2021-02-09, 14:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Ja det stämmer, jag bor i SV.
Kan det vara så lokalt?

Tycker det är vågmönster i smittspridningen hela tiden. Det är ju någon slags klustersmitta, fast i väldigt stora kluster. Runt mig visste jag inte om någon som haft covaids egentligen i slutet av november.
Efter helgerna när jag pratade runt, så tycker jag att var och varannan haft det just där jag bor (NV)
Just nu vet jag inte en enda faktiskt med sjukdom för tillfället. Inte ens ytligt bekanta.
Däremot hör jag genom kontakter att det är ganska högt tryck i smittan nere i SV just nu.

Detta är bara mina egna iakttagelser, så jag har inga egentliga siffror som bevis för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Enligt rapport från NHS så har 471.000 personer fått två doser i UK (dagens siffra).

Sett till folkmängd så ligger vi bra till.

Stämmer ej. 512 000. Och den siffran är två dagar gammal.

Sedan har du antalet som fått en första dos. vilket gör att UK drar ifrån något alldeles oerhört framöver

Sverige är usla.
Senast redigerad av AirOfficer 2021-02-09 kl. 14:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
hur stor är sannolikheten att smittas av två person som haft covid 19 men har nu antikroppar samt där respektive tagit sin första dos av vaccinet och dessutom bär respektive mask.

och utöver detta så bär den friska personen också en mask.

vad är risken att den friska personen drabbas av viruset just genom dessa två smittkällor, ifall man står 1 meter ifrån de och konverserar med dem?

alla bär billiga masker som inte hat en filter.

Svårt att säga men jag skulle gissa på närmast obefintlig.
Citera
2021-02-09, 14:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Italien, UK.
Jag har en känsla av att Italien och Storbritannien tog till lockdown bara för att de hade så mycket smitta i befolkningen så att de var tvungna att stänga ner samhället.
Smittan kom först och lockdown sedan.

Om man jämför Sverige med EU så hade Sverige flera dödsfall i våras och färre senare.
Graf

Nu är det ungefär samma andel döda inom EU och i Sverige.
Graf

Jag har inte koll på vilka länder som infört lockdown innan smittan spridit sig kraftigt i samhället, men Danmark vet jag gjorde så.
Danmark har 1/3 så många döda per capita som Sverige har.

Personligen tror jag vi i Sverige hade klarat oss väldigt mycket bättre om Regeringen/FoHM hade agerat kraftfullt i början när alla kom hem från sportlovsresorna.

Sedan kan man fundera på varför de andra nordiska länderna (Island borträknat) klarat sig bättre än Sverige. De har ju också sportlov ungefär samma tid som vi har det i Sverige, fast det heter vinterferie eller skidlov.
Citera
2021-02-09, 14:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Endast 76 000 har fått två doser hittills

"Vi ville köpa genom EU - därför ligger vi efter länder utanför EU"

Ja herregud.
Israels inköp var en chansning som gick hem - det hade likaväl kunnat gå åt pipan. BoJo ville givetvis visa musklerna i dessa brexittider.

Sverige hade utan EU stått sig ganska så slätt:
Citat:
Hur långt bak i vaccinkön hade Sverige stått utan EU?
Citat:
I somras var det nära igen. Fyra länder i en pakt – Tyskland, Frankrike, Italien och Nederländerna – slängde sig över egna läkemedelsfirmor för att garantera ett kommande vaccin. Danska regeringen ringde Berlin och bad att få vara med i vaccinpakten men fick nej. Samma svar fick de svenska och belgiska regeringarna.
Citat:
De små länderna gick till EU-kommissionen, självklart måste EU-kommissionen styra upp vaccin-uppköpen och fördela lika till alla EU-länder. Fattas bara, efter att Tyskland, Frankrike och Italien just hade krävt (och fått) solidarisk uppslutning av alla kring en coronafond.
Citat:
Hur långt bak i kön tror vi att Sverige hamnat om alla länder ringt vaccinforskarna på samma gång?
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/hur-langt-bak-i-vaccinkon-hade-sverige-statt-utan-eu/
Citera
2021-02-09, 14:52
Medlem
kazangass avatar
Jäklar vad vissa journalister beter sig yrvaket under frågestunden.

Just nu är det nåt tekniskt vrak från Vetenskapsradion som har världens trassel på sitt headset och telefonen flyger runt och bilden med den.

Kan man inte vara lite mer förberedd när man vet att det är presskonferens två gånger i veckan på bestämda tider?
Citera
2021-02-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Stämmer ej. 512 000. Och den siffran är två dagar gammal.

Sedan har du antalet som fått en första dos. vilket gör att UK drar ifrån något alldeles oerhört framöver

Sverige är usla.

Ok.

Så omräknat för befolkningsstorlek så är UK 512.000 bra men Sveriges 495.000 uruselt?
Citera
2021-02-09, 14:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jäklar vad vissa journalister beter sig yrvaket under frågestunden.

Just nu är det nåt tekniskt vrak från Vetenskapsradion som har världens trassel på sitt headset och telefonen flyger runt och bilden med den.

Kan man inte vara lite mer förberedd när man vet att det är presskonferens två gånger i veckan på bestämda tider?

Eller så gör du som TV4-haggan.
Hon har bra frågor i grunden, men gör det så långrandigt och invecklat att hon blir avbruten efter en kvart innan hon fått fram det viktiga.
Citera
2021-02-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Bröt man bara sändningen tillfälligt på aftonbladet?
Nej, kinesisk censur. De bröt sändningen flera gånger när den kinesiska översättaren pratade. Bland annat när en journalist frågade om Gain-of-Function forskning på Wuhan. Vid något tillfälle fyllde de i med en kinesisk jingel, så det framgick att sändningen bröts på kinesernas sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ok.

Så omräknat för befolkningsstorlek så är UK 512.000 bra men Sveriges 495.000 uruselt?

Som jag skrev får du räkna in antalet som fått en dos. Där UK ligger hästlängder före. Detta gör att deras vaccinationskurva för 2 doser sticker iväg raskt jämfört med vår.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller så gör du som TV4-haggan.
Hon har bra frågor i grunden, men gör det så långrandigt och invecklat att hon blir avbruten efter en kvart innan hon fått fram det viktiga.
Tv4 har väl genomgående haft "problematiska" journalister som bevakar ämnet?
Obegripliga frågor och allmänt underliga människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker det är vågmönster i smittspridningen hela tiden. Det är ju någon slags klustersmitta, fast i väldigt stora kluster. Runt mig visste jag inte om någon som haft covaids egentligen i slutet av november.
Efter helgerna när jag pratade runt, så tycker jag att var och varannan haft det just där jag bor (NV)
Just nu vet jag inte en enda faktiskt med sjukdom för tillfället. Inte ens ytligt bekanta.
Däremot hör jag genom kontakter att det är ganska högt tryck i smittan nere i SV just nu.

Detta är bara mina egna iakttagelser, så jag har inga egentliga siffror som bevis för detta.

Samma här. Det var i December som jag för första gången kände någon som hade Covid, innan dess var det bara vänners bekantar typ. Men nu känns som en topp här nu även om kommunstatistiken visar annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in