2021-02-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
På tal om idioti - tycker du verkligen det är så dåligt i Sverige när vi har gett 3,76% av befolkningen en vaccindos jämfört med EU som gett i snitt 3,85% en vaccindos?

Vaccinen fördelas jämt - därför är det så lika.

Den lilla skillnaden som finns beror förmodligen på hur mycket vaccin som sparas till andra dosen av de vaccin som levererats men på sikt är det otroligt små skillnader.

Återigen har du fel siffror. Precis som när du presenterade fel siffror för UK. Inget förlåt där heller, men det förväntade jag mig inte heller
Citera
2021-02-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Generellt har jag aldrig haft besvärliga problem med influensa och förkylning.

Det jag har förstått med vaccinet är att man kan få covid 19 men sympyonerna blir isåfall som en vanlig influensa och tillslut minskar det.

Problemet hos svenssons är att alla stadsborna skall till varje pris uppe i fjället för att det är sportlov, detta gör att ofantlig många kommer till bla Åre eller Sälen med syfte att roa sig på bekostnad av mer smittspridning
Tegnell har väl ännu en gång närmast uppmanat folk att åka på skidresor.
Citera
2021-02-09, 16:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
På tal om idioti - tycker du verkligen det är så dåligt i Sverige när vi har gett 3,76% av befolkningen en vaccindos jämfört med EU som gett i snitt 3,85% en vaccindos?

Den lilla skillnaden som finns beror förmodligen på hur mycket vaccin som sparas till andra dosen av de vaccin som levererats men på sikt är det otroligt små skillnader.
2 % skillnad är det ju faktisk och
om man njuter av att se nackdelar så är detta en jättestor skillnad.
Citera
2021-02-09, 16:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Återigen har du fel siffror. Precis som när du presenterade fel siffror för UK. Inget förlåt där heller, men det förväntade jag mig inte heller
Var hittar du dina sifror?
Citera
2021-02-09, 16:07
Medlem
Surtrutens avatar
Oj oj oj!
Nu går allt åt skogen.
Vaccinet kommer inte fram till Sverige pga. snö.
Omni.se
Citera
2021-02-09, 16:09
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Oj oj oj!
Nu går allt åt skogen.
Vaccinet kommer inte fram till Sverige pga. snö.
Omni.se
Helt okej, då vaccinet sitter fast i Tyskland på grund av just snö.

Jag kan svära på att du skrev vaccinatörer...
Citera
2021-02-09, 16:12
Medlem
Citat:

Angående UK siffror så tog jag senaste officiella statistik här:

https://www.england.nhs.uk/statistics/statistical-work-areas/covid-19-vaccinations/

COVID-19 daily announced vaccinations 8 February 2021

Där står det:

Region of Residence 1st dose 2nd dose
Total 10 519 729 471 636

Dvs 471 636 st har fått en andra dos vilket var det jag skrev - ok - jag skrev 471.000.

Citat:
Enligt rapport från NHS så har 471.000 personer fått två doser i UK (dagens siffra).

Sett till folkmängd så ligger vi bra till.

Du påstod att denna siffra var fel och att det var 512.000 vaccinerade med andra dosen i UK.

Citat:
Stämmer ej. 512 000. Och den siffran är två dagar gammal.

Sedan har du antalet som fått en första dos. vilket gör att UK drar ifrån något alldeles oerhört framöver

Sverige är usla.

Nu har det kommit en ny dagsrapport från NHS (sedan jag skrev första inlägget)

COVID-19 daily announced vaccinations 9 February 2021

Där står det:

Total 10 771 998 473 055

473.055 har fått en andra dos.

Vart har du fått siffran 512.000 från?

Om du har nyare siffror - hänvisa gärna till en källa.

När det gäller Eu så kollar jag på denna sida:

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Denna sida har bara med Sverige till den 5:e Februari och då ligger den på 3,4% men kollar man på folkhälsomyndighetens sida för vaccineringsstatistik så finns det nyare:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Där står:

Andel (%) vaccinerade med minst 1 dos - 3,76

Datum 2021-02-09 och datat är fram till 00.30.

Nå - vilka siffror var fel? (Glöm inte källa)
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-02-09 kl. 16:19.
Citera
2021-02-09, 16:16
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
UK har gått in för en chansning och skjuter fram andra dosen så det blir missvisande att bara se på den.

Kan vara rätt strategi att de vill trycka ner spridningen så fort som möjligt ge en spruta och hoppas den ger tillräckligt god effekt och betydligt senare komma med den andra.

Kanske vi också borde prova det. Vi har bara vaccinerat 308 000 t.o.m V5 Om det är med båda låter jag vara osagt men tvivlar på det. Många kvar på SÄBO och i hemvården.

Tegnell trodde att 65-70 gruppen skulle kunna få sin spruta i slutet av april sade han i dag. När han sa så får man utgå ifrån att 70+ fortfarande är mer prioriterade och antagligen också uppdelade i åldersgrupper.

Det blir enormt många kvar till Maj och Juni om de ska var klara till midsommar.
Citera
2021-02-09, 16:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Man ska inte spara säger Tegnell han uppmanade redan för ett par veckor sedan, regionerna att använda allt för det kommer hela tiden in nytt. Tror du att de inte gör som han säger utan sitter på smyglager?
Citera
2021-02-09, 16:20
Medlem
Citat:
Angående UK siffror så tog jag senaste officiella statistik här:

https://www.england.nhs.uk/statistics/statistical-work-areas/covid-19-vaccinations/

COVID-19 daily announced vaccinations 9 February 2021

Där står det:

Total 10 771 998 473 055

9:e Februari - vilket är idag och data ska vara fram till midnatt dagen innan (dvs fram till och med 8:e Februari).

Om du har nyare siffror - hänvisa gärna till en källa.

När det gäller Eu så kollar jag på denna sida:

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Denna sida har bara med Sverige till den 5:e Februari och då ligger den på 3,4% men kollar man på folkhälsomyndighetens sida för vaccineringsstatistik så finns det nyare:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Där står:

Andel (%) vaccinerade med minst 1 dos - 3,76

Datum 2021-02-09 och datat är fram till 00.30.

Nå - vilka siffror var fel? (Glöm inte källa)

Som sagt, du har helt fel siffror. Vi är flera som har rättat dig nu.

Officiell statistik hämtad från WHO

UK:

Vaccinerade fram till och med 7 feb

1st dose: 12,294,006
2nd dose: 512,581

Dina siffror är hopplöst fel. Kollar du bara Englands? Du måste kolla hela UK.
Senast redigerad av AirOfficer 2021-02-09 kl. 16:35.
Citera
2021-02-09, 16:23
Medlem
Citat:
Som sagt, du har helt fel siffror. Vi är flera som har rättat dig nu.

Officiell statistik.

UK:

Vaccinerade fram till och med 7 feb

1st dose: 12,294,006
2nd dose: 512,581

Dina siffror är hopplöst fel.

Har du någon källa?

Har svårt att se hur NHS officiella statistik kan vara så fel.

Citera
2021-02-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man ska inte spara säger Tegnell han uppmanade redan för ett par veckor sedan, regionerna att använda allt för det kommer hela tiden in nytt. Tror du att de inte gör som han säger utan sitter på smyglager?

sist jag hörde var det minst 4 regioner som valde att spara vaccin. De litade inte på att leveranserna skulle gå smidigt (de litade inte på Tegnell). Vilket de gör rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in