatum och i samband med att full betalning sker. I den här affären var tanken att så skulle ske på banken, annars ofta på mäklarkontoret.
Skälet är att om man enbart avtalar om tillträdesdag och "nöjer sig" med att handpenningen betalas kan man få förtvivlat svårt att få full betalning, vare sig man köper en lägenhet eller en fastighet. När det gäller fastighet tillkommer den lilla krumeluren att den nye ägaren kan få lagfart på en fastighet som enbart betalats med handpenning om inte ett köpebrev krävs.
De här stegen (avtal om köp enligt JB (1) och ett enligt JB korrekt utformat köpebrev i samband med betalning (2) är till för att skydda säljaren. I det här fallet har säljaren tydligen fått för sig att det går att ångra försäljningen och agerar därefter.